Jump to content

Johnson 3.5 hester som ikke vill


joelle

Recommended Posts

Hvis svinghjulet ikke kan dreies så sitter nok stempelet fast i sylinderveggen. Hvis motoren kunne dreies når du kjøpte den, så burde denne kunne fåes igeng igjen. Ta ut tennpluggen og tøm litt bensin/ totaktoljeblanding ned i hullet og la det stå slik en stund. Prøv deretter å vri på svinghjulet frem og tilbake for å få litt vrimoment på veivakslingen. Dette kan gjøre at stempel løsner igjen. Litt tålmodighet er nødvendig her.... :yesnod: Hvis det løsner så ta å dra i startsnora en rekke ganger slik at rester av denne blandingen som ble tømt oppi, kan blåses ut igjen. Lykke til!

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er den? Jeg kjøpte selv en Johnson 3,5 for 3 år siden. Det var ikke annet enn problemer med den, alt fra at den stod dønn fast til at det var noe med gearet som gjorde at den "glapp" på full fart. Ikke for det, det var ikke så ofte jeg fikk start på den slik at jeg fikk kjørt den på full fart.

 

Noen måneder etter at jeg kjøpte den og nesten samtidig med første gangen stempelet stod fast så fikk jeg et skriv i posten om at det var en produksjonsfeil på en viss serie av disse motorene og at de måtte leveres inn for modifikasjon. Det var noe med at avgassrøret var for kort og at det kunne komme sjøvann inn i motoren. Det hadde det da allerede skjedd på min motor. Uansett så satte motoren seg fast flere ganger etter denne utbedringen. Til slutt så leverte jeg inn motoren og la imellom noen tusen og kjøpte en 5 hk Yamaha i stedet. Skal si det ble stor forskjell. Det var som dag og natt.

 

Hvis motoren du har kjøpt er fra samme periode så bør du sjekke med forrige eier om denne motoren også var innkalt for modifikasjon og om dette ble utført. Ikke for det - det hjalp ingenting på den motoren jeg hadde.

 

For å få løs stempelet så sprayet jeg CRC-rustspray inn i plugghullet og lot det stå en stund. Så tok jeg forlengeren i skrallesettet og stakk inn i plugghullet og gav stempelet noen lette slag med en hammer.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men for all del; YAMAHA er IKKE bedre enn andre motorer. Min Malta 3,5 starter ALLTID på 2 draget, også etter vinterdvalen. Dette er selfølgelig bare tilfeldigheter.. :rolleyes:

 

Nei min venn; kast det rukkelet der på dynga, og kjøp deg en SKIKKELIG motor, så slipper du å ha påhenger problemer i hele ferien.:sad: Det unner jeg deg ikke, det er som regel nok å bruke tida på allikevel.. :yesnod: Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

men for all del; YAMAHA er IKKE bedre enn andre motorer. Min Malta 3,5 starter ALLTID på 2 draget, også etter vinterdvalen. Dette er selfølgelig bare tilfeldigheter.. :rolleyes:

 

Nei min venn; kast det rukkelet der på dynga, og kjøp deg en SKIKKELIG motor, så slipper du å ha påhenger problemer i hele ferien.:sad:  Det unner jeg deg ikke, det er som regel nok å bruke tida på allikevel..  :yesnod: Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Noe som kanskje vil glede deg å høre er at også min Suzuki 9,9 (13) fra midt på 80-tallet også starter på 2 draget etter vinterdvalen og på de påfølgende oppstarter gjennom sommeren så nøyer den seg som oftest med kun et litt kraftig drag på startsnoren.

 

Om hvorvidt Yamaha er noe bedre enn andre motorer har jeg ikke nok erfaring med påhengsmotorer til å si så mye om, men jeg tror nok det at enkelte merker er bedre enn andre også når det gjelder påhengsmotorer. Hadde jeg kunne valgt fritt blant alle påhengsmotorer mellom 5 og 10 hk så tror jeg nok Yamaha hadde stått høyt på listen, kanskje sammen med Suzuki, Honda og Mercury.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått den til og gå rundt. Takker for di tips jeg fikk. Men nå til neste problem. Den vil ikke tenne.

Tok loss stiftet for og se hvis det var gnist eller ikke. IKKE NOE......

Da er spørsmålet hva er det mest sannsynlige, er det stiftet som er røket eller er det tennings modulen?

Link to post
Share on other sites

Hvordan såg pluggen ut da? svart og sotete??? Kan avogtil bli lurt av pluggene og.. er ikke sikkert de er så veldig gode selv om den gir gnist.. Det oppdaget jeg på min gamle Mariner.. Hadde gnist på pluggene men den startet ikke.. Byttet plugger og den startet på 1. draget.. Ble helt i sjokk.. har aldri skjedd meg før at en så gammel motor (ca. 1972) skulle starte så lett.

Link to post
Share on other sites

Hvordan såg pluggen ut da? svart og sotete??? 

<{POST_SNAPBACK}>

Pluggen såg relativt grei ut den da. Fikk litt av ett skremsel etter og ha snakket med ett par forhandlere som bare sa. Oj, Oj, Oj satt stempeln da må du ta in den til oss sånn att vi kan helle vårt mirakel elexir i forgassern.

 

Ska i vei og kjøpe ny plugg idag, hvis ikke det hjelper er jeg ikke sikker på hva jeg ska gjøre, ferie turen begynner på Fredag, og jeg trur ikke jeg rekker og levere in den innen det.

