Jump to content

Forhindre galvanisk korrosjon mellom aluminium og syrefaste skruer

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Har søkt en del på forumet og det ser ut til at folk bruker Biltema sin aluminium-pasta for å forhindre tæring i alu-syrefast-forbindelser. Toppen på styrehus-pidestallen min er skrudd med syrefaste skruer ned i aluminium, og jeg ønsker best mulig beskyttelse mot galvanisk korrosjon her, helst som kan stå i årevis uten at det er fare for tæring. Ser at Loctite har et produkt 8150 (http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?nodeid=8802629025793). Noen som har mer eller mindre kvalifiserte meninger om hva som bør brukes her, når man vil ha så god beskyttelse som mulig?

Eg bruker bare fugemasse eller aluminiumspasta, men det er med tanke på tetting eller bevaring av gjenger.  

Det går hundrevis av aluminiumsbåter der utstyr og innredning er skrudd rett fast, men det er kanskje enklare når heile båten er av aluminium, at spenningsforskjeller får større areal å ...eh..  nei vetta søren eg. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 1 time siden:

Eg bruker bare fugemasse eller aluminiumspasta, men det er med tanke på tetting eller bevaring av gjenger.  

Det går hundrevis av aluminiumsbåter der utstyr og innredning er skrudd rett fast, men det er kanskje enklare når heile båten er av aluminium, at spenningsforskjeller får større areal å ...eh..  nei vetta søren eg. 

Jo det har faktisk noe med mengden aluminium og rustfritt å gjøre. Hvis du hadde hatt en båt laget av rustfritt og brukt aluminiumskruer så ville skruene forsvunnet ganske raskt. Motsatt fungerer ganske smertefritt. Dette er anode/katode teori, og det fungerer selvsagt også sånn i praksis. 

Redigert av Rune75 (see edit history)
Guest Thostr

Takk for svar. Er vel et vanskelig spørsmål jeg har stilt - hva som er best? Det fordrer jo at noen enten har testet minst to av de ulike stoffene på markedet på en kontrollert (vitenskapelig) måte, eller at man kan utlede egenskaper ut fra hva stoffene inneholder. Sistnevnte er jo ikke så greit ettersom det er produkter som konkurrerer i markedet og detaljert innholdsdeklarasjon ikke er tilgjengelig (kun sikkerhetsblad, som selvsagt kan gi en viss indikasjon). 

Så da er et jo greit med en kunnskapsbase som ihvertfall er erfaringsbasert, som båtplassen. Tenker jeg går for aluminiumspasta ala Biltema. Ikke noe ulempe at det er rimelig heller. Var innom Albert E Olsen og så ikke ut til å være vanskelig å svi av en rekke hundrelapper på Loctite-produkter til samme formål...

Forøvrig har Lewmar tatt sine forhåndsregler, i vedlikeholdsmanualen står det at man skal skru ut og rense og smøre de aktuelle skruene en gang i sesongen. Det kan ikke være mange som demonterer rattsystem/pidestal en gang i sesongen? 

Redigert av Thostr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...