Jump to content

Valg av diesel aggregat: Fischer Panda eller Whisper

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg skal ha dieselaggregat i båten (ref  tråden "Optimal Langturbåt"). Aggregatet skal levere 3-4 kw, og det er ikke så mye plass der det skal stå i motorrommet under salongbordet. Så derfor har jeg endt opp med to alternativer. Begge er moderne genvertere som det kalles på fint. 

Jeg har hatt Whisper 3500 tidligere - og den knatra i vei den og fungerte bra i mange år. 

Juryen har valgt ut disse to finalekandidatene

Whisper Piccolo: http://www.whisperpower.com/no/4/2/287/produkter/generatorer-(variable-rpm)/m-gv-4-piccolo-marin.html

eller

Fischer Panda 5000i NEO: http://www.fischerpanda.de/genset_eng_137.htm

Jeg heller vel mot Whisperen pga anerkjent merke og at det er den minste og letteste. Men vil gjerne høre hva ekspertene her inne tenker om dette. Det kan tillegges at Pandaen er 25.000 kroner dyrere i innkjøp enn Whisperen

Aggregatet skal kobles slik at vi manuelt må velge med en bryter om vi skal ha 220V fra land eller aggregat. Jeg vil ikke ha noe tidsstyrt relé eller andre fancy ting på dette. Det er KISS prinsippet som gjelder ombord hos oss (Keep it simple stupid). ting skal virke over lang tid og hard bruk.

Det er mulig det blir koblet til en inverter, men i utgangspunktet er min erfaringsbaserte holdning at stor inverter (feks 2 kw) er en skikkelig batteridreper. så det har jeg ikke så veldig lyst til å ha ombord. 

Båten aggregatet skal stå i er Regina af Vindö 43 https://goo.gl/images/nvEbQ7

Edited by Bitteliten (see edit history)

Helt uavhengig av trådens spørsmål. Du reiser påstanden om at en stor inverter dreper batteribanken.

Det tror jeg ikke stemmer for det vil absolutt bli et spørsmål om hvor stor batteribank du har og hvor lenge du kjører inverteren.

Det er ikke stort strømtrekk som dreper ett batteri, men stor utlading og lang tid før banken blir ladet opp igjen.

Har du sjekket om ikke Cummins Onan har 4-5 kw aggregat ? I så fall ville jeg satt det på listen med tanke på det er en stor aktør som burde ha bra deledistribusjon.

Redigert: Cummins Onan 4kw + 5kw

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg kan bare basere meg på egen erfaring med inverterbruk. . Det er derfor jeg skriver 2 kw inverter. Det er ikke noe problem om man drar ut 100W i 4 timer. Problemet er feks 1500w i 1/2 time (feks grill) eller 2000w i 10 minutter (feks støvsuger). Da må man fylle på igjen svært raskt - og da kan man like gjerne fyre aggregatet og ta 220V fra det er min tanke.

Onan er for stort, for tungt og bråker for mye

Ja, man blir jo skeptisk når ting går galt. Min erfaring er annerledes og vi går på 4. sesongen med 3kw inverter nå.

Den brukes på en 600 amp AGM bank, men største forbruk har blitt 1500 watt(Moccamaster og hårføner) i maks 5-6 minutter.

Sånn helt uten erfaring med de aggregatene som har nådd finalen, du har god erfaring med Whisper som koster 25.000,- mindre enn Panda.

Enkelt valg om jeg hadde vært i dine sko :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

jeg valgte meg et MASE IS 5.0 BCU da mitt gikk til de evige jaktmarker for en uke siden, men for meg så betydde vekten mer en støyen fra generatoren. jeg bruker ikke inverter til forskjellige remedier. ser at mange anbefaler 2 sylindret  agregat da støyen bli noe mere dempet. Forskjellen er at agregat med 2 sylindret moter veier en del mer.

Vanlig rutine hos oss er lading og oppvarming av varmtvann annen hver dag.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Masen er fin den, men desverre for stor hos meg. 

