Jump to content

Skifte av gearkabel på gammelt 290 DP drev. Fremgangsmetode?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Når jeg fikk båten på vannet i forrige uke så merket jeg at det var tungt å få satt båten i revers. I dag testet jeg litt mer, og etter 3-4 gearskift så røk kabelen. Jeg skjønner at båten må opp for at jeg skal få skiftet denne, men så er det slik at det er tilnærmet umulig å komme til på innsiden av akterspeilet der gearkabelen går gjennom transom'en. Eneste stedet jeg kommer til er der hvor kabelen går inn i en lang gummislange som igjen er skrudd fast i transom'en.

Hva er trikset for å få skiftet kabelen? Trekker jeg først ut den gamle og så forsøker å dytte den nye gjennom gummislangen fra innsiden, eller er det mulig å tape sammen gammel og ny kabel og trekke disse ut fra utsiden. Evt. motsatt vei? Noen som har gjort tilsvarende og kan dele erfaringer? 

Edited by Nimbus HT (see edit history)

Byttet på min i fjor. Girkablen går i denne slangen ned og ut i drevet. Pass på å polste enden så den ikke stikker hull i slangen. Dyttet enden ut i drevet med godt med fett i røret. Trekk kabelen frem til konsollen med den gamle. Ta bilder av innfesting i konsollen før demontering. Byttet både gir og gass da de er stripset sammen hele veien frem til konsoll

Jeg byttet en gang gearwire mens båten lå på vannet. Det gikk greit, men det tok litt tid å få wiren forbi S- slangen og inn i drevet. Det bør være litt temperatur i vannet eller så bør du ha på drakt, for det kan fort gå en time.

Jeg løsnet wirene på sjalteren i drevet og tok ut kabelen fra drevet. Så festet jeg en tråd på wiren og trakk wiren inn i båten gjennom gummislangen. Festet så den nye wiren på tråden og dro den ut gjennom strømpen.

/per

OK, så det er faktisk er mulig å gjøre dette mens båten ligger på vannet? Det er absolutt verdt et forsøk! Har en tørrdrakt som jeg kan bruke, så temperaturen i vannet er ikke så avgjørende. Også en god ide å bruke mye fett og en tråd for å trekke kabelen. Da er jeg litt beroliget når det både ser ut til at kabelen kan trekkes gjennom slangen, og at jeg kanskje kan skifte denne mens båten ligger på vannet. Takk for gode innspill!

Skal du bytte den mens båten ligger på vannet, så få med deg en person som kan stå i båten og dytte kabelen mens du styrer den forbi S- slangen fordi kabelen vil butte i denne når den kommer ut av skjoldet. Som Seasu skriver, vær forsiktig slik at du ikke skader S- slangen.

Lykke til!

/per