Jump to content

Fortelle resten av verden om "oss"?


Batdilla

Recommended Posts

En tanke har slått meg: Det er overraskende mange med båt og Internet som ikke har kjennskap til muligheten ifbm med ulike diskusjonsforum. Jeg tror det er et stort potensiale her. Både for oss som allerede er brukere av baatplassen.no ved at det faglige miljøet utvides med flere deltagere, og ikke minst for den enkelte som får en ny mulighet til å kommunisere med andre.

 

Jeg har foreslått for Ingar å lage et fint infoskriv om baatplassen.no hvor det står litt om nettstedet, hvordan diskusjonsforumet fungerer i korte trekk, litt om aktuelle tema som diskuteres, osv. Dette skrivet kunne så legges ut lett synlig her på baatplassen.no med oppfordring om å laste det ned/printe ut og hjelpe til å distribuere det i båtmiljøer.

 

Det beste hadde så vært og fått distribuert skrivet til hver eneste båteier som finnes. Dette er selvsagt mye arbeid. - Men hva om vi alle hjelper til med å spre budskapet?

 

Hvis Ingar lager selve skrivet, kan kanskje vi andre hjelpe til litt med å spre det videre? En mulighet er at hver enkelt mailer det eller sender det pr. brev til sin båtforening med oppfordring om å sende med infoarket neste gangen de sender ut noe til sine medlemmer. En annen mulighet er at vi henger opp infoskrivet på oppslagstavle/i klubbhus/i havna. Andre muligheter er å ta med infoskrivet til båtutstyrsforhandlere og spørre pent med lua i hånden om vi får lov til å henge det opp et sted.

 

Hva mener dere andre?

 

Er dette noe vi kunne tenke oss å hjelpe til med for å få enda mer aktivitet og kunnskap inn i forumet?

 

Andre forslag til hva man kan gjøre med et slik infoskriv?

Link to post
Share on other sites

Glem infoskriv.  Virker bare tullete og masete.

Og de fleste vet vel hva man gjør med papirreklame?

Riktig - arkiverer det i det store arkivet dere vet....

 

Skal det bli aktivetet her er det en ting å gjøre, slutt med registrering og innlogging.

 

Riktignok vil det bli noen tullete innlegg, men neppe så ille at ikke den faglige kvaliteten vil oppveie det.

 

Noen faglig styrke har ikke dette forumet, og vil nok heller ikke få det så lenge det er registreringsplikt.

 

Nå tok jeg hele registreringsrunden bare for å fortelle dere det - ikke verst hva......? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er både enig og uenig med Gompe og deg dilla, infoskriv har heller ikke jeg noen stor tro på. Tror det er bedre med spredning på "folkemunne", alle kjenner jo en båtinterresert kompis eller to som man kunne sende en mail til. Ikke minst en eller annen som det er lenge siden man har hatt kontakt med, så har man jo en *unnskyldning* for å skrive noen ord.... :smiley:

 

mht innlogging og registrering, håper jeg for guds skyld at det ikke blir slutt på det her inne. De fleste seriøse forumer rundt omkring opererer på denne måten, og det er den eneste måten å ha et seriøst forum oppegående etter min mening. Hvis den faglige styrken må være avhengig av at det ikke er slik, da må jeg ha misforstått fundamentalt. Er pr. idag medlem av 3 andre forumer i andre faggrupper, alle med en styrke og database som jeg verdesetter stort, alle med innlogging/registrering.

 

Hva i allverden gjør at noen er så *redde* for å oppgi noe så *personlig* som webmailen sin ? (Som jo faktisk er det eneste personlige du trenger å oppgi her for å komme med ?) Det kan jeg ikke skjønne...... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glem infoskriv. Virker bare tullete og masete. Og de fleste vet vel hva man gjør med papirreklame? Riktig - arkiverer det i det store arkivet dere vet....

