Jump to content

Blue Chart

Arne

Recommended Posts

Arne: Er det noen som har ny informasjon om oppdatering av Blue Chart...

www.belanor.no har lagt ut følgende om Bluechart-oppdatering:

CD'en oppdateres i mars 2003 og får da med MEU041R/MEU042R som har manglet til nå.

Brikkene MEU041R/MEU042R oppdateres våren 2003. MEU034R, MEU035R, MEU036R, MEU037R, MEU038R, MEU039R og MEU040R vil bli oppdatert i løpet av sommeren 2003.

Jeg har anskaffet GpsMAP 182Ci og kjøper kart utpå våren når de nye brikkene foreligger. Med siste versjon av programvare installert + oppdaterte kart regner jeg med at kvaliteten er på plass.

• 2 uker senere...

Ja, men det hørtes jo ikke galt ut.

Jeg ser du har byttet ut det dårlige været etc.  Men, si meg en ting Lasse, Paddehavet rekker vel ikke helt til Montebell øst??  Er det flere Paddehav i Oslo-området  :yesnod:  ? Eller, kanskje Montebello Øst er et helt annet sted enn Montebello?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Pirus: Jeg ser du har byttet ut det dårlige været etc.  Men, si meg en ting Lasse, Paddehavet rekker vel ikke helt til Montebell øst??  Er det flere Paddehav i Oslo-området  :yesnod:  ? Eller, kanskje Montebello Øst er et helt annet sted enn Montebello?

Var det ikke noe som het Øst- og Vest-Pakistan som lå på hver sin side av India eller noe i den stilen? I alle fall adskillt. At Oslo sentrum ligger mellom Montebello og Montebello Øst er jo bare en liten detalj! :smash::lol: :lol:

Lasse: Finnes heldigvis bare et Paddehav

Montebello Øst er rett på oversiden av Paddehavet. Det som før i tiden het Bekkelaget  

:yesnod::smash:

Det har jeg faktisk aldri hørt før.  Da bor du faktisk i mitt nærområde.  Jeg bor litt lenger sør. Du har vel båten i Padda du og da?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 2 uker senere...

Belanor "Siste nytt 13.03.03".

Garmin har sitt eget sjøkartsystem! Garmin jobber kontinuerlig etter at avtalen med Sjøkartverket ble signert, og alle brikkene blir oppdatert i løpet av mars 2003. CD'en "BlueChart Atlantic ver 5.0" skal etter planen komme med alle disse oppdateringene i løpet av april. Deretter skal kartene oppdateres 1-2 ganger i året. Vi har en gunstig ordning ved oppdatering av kart.

Kartene ser ut som papirkart i elektronisk form, og siden de er i vektorformat kan du enkelt legge på eller fjerne informasjon på kartet.

BlueChart kartene er ikke sømløse. Det vil si at den henter informasjon fra flere kartkilder på det aktuelle

området. Ved zoom inn eller ut kan derfor skraverte felt forekomme på enkelte skalaer. Ved å zoome inn

eller ut forsvinner dette.

Mer info her: http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1437&...id=1422&c1=1422

Blir ikke kartbildet veldig lite? Men Prisantydningen "overthere" er jo behaglig.

Er det noen som har erfaring med å bruke palm som kartplotter?

Jeg skal en tur over til US gulf i midten  av mai. Og tenkte jeg skulle kikke litt i Houston/Galveston før jeg reiste hjem igjen, hvis jeg rekker det.

Er det noen som har adresser til butikker som det er vært å stikke innom i det området?

Greiest hadde vært hvis det var noe å handle på Houston int. airport.

Per :yesnod: only 1 week left in Egypt. Before transit to Stavanger

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har dere sett denne som Garmin presenterer på CeBIT? ($589)

http://www.garmin.com/products/iQue3600/

Bilde

..... Kremt . . .   . . hmmm .. ..   . Etterhvert ikke så lett å følge med i "sitt eget forum...".

Denne nyheten ble kunngjort på tråden Kartplotter + GPS for "Hvermansen" « Svar #31 30. Desember 2002 14:29 »  

Kunngjort her i fjor!

