Jump to content

Turteller fra første generasjon KAD42 ikke kompatibel med KAD42P 1997?.


Audun V

Recommended Posts

Med multikontakt regner jeg med det er den store som har alle kablene mellom motor og instrumentpanel du mener. Signalkabel er grå og står på nr. 13. Se om det stemmer overens i begge. Du kan også måle om det er spennig på den grå på baksiden av turteller når motoren går. Det er vel vekselstrøm på akkurat den kabelen så hvilken verdi som vises aner jeg ikke, men det skal nok ikke være null.

Link to post
Share on other sites

Audun V skrev 43 minutes ago:

Men for å svare på spm ditt: det er signal på den grå kabelen ja.

 

Er signalet på multikontakten eller oppe bak turteller ? Jeg spør fordi det kan se ut til at det er forskjell på din gamle og nye motor. På skjema for kad 42 A så går signalkabel til nr 12 i multikontakten. På kad 42 P mener jeg bestemt den går til nr 13. Finner ikke skjema for P ,men mener å huske det. Det bør vel være mulig og se på de kontaktene om de grå ledningene treffer hverandre. Obs, en av dem, 12 eller 13 skal være uten ledning, altså tom. Er det grå ledninger i begge så må du ikke bytte om før du er sikker på hvor ledningene går. 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, på VP hjemmesider er det mulig å laste ned brukermanual for begge motorene. Der er der el-skema for A, men ikke P. Skjemaet er todelt, et fra motor til multikontakt, og et annet fra multikontakt til instrumentpanel. Det viser at 42A går i pin12 på motorskjemaet og da kommer ikke signalet lenger enn til multikontakt siden det kommer i nr 13 på den nye motoren. Nr 13 som går videre til din turteller er trolig tom , men det må du altså sjekke at den er. Men målte du signal oppe ved turtelleren så får vi heller komme tilbake, for jeg tror jeg vet hva som er galt da også.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zach skrev 7 minutes ago:

Det er dette som forvirrer meg, her er det samme skjema for alle utgaver. det kan umulig stemme.

at det kan være bytta om pinne 12 og 13 høres fornuftig ut og det må sjekkast. det er eit stykke vei ut til båten så blir nok ikkje gjort før i helga. Eg høyrer gjerne om kva feilkilder du har om ikkje det er dette som er problemet Hegra.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det er nr 13 på disse Zach linker til, men på det jeg fant hos VP er det pinn 12 som gjelder for 42 A. Jeg tenker da på motorskjemaet og nr 13 er på det tom. På instrumentskjemaet derimot er der grå både i 12 og 13. Årsaken kan være kabelstokken er komplett fordi den også kan brukes til turteller beregnet på en annen giver. Denne som da ender opp ved turteller gir signal, men signalet kommer ikke inn på rett pinn på turteller. Det blir som med biler. En god del løse kontakter rundt om beregnet og bare koble til om man ønsker ekstrautstyr.

Men sjekk om nr 13 er tom fra multikontakt og opp til turteller. Jeg tror den er det. Og er den det så har jo den gamle sendt signalet i pinn 12 om det der står en grå ledning.

Link to post
Share on other sites

Da har eg vore å sett på dette.

Det var umulig å finne pinnenummer då verken 12 eller 13 var merka i rundpluggen. men det gjekk 2 stk like ledninger (svart/grå) frammover. eg fann dei igjen ved turtelleren der kun den ene var kobla til.

Eg bytte om slik at den andre var kobla og vipps så funka det.

Takk til Hegra og zack for hjelpa og dette kan skrives i den store kloke boka ang KAD42

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...