Hobbyfisker78 Startet 20.Juni.2017 Del på Facebook Startet 20.Juni.2017 Hei hei Vi kjøpte oss båt i går. Jeg kjørte den hjem i ca 1 time. Den gikk fint uten noen bemerkelser. I det jeg skulle legge til kaien, begynte den å pipe. Slo av motoren med nøkkel og starte igjen . Men fortsatt piping. Prøvde å starte igjen i dag. Startet fint. Etter 5 min kjøring satte vi den i fri , kasta ut dorgesnøre og skulle kjøre i dorgefart. Men da begynte den å pipe. Kjørte så rolig inntil kaien igjen, sluttet å pipe etter 2-3 min med litt høyere fart enn dorgefart. Da vi skulle legge inntil kaien begynte den å pipe igjen. Hva kan dette være? Har fyllt på olje... Er en Yamaha 30 hk autolube 1996 mod. Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Hvordan står det til med vannstrålen som kommer ut bak motoren som skal vise at den får nok kjølevann? For meg høres dette ut til å være at motoren sliter med å pumpe opp nok vann. Når den får litt fart presser vannet på inntaket slik at den får akkurat nok vann, mens når du kjører sakte må motoren pumpe alt selv og det klarer den ikke godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hobbyfisker78 Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Den ser fin ut. Stråler godt..men husker ikke å sjekke hvordan den såg ut når vi skulle legge til kai... Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Ut og prøv. Følg med på strålen hele tiden, fra start til pip. Det kan være at den stopper/svekkes en periode like før pip starter, og pip vedvarer en stund etter at den har kommet tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 synes også dette høres ut som temperaturalarmen.. Kan det feks være termostat som ikke åpner som den skal..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Håndspålegging må til. Hvis motor har god nok kjøling skal det være mulig å ta på blokken uten å brenne seg.... Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Er pipet konstant eller pulserende? Evt er et mønster i pipingen? F.eks 3 korte - 1 lang - 3 korte - 1 lang... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Hvordan vet vi at det ikke er oljenivåsensoren. På mine kanter er det oftest feil på disse. Hva med å koble fra en sensor om gangen og se når lyden forsvinner?? Når du nevner at du har fylt på olje, hvor mye fylte du på? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Kontrollstrålen skal vel heller ikke være varm hvis jeg ikke tar helt feil, den skal ca. ha samme temp som vannet i sjøen. Om det er vanskelig å finne ut av hva som gjør at alarmen piper, kan dere koble fra ledning til oljesensor og temp, en av gangen selvfølgelig. Ledningene er rosa. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 (redigert) Symptomene tyder på defekt impeller. Start motoren når den ligger ved brygga. Kontrollstrålen skal spyle med hard stråle, selv på tomgang. Gjør den ikke det, må impelleren byttes. Ikke kjør prøvetur med defekt impeller, da dette kan medføre varmgang og motorhavari. Redigert 20.Juni.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juni.2017 Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Sett spyleklokke på girhuset. Dersom den da gir vann i kontrollstrålehullet er impelleren defekt. Kontrollstrålen skal være varmere enn vanntemperaturen. På denne motoren så skal kjølevannet tross alt veksle ut opp til 10.000 watt.... Om du ikke har kontrollstråle så ta av slangen mellom blokk og deksel og blås denne helt rein innvendig. Sjekk så inngangsnippel i blokka her ligger ofte en bit av et sjell eller lignende på tvers og stenger for vannet. Monter og sjekk kontrollstrålen igjen. om du ikke nå har kontrollstråle kan du vurdere impeller. Sitér dette innlegget Link to post
pgm Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Dieselfan's forslag er bra. Så vidt jeg husker er konstant pip varmesensor, mens oljesensor gir en serie av korte pip i ett eller annet mønster. Den eneste pipekoden jeg husker på yamaha er 2 korte, etterfulgt av 8 korte, som betyr feilkode 28 = start i gir advarsel. (Merkelig så vanskelig det skulle være å finne en oversikt over Yamahas pipekoder.... En slik oversikt burde være like obligatorisk å ha med på båttur som redningsvest) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 De gamle totakterne har oftest bare 2 ting de piper for , og det er overopphetning og lavt oljenivå.. Ikke noe fancy feilkoder :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 TS - var det permanent pip ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 pgm skrev for 8 timer siden: (Merkelig så vanskelig det skulle være å finne en oversikt over Yamahas pipekoder.... En slik oversikt burde være like obligatorisk å ha med på båttur som redningsvest) mener det sto noe her..:https://baatplassen.no/i/topic/41778-yamaha-f80-f100/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hobbyfisker78 Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Bedre seint enn aldri: - det var impellene som måtte skiftes, pluss at vi oppdaget i samme slengen at vannpumpehuset måtte skiftes. Da virket alt helt fint. Meeeeen ... så tappes batteriet hele tiden .. og vi fant ut nå at switsh`en må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Dolino Svart 19.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2017 Hei. Skiftet du impellene? Hva var evnt pris på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.