Sinvano Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hei Sliter med min Scand 20 da gjenger til 2 bolter som holder stemlager(?) er dårlige. Er det stålgods inni her slik at man kan borre opp og gjenge på nytt? Ser nesten ut som om det bare er glassfiber men det kan det vel ikke være. Legger ved noen bilder Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Hva slags gods er det i akselfeste ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Link to post
Gudrun Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hmmmm.... På det nederste bilder ser det ut som om enden av hylserøret er knekket og står igjen inni. Men kan bli lurt av fotoet.. Normalt skal det være gjenger du ser rett inni. Her er det slett overflate.... hmmmm... Link to post
Sinvano Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Ja, kikket litt mer nå. Ser vel sånn ut som om det er knekt. Dette gjør vel saken enda mer gøy.. Link to post
Sinvano Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Noen som har en viss formening om hvor mye slikt kan koste å reparere hos et båtverksted? Link to post
Knude Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Det er vanlig at det er mutter på innsiden av stemmen. Du må løsne hylserøret inni båten så er det lettere å se. Bosvik i Risør har eller lager dette nytt om ikke du finner noe som passer på maritim . Det varBosvik som i sin tid laget dette til de fleste produsentene på Sørlandet. Når nytt er skaffet så er det bare å rette opp med stålsparkel etter en prosedyre som er lett å finne på bp. Mange lirer på hvordan den nederste mutterne blir låst. Det mest brukte verktøyet er en super lang forlenger. Pris tja.... fort en fire fem tusen ....... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Ikke så lurt å lappe på det du har med den fargen på messingen i bruddstedet...... der har tidenstann gnagd.... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sinvano Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Er disse mutterene støpt inn i glassfiber da? Jeg må kikke noe nærmere, men det ser ikke ut som jeg kan komme til dette fra innsiden av båten. Link to post
Sinvano Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Dette er det jeg ser bakerst inni båten. Er vel ikke mulig å komme til her på noe vis. Link to post
Knude Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Det der så ikke helt proft ut. Ser ut som noen har trykkt ned en divinycell bit i sparkel. Uansett må du fjerne alt og ut med røret. Så ser du om mutter er fester eller støpt fast. Siden det ikke var mutter på utsiden, det er også en metode å feste bolter i sparkel så vil du til slutt finne et stål eller to muttere. Gå på å fjern alt..... Denne båten er produsert før jeg begynte i brangsjen men båtbyggeriene på Sørlandet brukte og montere dette nokså likt. lykke til..... Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts