Jump to content

Fortress anker, noen med kjennskap til det?

Shore

Recommended Posts

I min nyervervede seilbåt følger det med et aluminiumsanker merket Fortress  FX 11. Jeg har sett at slike ankere kan være forholdsvis kostbare, men er det et brukbart anker? 

Det følger også med et anker, likt det de har på Biltema, Brucekopi? Dette er merket med 10 kilo.

Båten veier 3.5 tonn, er 27 fot. Ville du brukt et av disse, eller kjøpt et annet?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Forsøkte med et søk på Fortress, men uten resultat. Det andre ankeret har jeg lest noe om. I utgangspunktet er jeg mest nysgjerrig på Fortress ankeret,  men all den tid jeg har begge er det greit å få tips om begge to.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Fortress-anker er gode greier. Det har en stor overflate som gir godt feste gitt at det klarer å dra seg ned i bunnen. Det er tross alt vekten av massen som den har over seg som holder båten på plass - ikke vekten av ankeret.

Der jeg har slitt mer er at det på litt harde bunner og overflater ikke har så lett for å penetrere dette og grave seg ned i bunnen. Det krever at man legger det ut langt fra land og så kjører det ned i bunnen ved å dra det etter seg.

Det er meget solid og enkelt å håndtere.

Fortress er et helt greit anker, men hverken Bruce eller Fortress kommer vel særlig høyt på de diverse anker-testene som finnes når man sammenligner med mer moderne anker som f.eks. Spade eller Rocna. Likevel er det mange andre faktorer enn selve ankeret som spiller inn. Kjetting eller tau, daumann, lengde/dybde (scope), ankerteknikk, svai eller mot land og ikke minst værforhold. 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=34142

Takk for synspunkter dere har kommet med og interessant link. Veldig nyttig for meg som nyslått seiler.

I utgangspunktet kan man selvfølgelig få mye god informasjon ved selvopplevde erfaringer, Komodo,  men jeg foretrekker å oppnå dette med gjenstander som er litt rimeligere og kan skape litt mindre farlige situasjoner enn muligheten for å knuse en seilbåt mot klippene, grunnet dårlig anker. Jeg har gjennom  hele mitt yrkesaktive liv benyttet tidligere generasjoners erfaring og kunnskap , ispedd noen nye tanker, med godt hell. Kommer ikke til å la være å bruke andres erfaringer når jeg nå trenger det som mest.

Når jeg så ankeret første gang tenkte jeg at det antagelig var noe hjemmelaget som forrige eier hadde skrudd ihop, men siden han døde før jeg kjøpte båten, fikk jeg ingen informasjon om egenskapene. Aluminium var liksom ikke materialet jeg forbandt med et anker. Forstår nå at det er verdt å prøve. 

Shore skrev for 3 timer siden:

I utgangspunktet kan man selvfølgelig få mye god informasjon ved selvopplevde erfaringer, Komodo,  men jeg foretrekker å oppnå dette med gjenstander som er litt rimeligere og kan skape litt mindre farlige situasjoner enn muligheten for å knuse en seilbåt mot klippene, grunnet dårlig anker. Jeg har gjennom  hele mitt yrkesaktive liv benyttet tidligere generasjoners erfaring og kunnskap , ispedd noen nye tanker, med godt hell. Kommer ikke til å la være å bruke andres erfaringer når jeg nå trenger det som mest.

Og det støtter jeg 100% :yesnod: Det er en god egenskap å lytte til andre og lære av andres feil :thumbsup:

Men tanken min var ikke at du skulle risikere liv å lemmer på testingen. Mer at du kan sleppe ut ankeret og kjøre det fast. Du kan framprovosere situasjoner ved å kjøre for motor og endre retning. Du kan også finne grensene ved å korte inn på utlegget. Legg ut mindre tau/kjetting helt til det ikke setter seg. Må du legge ut veldig mye for at det skal sette seg har du en begrensning der. Klarer du å kjøre det løst etter at det har satt seg har du en klar begrensning i holdekraften. Hvis du er innehaver av en dykkemaske kan du ankre opp på grunt vann, kjøre fast ankeret, og dykke ned og se hvordan det har satt seg. 

Kjenner en som ble overtalt til å kjøpe dette til en Nidelv 28, det ble på ingen måte en suksess.

Det veier kun noen få KG, blytauet hans sank raskere enn ankeret. Fikk aldri noe feste og skålankeret kom raskt tilbake.

Jeg har brucekopi, som jeg opplever som mye bedre enn skålankeret igjen.

09 Sealine F37 - VP D4 260

jeg ser at linkene på seilmagasinet - artikkelen ikke fungerer.  Her er noen som kan brukes. Les med vett og forstand - husk at det som står på Rocna/petersmith sine sider er reklame for Rocna, og  testene er gjort for å selge blader, og ikke gjort særlig vitenskaplig. Uansett har man benyttet en eller annen metode, og uansett metode har man alltid en rekke mulige feilkilder - så en test er ikke fasitsvar. 