Moralen er: Les baatplassen.no der er man tidlig ute med nyhetene!! :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Dog: en god ting kan ikke sies for ofte! :yesnod:

Er der noen som kjenner til kartgrunnlag nummersystemet som Garmin har på nettsida:

http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU041R

F. eks skjønner jeg at kart; NO8 (B)  ARENDAL LILLESAND.RIVINGGABET   er kartblad nr9 men det er værre med ett kartbladnummer som heter; NO5H0820 . Dette sier meg ingenting, letet på kartverkets side, men fant ikke noen lignende nummerering. Er dette trolig ett eget Garmin nummersystem? :yesnod:

Er der noen som kjenner til kartgrunnlag nummersystemet som Garmin har på nettsida:

http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU041R

F. eks skjønner jeg at kart; NO8 (B)  ARENDAL LILLESAND.RIVINGGABET   er kartblad nr9 men det er værre med ett kartbladnummer som heter; NO5H0820 . Dette sier meg ingenting, letet på kartverkets side, men fant ikke noen lignende nummerering. Er dette trolig ett eget Garmin nummersystem?

.... hmmm ..  .  .  . "det første man blir blind på ere aua" sa de gamle .. .  .  ser ikke NO5H0820 på listen hos Garmin, jeg .. .  . . ?

De flest nr. i tabellen under linken begynner med NO4.....hos meg, ingen med NO5...?

Kan du se etter en gang til...?

Søkte på Google etter "  og fikk opp http://www.ecdis.co.kr/PRIMA_list.txt

hvor jeg i listen finner: NO5H0820    Tonsberg; ?sg?rdstrand; Horten      Harbour       Small        $25.92    $19.60     21/02/2001   2        0

http://www.ecdis.co.kr/ er et Koreansk nettsted ..   .  .

Søker på "Fast" of får opp referanse til Garmin: http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU042R hvor jeg finner at kartet er i  1:6000 som er et havnekart.

Fortsatt noe "gresk" for meg, men ... ...   . .   .?

Har ikke greid å finne referense hos Kartverket.

Prøvde også "Copernic Agent Professional" men fant bare disse to. Sorry!

NO5H0820 finnes nesten nederst på oversiktssiden, nærmere bestemt som nr. 12 nedenfra. Det oppgitte NO5H0820 var bare ett tilfeldig kartblad, de fleste sier meg ingenting, kun de med stedsnavn (så jeg kunne tatt hvilket som helst nummer). Men fortsatt er det like "Gresk" for meg.  :confused:Er der noen fra Belanor her på sida som tar med seg jobben hjem? :yesnod:

• 1 måned senere...

Jeg har en GPS 176 C og til den skal jeg ha et Blue Chart kart, men er litt i tvil om jeg skal kjøpe cd eller brikke. Er det noen praktisk forskjell på dette, jeg tenkte da på muligheter for å kunne laste data mellom GPS og PC eks. lage ruter på PC og overføre dette til GPS. Kan i så fall  hele kartet lastes fra brikken og over på PC?

Har 16 MB minne brikke i GPS er denne for liten til og laste inn kartet fra en Cd?   :confused:

Kan dessverre ikke gi deg svaret.  Selv kjøpte jeg brikker til samme modell, og skulle egentlig gjerne ha hatt muligheten til å kople kartplotteren mot en PC. Tror ikke det går uten CD-programmet, men vet altså ikke dette sikkert.

Om du finner ut av dette, ta gjerne å informere meg hvis du har anledning.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg kan nok heller ikke hjelpe deg da jeg kun har kjennskap til Cd versjonen, men Bellanor har en utmerket hjemmeside, samt at de svarer raskt på spørsmål via mail.

Mitt valg falt på en 176c med 64Mb brikke, Sjøkart Oslo-Gøteborg-Lista samt veikart for Østlandet og Sverige Syd tar ca 45Mb av brikken.  Fordelen er at hvis jeg har andre behov, feks ved ferier andre steder, så sletter jeg kart på brikken og laster ned de jeg har behov for.  Tilbakeføring fra PC er enkelt, men tar litt tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...