Turbåt Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Hei. I vår Scand Baltic 29 2004/5-modell lades startbatteriet ut, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Etter å ha ligget et par dager i uthavn og vil starte motoren igjen, viser voltmeteret under 11V, noe jeg synes er lavt. Motoren (Yanmar 290HK) starter helt fint, men jeg klør meg veldig i hodet over hvor det blir av spenningen på startbatteriet. Hele batteribanken i båten er som følger: 1*start, 3*forbruk (Haze marine GEL 110V), 1*baugtrøster. Hekktrøsteren er tilkoblet startbatteriet. Jeg er litt usikker på hvilket batteri ankervinsjen er tilkoblet. Båten har også et originalt solcellepanel (Solara SM 160), som gir lading kun til forbruksbatteriene. I tillegg har batteribanken skillerele (Sure Power 1202R) og laderegulator (UNIVERSAL ADVANCED REGULATOR fra Sterling power). Om det er noen som har tips om mulige feilkilder eller har tilsvarende erfaringer, hører jeg gjerne fra dere. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Dykker Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Sjekk at de tre hovedbryterene er i orden. Kjent problem på Baltic. Mål spenning mellom jord og inn/ut på bryterene. Koble også vekk forvarmer på innsuget som ble innført for at Yanmar 290 motoren ikke skulle ryke når temp var rundt 0 grader. Ved å koble ut denne, så slipper du å tenke på at spenningen blir for lav på thrustere, med dertil brente kontaktorer. - Link to post
X10an Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg mistenker også (i likhet med Dykker) at det er kaldstartvarmeren på Yanmaren som lurer deg litt her.... -Hva viser spenningsmåleren (helst multimeteret) FØR du setter på tenningen? Og stiger spenningen ganske brått etter 4-5 minutter på 11V etter oppstart? Link to post
Joerg Becker Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Eller enkelt sagt, slik at også andre forstår: Yanmar bruker en forvarmer som slår inn mens man starter. Den trekker også -mer- strøm enn dynamoen klarer å levere når den først går. Så tungt belastning klarer fint å dra batterispenningen ned, både til nettopp slike verdier som trådstarteren måler og lavere. Det betyr altså at man ikke kan bruke båtens innebygde Voltmeter for å sjekke batterispenningen, men bør bruke en ekstern multimeter, slik at det er mulig å sjekke batterispenningen før tenningen settes på. Så slipper man også frakobling av andre enheter hvis alt er nomal ellers. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Turbåt Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Du verden, her var det mye bra tips for feilsøking! Tusen hjertelig takk både til Dykker, X10an og Joerg Becker! Jeg skal ta frem multimeteret og gleder meg til litt mer feilsøking! Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Kjellg Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 (edited) Jeg har en 4LHA som har 2 glødeplugger. I forbindelse med skifte av dynamo, så sjekket jeg strømforbruket i oppstarten. Glødepluggene trakk over 130A. Så dette vil i sin tur trekke spenningen voldsomt ned. Edited June 20, 2017 by Kjellg (see edit history) Link to post
Turbåt Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 On 6/20/2017 at 10:38 AM, Kjellg said: Jeg har en 4LHA som har 2 glødeplugger. I forbindelse med skifte av dynamo, så sjekket jeg strømforbruket i oppstarten. Glødepluggene trakk over 130A. Så dette vil i sin tur trekke spenningen voldsomt ned. Oj, 130A er brutalt! Ikke rart spenningen faller! Voltmeteret på kontrollpanelet ved styrekonsollen på min Scand Baltic blir - for startbatteriet - kun aktivert etter at nøkkelen vris om og glødingen begynner. Jeg har i tillegg for vane alltid å gløde helt til glødelampen slukker. Det må i så fall bety ganske tung belastning for startbatteriet. Dette kan forklare det store spenningsfallet. Før jeg starter motoren neste gang vil jeg måle direkte på startbatteripolene før jeg vrir om nøkkelen. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
tilplan Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Støtter de andre innleggene. Er nok ikke noe galt her. Start motoren og følg med på spenningen, så ser du at alt er normalt etter omtrent fem minutter. Hvis du ikke ser at spenningen kommer opp, kan du vurdere å finne multimeteret for å starte feilsøking. Pleier alltid å la motoren gå til spenningen kommer opp på greit nivå igjen før jeg slipper tauene. Når thrusterne skal ha sitt, er det ikke nødvendig å ta det samtidig som forvarmingen er på. Skulle gjerne bare koplet forvarmingen fra. Link to post
Moon72 Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Vedlagt tråd forklarer en del angående forvarmingen og strømtrekk på 6LPA'n. Jeg har selv ikke tenkt å frakoble det, men man kan jo vurdere det. Tittelen er litt misvisende der det blandes litt mellom forwarming og glødeplugger, men man skjønner konteksten. LINK Link to post
Sitrin Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Jeg har koblet relestyringen via en bryter så man kan velge om man ønsker å bruke forvarmeren (Jeg bruker den bare litt når det er kaldt (på sommeren bruker jeg den aldri) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Kjellg Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Glødingen på Yanmar kom vel i forbindelse med at CE merking/krav fra og med 2006 også skulle omfatte motor. Link to post
Turbåt Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Vel, nå er det gjort. Jeg har koblet ut forvarmeren. Så får vi se hvordan dette utarter seg. Jeg bruker båten kun når det er varmt i været, så jeg satser på at dette går bra. Og nå slipper jeg å se startbatteriet falle ned på 10,5 V under oppstart. Jeg blir nervøs av sånt. Likevel, nå som jeg vet bakgrunnen vil jeg uansett ikke være nervøs lenger... Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Kjellg Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Ikke noe problem å kjøre uten varmingen. Den er der ene og alene for å oppfylle CE kravene på utslipp som kom i 2006 Link to post
Mix Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Jeg koplet ut varmeelementene for mange år siden, og de kommer nok aldri på igjen. Yanmar'en starter jo nesten bare du er borti nøkkelen. Sommer som vinter. Link to post
Recommended Posts