 

Vet ikke hvordan det er med andre, men personlig arkiverer jeg det jeg ikke har interesse av. Det som interesserer leser jeg. Det er vel slik med båtinfo også? Er man interessert i båt, har Internet, og ikke vet om baatplassen.no, vil jeg tro det er mange som vil sette pris på muligheten til å få vite om dette forumet.

 

Skal det bli aktivetet her er det en ting å gjøre, slutt med registrering og innlogging.

 

Her er jeg absolutt ikke enig.  :smiley: Før man i det hele tatt kan ta stilling til dette med registrering, må man vite om forumet slik at man finner det. Finner man ikke forumet fordi man ikke vet om det, hjelper det ikke samme hva man gjør med nettstedet. Det er her infoskrivet kommer inn: Gi den enkelte mulighet til å gjøre seg kjent med forumet.

 

Er man interessert i å diskutere med andre, mener jeg registrering og innlogging er en liten pris å betale. Første gangs registrering tar et par minutter. Deretter er det opp til hver enkelt hvordan man vil ha det. Hvis man ikke ønsker å logge seg inn hver gang, kan man bare sette en veldig lang varighetstid på innloggingen og dermed er man kvitt det. Dessuten ville jeg ikke vært uten alle fordelene som registrering fører med seg. Interne meldinger uten å måtte avsløre sin email. Varsling via email på svar er også veldig nyttig. Les mer i FAQ om ytterligere fordeler med registrering.

 

Riktignok vil det bli noen tullete innlegg, men neppe så ille at ikke den faglige kvaliteten vil oppveie det.

 

Noen faglig styrke har ikke dette forumet, og vil nok heller ikke få det så lenge det er registreringsplikt.

 

Ikke enig her heller. Du vet kanskje mye mer om båt enn jeg vet, men personlig har jeg allerede fått mye hjelp via dette forumet.

 

Selv om vi kanskje ikke er enige i akkurat dette med registrering - VELKOMMEN som ny bruker!!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til info: Det kan ta alt fra noen uker til 4-6 måneder før man blir synlig i søkemotorene. Tatt i betrakning alderen på forumet er det ikke så rart om du ikke får noen treff i søkemotorene ennå.

 

En annen sak er om Ingar har hatt tid til å jobbe mot søkemotorene enda. Det ser ikke ut som startsiden er optimalisert for søkemotorer enda. Det er sikkert i "komminga". Hvis ikke er tipset herved overbrakt av Homer og Batdilla.

Link to post
Share on other sites

Nei, det stemmer nok at jeg ikke har prioritert søkemotorer. Men vi er iallfall registrert på kvasir og får veldig bra score på Google.

Grunnen er at jeg ikke anser det som særlig viktig, så lenge vi har dette domenenavnet arbeider tiden for oss.

Men jeg skal optimalisere sidene så snart tiden tillater.

 

Selv har jeg mest tro på rykte-spredning samt at vi er linket på portalene, mener jeg har fortalt om oss til alle nå. Hvis noen mangler hører jeg gjerne om det.

 

En annen ting jeg har tenkt på er å sette opp oppslag i båthavnene. Vi kunne lage en liten plakat som folk kan skrive ut og sette opp.

Det tror jeg vil kunne gi oss mange medlemmer som kanskje ellers ikke er på nettet i båtsammenheng.

 

 

Fjerning av registrering blir det ikke snakk om, det er en av de viktigste fordelene vi har.

 

Det Gompe skriver om kobling mellom anonymitet og kunnskap faller på sin egen urimelighet.

Og etter hva jeg kan skjønne har vi allerede det meste av kunnskap tilgjengelig her allerede!

 

Trafikken kunne ihvertfall ikke vært større, den overgår mine villeste forventninger... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Artig artikkel på tromsoseil.no! Mer slik!

 

Egentlig tror jeg alle foreslåtte metodene egner seg:

 

* Infoskriv - til de vi ikke naturlig når på andre måter: Kan bl.a. nå de som ikke er "tunge" Internet brukere.

 

* Munn til munn metoden - for de vi kjenner.

