Jump to content

Samsung Galaxy Tab 2 med Navionics Boating HD, fungerer veldig tregt.

bellen

Recommended Posts

Har en gammel Samsung Galaxy Tab 2 med Navionics installert på som jeg nå har lett frem igjen. Appen har tidligere fungert helt utmerket på tab'en, men etter at jeg installerte siste versjon, så fungerer Navionics veldig tregt og er nesten helt ubrukelig. Er det andre som har samme problemet? Er jeg nødt til å invistere i ny Tab, eller kommer Navionics til å komme med en oppdatering som fikser problemet? Jeg har sendt mail til suport, men har ikke fått svar ennå.

Dere har forsøkt starte paden på nytt?(Ja dumt spørsmål men likevel) Greit også å kjøre et sånt clean-up program for å

fjerne eventuell gammel moro. Jeg benytter Samsung Galaxy Tab 2 på fjerde sesongen som hovednavigasjon, og deler

ikke deres erfaringer med at det oppleves tregt.. Har kartpakken med Skagerrak og Kattegat. Har lagret lokalt området fra Kristiansand i vest,

"Bästkusten" i øst, Læsø i syd, og Aker Brygge i Nord. Ellers er paden rimelig tom foruten streaming-apper som Netflix, NRK, TV2 Sumo osv.

Guest Avmønstret#

Nullstill brettet, dvs gå på innstillinger og velg "tilbakestill til fabrikkstandard". 

Så er det å importere det en skal ha av apper osv fra google play etterpå. Alt ligger der. 

Greit å ha litt kjapp wifi eller romslig 4G kvote for å gjøre det ;-)

--

Om ett nettbrett blir brukt til alt mulig så pleier jeg å måtte tilbakestille det nå og da. Gjør også det samme med telefoner om de begynner å bli trege. 

Har så klart prøvd å starte padden på nytt, har også prøvd å installere Navionics på nytt. Har også kjørt ett cleaning-program uten at dette hjelpte. Har nesten ingen apper på padden da den stort sett kun blir brukt som en "båtpad".

Skal nå prøve tipset med å tilbakestille den til fabrikkinnstillinger, så får vi se om det hjelper. 

Har nå tilbakestilt padden til fabrikkinstillinger og installert Navionics på nytt. Dette ser ikke ut som det hjelpte på problemet. Appen ble litt raskere, men jeg tror at den blir like treg igjen når jeg har fått innpå 4-5 apper til som jeg har lyst å ha på padden. Har heller ikke mottatt noe svar fra support, så jeg satser på å få et svar fra dem i løpet av morgendagen.

Jeg har samme konfigurasjon, men bruker brettet knapt til noe annet. Det sklir ikke fort, men greit nok. Problemet er at programmet drar så mye strøm at jeg ikke klarer å holde tritt med laderen. Over etapper på mer enn 4-5 timer får jeg et problem med strømmen. Det kan være at jeg må på med en lang kabel slik at jeg kan koble det til 220 volt og derav få mer ampere enn via 12 volt uttaket. Har ikke prøvd enda....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#

Bruker du sonarkart, eller andre innstillinger som påvirker ytelsen negativt? Ville testet en del med/Uten div innstillinger på selve kartet. 

@VannTro: Med rette USB/12V-laderen får du nok til å opprettegolde batterinivået. Minster ikke et eneste prosentpoeng hos meg. Du kan sjekke forskjellige USB-ladere med en app som oopgir ladestrømmen. Alle mine USB-uttak i båten er fra Ebay. Står oppgitt at de skal gi 2.1A. Har ikke målt de men minste ikke strøm på paden selv med maks lysstyrke over en hel dag. Bare et tips før du begynner med 220V-ting. ?

