Audun V Startet 21.Juni.2017 Del på Facebook Startet 21.Juni.2017 Eg har bytta maskin fra første generasjon Kad42 til 1997modell Kad42P. Da funker ikke turteller. Er det mulig at den gamle turtelleren ikke funker på Kad42P? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Ingen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) En del eldre VP hadde signalet til turteller fra en giver plassert på motor. Ikke sikker på hvor, svinghjul ,kamaksel kanskje , mens de nyere tar signalet fra dynamo. Vet du hvor den gamle fikk signalet fra ? Redigert 21.Juni.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Motorane er tilsynelatande like. Eg plugga i multikontakten og alt funka utenom turteller. Begge motorane får puls fra dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Med multikontakt regner jeg med det er den store som har alle kablene mellom motor og instrumentpanel du mener. Signalkabel er grå og står på nr. 13. Se om det stemmer overens i begge. Du kan også måle om det er spennig på den grå på baksiden av turteller når motoren går. Det er vel vekselstrøm på akkurat den kabelen så hvilken verdi som vises aner jeg ikke, men det skal nok ikke være null. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Eg var ikkje tenkt å feilsøke anna enn på motoren. Poenget er at det birka med andre motoren så spm er om det er forskjell på turtellerene elker dynamo på desse 2 versjonane av kad42 Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Men for å svare på spm ditt: det er signal på den grå kabelen ja. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Audun V skrev 43 minutes ago: Men for å svare på spm ditt: det er signal på den grå kabelen ja. Er signalet på multikontakten eller oppe bak turteller ? Jeg spør fordi det kan se ut til at det er forskjell på din gamle og nye motor. På skjema for kad 42 A så går signalkabel til nr 12 i multikontakten. På kad 42 P mener jeg bestemt den går til nr 13. Finner ikke skjema for P ,men mener å huske det. Det bør vel være mulig og se på de kontaktene om de grå ledningene treffer hverandre. Obs, en av dem, 12 eller 13 skal være uten ledning, altså tom. Er det grå ledninger i begge så må du ikke bytte om før du er sikker på hvor ledningene går. Redigert 21.Juni.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Ahh det tenkte eg ikkje på, må sjekke med sjema;) Eg har eit skjema her, der ser det ut som det er samme nr på både 42A og 42P-A nemlig 13. Har du noko som seier at 42A skal være på pinne 12? Redigert 21.Juni.2017 av Audun V (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 (redigert) Ja, på VP hjemmesider er det mulig å laste ned brukermanual for begge motorene. Der er der el-skema for A, men ikke P. Skjemaet er todelt, et fra motor til multikontakt, og et annet fra multikontakt til instrumentpanel. Det viser at 42A går i pin12 på motorskjemaet og da kommer ikke signalet lenger enn til multikontakt siden det kommer i nr 13 på den nye motoren. Nr 13 som går videre til din turteller er trolig tom , men det må du altså sjekke at den er. Men målte du signal oppe ved turtelleren så får vi heller komme tilbake, for jeg tror jeg vet hva som er galt da også. Redigert 21.Juni.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=532 Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Zach skrev 7 minutes ago: https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=532 Det er dette som forvirrer meg, her er det samme skjema for alle utgaver. det kan umulig stemme. at det kan være bytta om pinne 12 og 13 høres fornuftig ut og det må sjekkast. det er eit stykke vei ut til båten så blir nok ikkje gjort før i helga. Eg høyrer gjerne om kva feilkilder du har om ikkje det er dette som er problemet Hegra. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2017 Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Ser ut til at det er nr 13 på disse Zach linker til, men på det jeg fant hos VP er det pinn 12 som gjelder for 42 A. Jeg tenker da på motorskjemaet og nr 13 er på det tom. På instrumentskjemaet derimot er der grå både i 12 og 13. Årsaken kan være kabelstokken er komplett fordi den også kan brukes til turteller beregnet på en annen giver. Denne som da ender opp ved turteller gir signal, men signalet kommer ikke inn på rett pinn på turteller. Det blir som med biler. En god del løse kontakter rundt om beregnet og bare koble til om man ønsker ekstrautstyr. Men sjekk om nr 13 er tom fra multikontakt og opp til turteller. Jeg tror den er det. Og er den det så har jo den gamle sendt signalet i pinn 12 om det der står en grå ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 21.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2017 Det er enkelt og greitt å sjekke. takker. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 22.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2017 Da har eg vore å sett på dette. Det var umulig å finne pinnenummer då verken 12 eller 13 var merka i rundpluggen. men det gjekk 2 stk like ledninger (svart/grå) frammover. eg fann dei igjen ved turtelleren der kun den ene var kobla til. Eg bytte om slik at den andre var kobla og vipps så funka det. Takk til Hegra og zack for hjelpa og dette kan skrives i den store kloke boka ang KAD42 Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Nå har et nytt problem dukket opp: turtelleren virker bra opp til ca 2000rpm. Da går den bananas. Rett i 3000 eller 3500. de fleste problem gjør jo at den viser for lite. noennsom har en ide? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 . Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Oppdatering og avsluttning: skifta dynamoen og alt ok. Det viste seg at W-utgangen var noe tull med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.