 

* Redaksjonell omtale - veldig bra hvis det kommer mer slik. Kanskje noen med de rette kontaktene kan dra i noen tråder for å få flere omtaler i båtbladene?

 

* Link fra relevante nettsteder. Også veldig effektivt.

 

* Trafikk fra søkemotorer. Ofte vanskelig å oppnå bra, permanente plasseringer i søkemotorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Ingar at registrering er et av de viktigste verktöyene tilgjengelig til å få bukt med all drittpraten som plaget og fortsatt plager det andre forumet (som jeg ikke bruker lenger).  En annen ting som jeg er uenig med Ingar i er rangering av medlemmer med vising av antall striper og antall innlegg.  Dette etter min mening viser ofte bare hvem som er mest pratsom, har en mening om altmulig eller har mest dautid å slå ihjel og har liten eller ingen nytteverdi.  Jeg ville mye heller visst hvilken båttype de forskjellige medlemmene har og hvor de geografisk er plassert.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Ser poenget Kåre, men i sum vil det nok være en sammenheng mellom antall postinger og det man tilfører forumet av positivt innhold.

Har ihvertfall ikke sett noe som skulle tyde på noe annet så langt.

 

Er abs. enig i at vi burde hatt en felt for bosted. Men dette krever programmering og er mer enn jeg kan klare nå.

Inntil videre vil jeg anbefale å gjøre som jeg har gjort, legge det inn i signaturen.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan adm. kan påstå at jeg kobler ressurspersoner mot anonymitet??  

Registreringen er jo bare tull - kunne like godt het Lars på bårplassen, som jeg heter Gompe her.  Begge er like anonyme. Alle kan vel sette opp en hotmail eller yahoo mailadr.

Etter all markedsføringen/diskusjonene som har vært på båtplassen om dette forumet vil jeg tro at de som sveiper innom båtplassen regelmessig, også titter innom her.

Da kan man jo spørre seg hvorfor det er så få som bidrar med innlegg her utover de 10-15 faste?

 

Jeg har fulgt med helt fra starten på dette forumet, sett problemstillingene som har vært luftet her - i et  par tilfelle har jeg hatt en løsning.

Men på grunn av registreringspeset har jeg ikke tatt meg tid til å svare.

Vil anta at det er mange flere som tenker slik, og dermed går dere glipp av masse kompetanse.

 

Enkelt?

:cheers:

 

Og nå kan bare adm. slette min bruker for nå forsvinner jeg herfra for godt.

Link to post
Share on other sites

Ingar; Angående dette med å få med aktuelle opplysninger i signaturen: Hvorfor ikke ta med en snutt om dette i FAQ + på siden hvor man registrerer/redigerer profil. Sikkert mer kurrant å legge til litt tekst i forbindelse med et felt, enn det er å lage et nytt felt. Ved at det står i teksten til f.eks. signaturfeltet tror jeg de fleste da vil legge inn dette i de tilfellene de ønsker å meddele dette. Spørsmålet er hva som er ønskelig å ha med i de tilfellene folk vil legge inn dette. Varierer sikkert. Kunne tatt med eksempler på info, så kan hver enkelt avgjøre hva man tar med.

 

Forslag til aktuell info:

 

Båttype

 

Hjemsted/farvann

 

Motorfabrikat/størrelse

Link to post
Share on other sites

-Skjønner ikke helt problemstillingen til Gompe at det skal være så vanskelig/tungvint å registrere seg her på baatplassen.

Selv var jeg tidlig ute med å registrere meg, for det er alltid artig å få være med på noe nytt. Og så bra som resultatet har blitt, har jeg ikke angret et eneste sekund.

Selv om jeg ikke har hatt mange inlegg tidligere, så betyr vel ikke det at også vi som ikke er så aktive her på siden også kan sitte inne med mye kompetanse, eller hva Gompe ?  :nono:

Ang. fortelle resten av verden om oss, så har jeg spredd

adressen hit, på min egen marina, pluss x antall e-mail til venner og bekjente. Og det virker for jeg kjenner igjen en del av signaturene her allerede.

