Jump to content

Ørn observert ved Gåsøya indre Oslofjord

blueline

Recommended Posts

Var ute og fisket makrell i øsende regn i går kveld. Bra med makrell(veldig liten pir, men store makrell inneimellom). Så også en stor laks/sjøørret (7-8 kg) som var oppe og jaget småfisk. Ser stadig sjøørret/laks, men bite det vil den ikke. Så til poenget. Det var relativt stor aktivitet av sjøfugl som fanget småfisk og litt sent på kvelden så jeg en ørn. Jeg har sett mye havørn i Vesterålen som barn, men jeg har aldri sett ørn i Oslofjorden før. Har lest at Havørn hekker/har hekket på Håøya de siste årene og jeg antar at det var en av dem. Tidligere eksotiske observasjoner jeg har gjort i indre Oslofjord er spekkhogger ved Nesoddtangen, men det er 25 år siden.

Det må ha vært en fantastisk opplevelse å få se Havørn i Oslsofjorden :thumbsup: 

( Fikk oppleve det samme i yttre del av oslofjorden sammen med yngste sønnen , men i tung vind og sludd desverre....)

Veldig spennende.  Observerte Hubro for noen år tilbake, Østfold / ytre Oslofjord, men havørn tar vel kaka. Håper det etableres en levedyktig stamme.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Det noe helt eget å se ørn her på hjemmebane.

Har ikke sett de så langt nord som Gåsøya før, men tror som deg at det må være Håøyørnen(e) på middagsjakt :yesnod:

Mvh. SAP

Da skulle dere sett her i nord. Ser med gjevne mellomrom 10-12 ørner på en gang. Et helt eventyrlig syn. Ørnestammen har tatt seg voldsomt opp, i alle fall her oppe. Før så vi nesten utelukkende enkelt individer, mens nå kan vi se hele flokker. 

Kjellg skrev for 4 timer siden:

Da skulle dere sett her i nord. Ser med gjevne mellomrom 10-12 ørner på en gang. Et helt eventyrlig syn. Ørnestammen har tatt seg voldsomt opp, i alle fall her oppe. Før så vi nesten utelukkende enkelt individer, mens nå kan vi se hele flokker. 

Kellg - fikk oppleve "oppe" hos deg at en voksen havørn kryssa rett foran bussen på en kjøretime jeg hadde over brua til Senja...  det flotte øyeblikket sitter enda, 34 år senere :thumbsup:

dieselfan skrev for 1 time siden:

Kellg - fikk oppleve "oppe" hos deg at en voksen havørn kryssa rett foran bussen på en kjøretime jeg hadde over brua til Senja...  det flotte øyeblikket sitter enda, 34 år senere :thumbsup:

Ja, det er noe man sent vil glemme. Men for meg som ser ørna nesten utelukkende på hver tur jeg er, så blir det nesten en vane :) Utfordringen i dag er at de har formert seg noe voldsomt de siste åra. En reineier på en av øene utenfor tromsø sier at de første kalvene som blir født om våren klarer de ikke å berge. Ørna tar alt..