Takker, skal sjekke med forskjellige plugger og app. Dette er et slikt "sigarettenner uttak", men man skulle jo tro at de er i stand til å levere noen ampere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noen av disse leverer alt for lite strøm. På en pad MÅ du hvertfall ha 2 A variantene og en skikkelig ledning 

Med samme lader og to forskjellige ledninger er forskjellen på mitt Sony brett relativt bra lading med skjerm på og negativ lading med skjerm på. Så verdt et forsøk å prøve litt forskjellig. 

bellen skrev for 11 timer siden:

Har nå tilbakestilt padden til fabrikkinstillinger og installert Navionics på nytt. Dette ser ikke ut som det hjelpte på problemet. Appen ble litt raskere, men jeg tror at den blir like treg igjen når jeg har fått innpå 4-5 apper til som jeg har lyst å ha på padden. Har heller ikke mottatt noe svar fra support, så jeg satser på å få et svar fra dem i løpet av morgendagen.

Jeg gjorde det samme, med samme resultat.

Edited by leopard (see edit history)

Da har jeg fått svar fra support, så da er det bare å håpe på at det kommer en oppdatering i nærmeste fremtid som forhåpentligvis ordner problemet.

En annen ting er at også kartmenyen er ekstremt treg å bruke. Er det slik hos deg også, @leopard?

Sitat

Dear ..........

Your case has been submitted to Technical Support for assistance. 

We are aware of a possible slow map redraw when panning and zooming on some devices. Our developers are working on this. We'll keep you informed.

Best regards,

Gian Luca

Navionics Technical Support Team 

Har en Galaxy Tab S fra 2014 med Navionics som jeg nå ble nervøs for å oppdatere. Har fungert bra så langt, bortsett fra skjermens naturlige begrensninger i sollys selvfølgelig.

Opplever også at batteriprosenten ikke opprettholdes under bruk tilkoblet et 2.1 amp USB-uttak. Gode kabler hele veien. Tror jeg skal stikke innom SeaSea en dag og kjøpe et nytt. Tror dette skal passe i det gamle hullet.

https://www.seasea.no/elektrisk/panel-kontakter/kontakter/usb-uttag-dubbelt-blue-sea

Litt drøy pris.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Jeg har som nevnt tidligere nullstill uten at det hjalp nevneverdig. Slettet alle Apper utenom Naviconics det hjalp heller ikke. 

Ble mer og mer frustrert, så i dag har Tab 2.10 gått av med pensjon. Jeg kjøpte meg en S2 9.7 den er helt rå i forhold og alt fungerer optimalt. Zoomer ut og inn og den reagerer med en gang :) 

Da kom det en oppdatering i natt som inneholdt bugfix og optimalisering. Etter denne oppdateringen, så går panorering og zoomingen mye bedre enn før, men det er fortsatt ikke helt optimalt. Kartmenyen er fortsatt veldig treg, men virker som at den er litt kjappere enn før oppdateringen. Jeg vet at jeg burde invistert i ny Tab, men jeg vil vente litt til før jeg pensjonerer den, da jeg bruker denne stort set kun til kartplotter på min skjærgårdsjeep. 

Noen som har hatt problemet med at skjermen slår seg av etter ca en time? Joda har huket av for Screen On under settings, og har ikke dette problemet hvis jeg velger å bruke Embark...

Noen forslag... Skjermsparereren er av.

Ms Fortuna : Dette kan du fikse ved å gå til Generelt/Enhetsbehandling/Utvikleralternativer og deretter huke av for "Forbli Aktiv". Da vil aldri skjermen bli slått av dersom Tab'en får lading.

Hvordan få frem menyen "Utvikleralternativer" ? Gå til Generelt/Om Enheten. Trykk 7 ganger i rask rekkefølge på feltet "Build Number" (jada, det er grått og "ikke til å trykke på"). Når du har trykket den 7. gangen får du melding om at Utvikleralternativer er "Enabled" og du får en helt ny meny med alternativer under Generelt/Enhetsbehandling.

Gudd løkk !

BjornK

Det gikk fint som snus det serru, takk for det. Skal testes ved neste anledning. Litt rart at det bare er

Navionics som har det problemet og ikke Embark men men...