-Ellers gikk båten i opplag i dag så jeg er litt trist. :cheers:

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites

Kan heller ikke forstå at dette med registrering er så vanskelig. Registrering er en engangsjobb, og jeg ser bare fordeler ved at man er registrert.

 

Synes forumet er blitt veldig bra som det er, og har egentlig ingen ønsker om endringer.

 

:sad:Høsten er ofte en trist tid for oss båteiere. Opplag, konservering og presenninger er ikke like gøy som vårpuss og lukten av nytt bunnstoff.

 

Alikevel er jeg kanskje heldigere enn dere som har båten på land. Ingenting er som å hygge seg med en drink og en god bok i en  lun og godt oppvarmet båt mens vinterstormen raser utenfor.

Link to post
Share on other sites

Da er vel det opplest og vedtatt, det uhorvelige slitsomme *registreringspeset* fortsetter, da fordelene oppveier ulempene og vel så det. Flott. Så går vel dette forumet glipp av masse kompetanse da, for veeeldig mange med maaaasse kompetanse *orker* ikke å registrere seg, og skulle de orke det, har de nok desverre ikke tid iallefall. Makan ???!! :cheers:

 

Nei, snart blir det vel et *pes* bare å skru på PC'n.... :lol:

 

Ikke legg press på brukerne med å oppgi for mye pers.detaljer, som Ingar sier, det er jo ikke alle som setter pris på det. Noe av poenget er jo friheten til å være anonym, for de som ønsker det.

Men Gompe, (regner med at du sjekker innom som gjest for å sjekke tråden) jeg tror også du skjønner fordelene med bl.a ikke kunne misbruke nicket til en annen bruker, og derved kreere en haug med tull som heller hører hjemme på irc ?

 

God vinter der hjemme, si ifra hvis noen vil på karneval i Rio i Februar...... :lol:

Link to post
Share on other sites


Ingar: Selv har jeg mest tro på rykte-spredning samt at vi er linket på portalene, mener jeg har fortalt om oss til alle nå. Hvis noen mangler hører jeg gjerne om det.

 

Hmm... Var innom http://www.baat.no/diskusjonssider_baat.html og ble overrasket over å ikke finne noen link hit. Ihvertfall fant jeg den ikke.

 

Heller ikke her

http://www.maritimstart.com/kjopsalg.shtml

 

Ikke på linksiden til

http://www.kastloss.no/

 

Ikke under Aktuelt-Nyheter-Prat -> Prategrp-Forum

Og ikke under Kjøp-Salg-Messe-Utleie -> Brukt Norske

http://batlinken.com/

 

På denne siden er oversikt over en del båtportaler hvor en link hit hadde vært kjekt

http://www.maritimstart.com/startsider.shtml

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg luftet følgende ide for Ingar; Hva med å få laget et fint infoskriv om baatplassen.no og legge dette tilgjengelig for nedlasting? Jeg tror det er flere av oss som farter forbi båthavner, tilbehørsforretninger o.l. som kunne tenke oss å hjelpe til med å henge opp et slik skriv, men det skorter på evne, tid og initiativ til å lage selve skrivet. Derimot er det ganske raskt å f.eks. laste ned et ferdig skriv på jobben, printe noen eksemplarer og henge opp på vei hjem.

 

Ingar støtter forslaget og ville at jeg skulle lufte i forumet om det er noen med grafiske evner og tid som kunne tenke seg å hjelpe til med å utforme en fin side i f.eks. Microsoft Word med litt info om baatplassen. Grafiske evner er også aktuelt i forbindelse med forslag om å få laget en sticker/vimpel med baatplassen på.

 

Er det noen som føler seg kallet?

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Bare så det er nevnt: Sinnataggen i dene tråden fra 2002 er en annen Gompe enn jeg.

 

JEG får ikke til å starte kveruleringskverna på den måten der.

 

Hilsen Gompe anno 2007

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...