blueline Startet 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2017 Var ute og fisket makrell i øsende regn i går kveld. Bra med makrell(veldig liten pir, men store makrell inneimellom). Så også en stor laks/sjøørret (7-8 kg) som var oppe og jaget småfisk. Ser stadig sjøørret/laks, men bite det vil den ikke. Så til poenget. Det var relativt stor aktivitet av sjøfugl som fanget småfisk og litt sent på kvelden så jeg en ørn. Jeg har sett mye havørn i Vesterålen som barn, men jeg har aldri sett ørn i Oslofjorden før. Har lest at Havørn hekker/har hekket på Håøya de siste årene og jeg antar at det var en av dem. Tidligere eksotiske observasjoner jeg har gjort i indre Oslofjord er spekkhogger ved Nesoddtangen, men det er 25 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Det må ha vært en fantastisk opplevelse å få se Havørn i Oslsofjorden ( Fikk oppleve det samme i yttre del av oslofjorden sammen med yngste sønnen , men i tung vind og sludd desverre....) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Veldig spennende. Observerte Hubro for noen år tilbake, Østfold / ytre Oslofjord, men havørn tar vel kaka. Håper det etableres en levedyktig stamme. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Det noe helt eget å se ørn her på hjemmebane. Har ikke sett de så langt nord som Gåsøya før, men tror som deg at det må være Håøyørnen(e) på middagsjakt Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Nydelige dyr. Imponerende og noen ganger skremmende store. I Nordfjord i min barndom har jeg opplevd at ørna beskytter reir og da kan de bli litt nærgående. Da føler du deg liten, veldig liten.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2017 Har sett de flere ganger når vi har ligget ved Oscarsborg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Da skulle dere sett her i nord. Ser med gjevne mellomrom 10-12 ørner på en gang. Et helt eventyrlig syn. Ørnestammen har tatt seg voldsomt opp, i alle fall her oppe. Før så vi nesten utelukkende enkelt individer, mens nå kan vi se hele flokker. Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Folk med GOD peiling har fortalt at det hekker flere havørnpar på Håøya Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 Kjellg skrev for 4 timer siden: Da skulle dere sett her i nord. Ser med gjevne mellomrom 10-12 ørner på en gang. Et helt eventyrlig syn. Ørnestammen har tatt seg voldsomt opp, i alle fall her oppe. Før så vi nesten utelukkende enkelt individer, mens nå kan vi se hele flokker. Kellg - fikk oppleve "oppe" hos deg at en voksen havørn kryssa rett foran bussen på en kjøretime jeg hadde over brua til Senja... det flotte øyeblikket sitter enda, 34 år senere Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2017 dieselfan skrev for 1 time siden: Kellg - fikk oppleve "oppe" hos deg at en voksen havørn kryssa rett foran bussen på en kjøretime jeg hadde over brua til Senja... det flotte øyeblikket sitter enda, 34 år senere Ja, det er noe man sent vil glemme. Men for meg som ser ørna nesten utelukkende på hver tur jeg er, så blir det nesten en vane :) Utfordringen i dag er at de har formert seg noe voldsomt de siste åra. En reineier på en av øene utenfor tromsø sier at de første kalvene som blir født om våren klarer de ikke å berge. Ørna tar alt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.