Generelt sett m.h.t fortress mener jeg det fungerer glimrende i sand, der det er jevnt drag , feks når man er ankret med feste i land.  Jeg har brukt tilsvarende anker ved et par anledninger og da har det fungert fint. Det visstnok mindre bra på svai både fordi det har en tendens til å "vrikke" seg ut med belastning vekselsvis fra to sider, og  er dårligere på å resette seg ved vindskift - men har ikke egen erfaring som bekrefter dette. 

http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/independent-performance-testing.php

http://rocna.cmpgroup.net/sites/default/files/downloads/press_0612_wm_ym_testing.pdf

http://www.yachtingmonthly.com/gear/choose-right-anchor-29502

blue moon skrev for 8 timer siden:

Kjenner en som ble overtalt til å kjøpe dette til en Nidelv 28, det ble på ingen måte en suksess.

Det veier kun noen få KG, blytauet hans sank raskere enn ankeret. Fikk aldri noe feste og skålankeret kom raskt tilbake.

Jeg har brucekopi, som jeg opplever som mye bedre enn skålankeret igjen.

Det er tist å høre at et anker som er lett ikke fungerer. Men det har ikke noe med holdekraften til ankeret. Det er ikke vekten av ankeret som er holdekraften. Jeg ville håpet at det ikke er så mange som mener at et anker kun er holder pga tyngden. Men større volum og areal av grunn som ankeret må flytte er holdekraft - og det er avhengig av størrelsen på ankeret. Men et alu eller et jern i samme utførelse vil ikke ha ulik holdekraft, (holder vinkel utenfor) men det kan penetrere sjøbunnen enklere med et tyngre anker.

http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/independent-performance-testing.php

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Kjøpte fortress fx7 for en del år siden, fungerer perfekt det det funker. Det vil si steder hvor det er sand, leire eller leiresand. Er det mye sjøgress eller annen vegetasjon er det for lett til å trenge gjennom røttene. Stein og fjell bunn er ren lotto uansett hva du ville brukt..

Skulle jeg kjøpt nytt i dag ville jeg sett om noen av de nye designene får plass i luka. Mitt oppsett er fx7, tre meter med korttenkte 10mm kjetting og tre slått synketau og ca 12 til 1500 kg båt. Oftest med baugen knytt fast i land. 

Takk igjen for mye nyttig informasjon. Tilbakemeldingene tyder på at det er verdt å prøve for en som har vært litt betenkt med å stole på noe som bare forsvinner i dypet, uten å se fysisk hva som skjer der nede. Jeg kommer nok til å holde meg til anker og landfeste første tiden, venter nok med å prøve på svai. Tilbakemeldingene tyder også på at vekten har litt å si, dette er jo et forholdsvis lite anker. Interessant også at det går å regulere vinkelen avhengig av bunnforhold.

En av fordelene med dette ankeret er jo at det tar forsvinnende liten plass, flatt og lett som det er, enkelt å stue bort. 

Anker/oppankring er vel en av de tingene som oppleves likt, uansett om det er seilbåt eller motorbåt man ferdes i, kommer til å følge nøye med i trådene som omhandler emnet, ser det er et par tråder om bl.a. Rocna.

Og Komodo, da er vi nok helt på linje, jeg kommer helt sikkert til å prøve ut som du foreslår, men din kommentar ble litt satt i samme bås som "hvorfor spør du, det er da nok av tråder om emnet, bare å søke i forumet". Uansett hvor mye man selv erfarer, blir det lite i forhold til alle medlemmenes kunnskap og den tar jeg mer enn gjerne del i. :yesnod:

Turbåt skrev for 13 timer siden:

Fortress skal visst være veldig bra. Det samme gjelder Rocna.

Derimot er det både skremmende og skuffende å se at mitt eget anker, en Bruce modell (også kalt Claw) er mildt sagt elendig...

At Rockna og andre anker er bedre enn Bruce er jeg ikke i tvil om, men at det ikke klarer å sette seg i det hele tatt, slik som testene viser, kan jeg ikke forstå.

De gangene jeg har dykket for å sjekke så er det bare så vidt jeg har sett litt av armen på ankeret som stikker opp av sanden. Har en 10 kg brucekopi fra biltema med 5 m kjetting og 10 kg daumann. Den gamle paraplydreggen som følgte med båten (nå brukt som daumann) var derimot flink til å dregge (satte seg aldri).

Hei

No er jo dette ein tråd om Fortress, og ikkje om Bruce, men eg vil nemna at det kom eit 30-kilos brucekopianker med båten vår. Me har vore på langtur eit år, og på Svalbard. Før det var båten eit år i Middelhavet og eit år i Karibien. At brucekopiar alltid er håplause er såleis ikkje mi erfaring.

Dersom eg skal på ein ny langtur, vil eg nok vurdera eit nytt anker, og ha det gamle som reserve.

Det er fint om du deler din erfaring med fotressankeret, når du har brukt det ei stund.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...