Blir vell å ro gjetter jeg på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pluggen såg relativt grei ut den da. Fikk litt av ett skremsel etter og ha snakket med ett par forhandlere som bare sa. Oj, Oj, Oj satt stempeln da må du ta in den til oss sånn att vi kan helle vårt mirakel elexir i forgassern.

 

Har du komp i motoren? Hvis du har komp, og det gir gnist og den får mat så skulle den no starte. Har du dårlig komp kan det være at stempelringene har røket. Tror ikke de koster så mye men det er en dritt jobb. Ihvertfall det jeg husker på den gamle mopedutten min.

Link to post
Share on other sites

En tredje mulig feilkilde, foruten pluggen og "tenningsmodulen" som du selv nevner, er pulsgiveren/tenningsspolen. Dette er en liten enhet som er festet i en justerbar mekanisme under svinghjulet, og hvor det genereres en tenningspuls hver gang magneten i svinghjulet svinger forbi. Dette er første komponenten i tenningskjeden, og hvis denne er defekt blir det ingen tenningspulser. Du kan enkelt måle med et ohm-meter om spolen er hel eller om det er brudd i den (koble spolen fra tenningsmodulen før du måler). Det som i enkelte tilfeller kan skje er at det blir brudd i tilkoblingen til denne spolen pga. bevegelser i mekanismen for automatisk tenningsjustering.

Link to post
Share on other sites

Joelle, det er lettere å svare hvis du opplyser om hvilken modell du har.

Du sier pluggen, men er det en eldre to-takter har den 2 sylindere, mao 2 plugger.

Sannsynligvis er det da også konvensjonell tenning med stifter.

Du finner årsmodellen her, se Modellguide øverst til høyre.

Evt. om du har et bilde av motoren.

 

Mener også det tidligere har blitt vist til en web-side tilegnet denne motoren, men klarte ikke å finne tilbake.

Noen som husker? (mener tittelen var noe lignende "My Johnson 3.5")

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tips. Jeg ska ta og sjekke eksakt hva det er for årsmodell i kvell.

Det jeg vet er att det er en en sylindrig, 3,5hk, årsmodell ? (gjetter på runt fire år)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, da er det vel samme påhengsmotor som jeg kjøpte for 3,5 år siden og som hadde fabrikasjonsfeil. Den var også slik at selv om jeg fikk løsnet stempelet så startet ikke motoren.

 

Skynd deg å klage til en Johnsonforhandler eller til importøren før motoren blir over 5 år og reklamasjonsfristen utgår. Dette forutsetter selvfølgelig at feilen skyldes en mangel/svakhet med motoren og ikke bruken.

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei Motorgutta! TENNPLUGGER BYTTES HVER SESONG!!!!!!

Dette hindrer dårlig forbrenning og trøbbel!

Økonomi er også med. Du kan skade motoren hvis du ikke bytter!

Håper dette rådet følges. Motorer starter bedre med service.

 

Har yamaha 15 hk. Den er best!!!!

 

Hilsen Båtnissen (Mek)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dessuten blir det jo morro å sette på 9,9/15 hesteren å frese avgarde da...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

:wink: Betyr dette att du har tenkt selge din gammle motor?

 

 

Nei fra fleip til allvor, jeg har nå skrudd på motorn ett par timer.

* Tennpluggen gir nå gnist.

* Den får bensin gjenom forgassern

 

Det virker som om pluggen er torr, etter en god del trekk i snora.

Har nå sjekket og det er en 2002 modell

 

Og den starter fortsatt ikke................................................

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

* Tennpluggen gir nå gnist.

* Den får bensin gjenom forgassern

Jeg tolker dette som at du har konstatert at flottørkammeret blir fyllt opp, men at det ikke kommer bensin videre til sylinderen(?).

Har du hatt ute og sjekket f.eks. blandingsdysa i forgasseren?

 

Prøv å gi motoren en liten "nubbe" med bensin rett i plugghullet og se om den da gjør antydning av å tenne. Hvis den gjør det, må det være et eller annet som er tett i forgasseren. Dette er jo en nesten ny motor, som det må være mulig å få liv i, så fremt den ikke er helt mishandlet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker dette som at du har konstatert at flottørkammeret blir fyllt opp, men at det ikke kommer bensin videre til sylinderen(?).

Har du hatt ute og sjekket f.eks. blandingsdysa i forgasseren?

Flotør kammeret blir fyllt med bensin, men hva er en blandnings dyse?

 

Ska prøve dette med en skvett rett i og se hva som skjer.

 

Motorn som sådan er 100% strøken ellers så jeg trur ikke den er blitt kjørt på noen spesiellt dårligt vis tidligere.

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket og det er en 2002 modell

 

Og den starter fortsatt ikke................................................

<{POST_SNAPBACK}>

Da er det samme modell som jeg heldigvis fikk levert tilbake pga. reklamasjon og siden din motor også har satt seg fast en gang så er det tilsynelatende samme fabrikasjonsfeil på din motor. Har du nå fått sjekket med tidligere eier om han har fått innkalling for utbedring av fabrikasjonsfeil og hvorfor han i utgangspunktet solgte motoren?

 

Jeg sier det igjen, motoren er kun 3 år og kan ha tatt varig skade ved at stempelet har rustet fast i sylinderen, så ta kontakt med forhandler/importør og reklamer. Det har du fortsatt mulighet til selv om du har kjøpt motoren brukt.

 

Uansett så hadde jeg så dårlig erfaring med denne motoren at det blir nok aldri noen Johnsonmotor på meg igjen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...