Det jeg er skeptisk til på begge finale kandidatene er at de er drevet av egenutviklet dieselmotor. Men det er visst nødvendig for å takle variablet turtall. 

Fra offshore: 'Ja, vi støtter ny teknologi. Men det du skal levere til oss må ha 10 års dokumentert bruk fra tilsvarende drift'. Det er noe der. Skal du være forsøkskanin, velg en annen geografisk plassering enn Antarktis. Selv Hvaler kan være langt unna service og deletilgang når det blir bråstopp.

Har mine tvil om at begge har egenproduserte motorer. Egenspesifiserte eller -modifiserte basemotorer vil jeg tro. Se feks denne tråden. Mastervolt whisper = Paguro = Farymann..

Det trenger selvsagt ikke være noe problem i seg selv.

Hadde ellers trodd at en så stor dame hadde plass til en Northern Lights med John Deere-motor (?) for Antarktis-seiling? Bygd av amerikanere på 'gamlemåten' virker det som. Ikke en liten elektronisk dings iflg reklamen, kun relé ?

Farymann er vel ute hos de fleste som produserer nye generatorer. Fikk høre hos flere av leverandørene at de har sluttet med disse. Farymann har vist store økonomiske problemer.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hulda skrev for 10 timer siden:

Fra offshore: 'Ja, vi støtter ny teknologi. Men det du skal levere til oss må ha 10 års dokumentert bruk fra tilsvarende drift'. Det er noe der. Skal du være forsøkskanin, velg en annen geografisk plassering enn Antarktis. Selv Hvaler kan være langt unna service og deletilgang når det blir bråstopp.

Det er et viktig poeng - og en av grunnene til at jeg spør her. Begge er anerkjente merker - men genvertere er relativt ny teknologi i fritidsbåtmarkedet.

fant denne på cruisersforum

https://www.victronenergy.com/upload/documents/VE_Marine_generator_test_RVA_07-jan-2008.pdf

side 7-8 er interessante mtp Huldas kommentar

en stor fordel med de nye genverters er at de har peak strøm i noen sekunder som er betydelig høyere enn gammel type generatorer - det gjør at man enklere kan kjøre feks watermaker eller dykkerkompressor på generatoren da de takler startstrømmen til store el motorer

Hulda skrev On 20.6.2017 at 22.23:

Dette er svaret fra Whisper med deres anbefaling:

"WPower var först med denna teknologin och vi har använt den i marina och mobila lösningar de senaste sju åren med gott resultat. Vi säljer fortfarande vår M-SC3,5, men det är en modell som gradvis försvinner. Den 3,5 vi har nu är många resor bättre än den som fabriken levererade till Mastervolt för 8-15 års sedan. Så vi säljer nog ett M-SC3,5 på 50 stycken Piccolos.

Så svaret på frågan är att kvaliten är bra och vi har kört dessa enheter under många år i tufft klimat och under hårda påfrestningar.”

Det er jo interessant at de kjenner genverter teknologien så godt. Dessuten er det flere år til vi skal kaste loss - så vi har tid til å finne alle feil som oppstår mens vi ennå er koblet til heimen :wink:

• 4 years later...

Hva endte du på her? Mitt Fischer Panda PMS 4500 fikk problemer i sommer, og jeg har enda ikke begynt å se på det. Men fra tidligere år så er service og support fra Staubo Elektro-Maskin helt fraværende, og ender jeg opp med å erstatte det så har jeg ikke igjen lyst til å kjøpe et Fischer Panda fra en forhandler som ikke kan supportere på produktene de fører. 

Jeg har sett litt på WhisperPower PICCOLO 5, og ønsker som deg å ha en liten og kompakt generator da vi kun bruker denne til å lade batteriene. Drift av 230V-utstyr skjer via inverter (har LFP-batterier og 2000 watt håndterer de med glans uten å bli drept).

Ser at PICCOLO 5 går for 100-110' her hjemme, mens kjøper man det fra Tyskland ser det ut som det kan havne på 63' inkl.mva men pluss frakt.