Jump to content

VP 41A, Når jeg starter styrbord motor så stopper babord turteller å virke.

Palbryn

Recommended Posts

Har problemer med turtelleren på babord motor.

Når jeg starter styrbord motor så stopper babord turteller å virke. Gasser jeg på styrbord motor så flytter også babord turteller på seg.

Stopper jeg styrbord motor så virker babord turteller ok.

Kjører jeg på en og en motor virker det som det skal. 

Har noen vært borti dette problemet?

Har også kryssbyttet kontakter i dashbordet og da stoppet styrbord turteller opp på samme måte.

Både turteller og dynamo er nytt, men hadde samme problem på gammel turteller og dynamo.

Hvilken farge har signalkabel til turtelleren?

Jeg ser Grå, Grå/svart, Blå/rød, Brun, Blå og svart.

Farge_Kabel.jpg.3dc893a7d8e8fc0f4ac4304e20e9cf7c.jpg

Antageligvis så skyldes problemet at begge dynamoene lader til samme kilde. Før eller siden, når batterikilden er oppladet, så slutter den ene dynamoen å lade (blir inaktiv) da dens regulator senser at spenningen er over dens settpunkt. Dynamoenes regulatorer har litt forskjellige spenningssettpunkt slik at den ene tar lasten mens den andre blir inaktiv.

Når dynamoen blr inaktiv så slutter også pulsene fra dens W uttak som gir signal til turtelleren.

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

@Mateco har nok levert fasiten.. :-)

For å underbygga påstanden så kan du sjekka ved å legga inn ei stor elektrisk belastning når dette fenomenet inntreff.

Då vil effektuttaket medføra at ladebehovet aukar, og begge dynamoane vil starta lading.

Edited by Havlengt (see edit history)

Pussig dette, for jeg har ikke gjort noen forandringer på systemet siden jeg kjøpte båten for et par år siden. 

Turtall problemet begynte i slutten av sesongen i fjor. 

Hva kan jeg gjøre for å få bort problemet? 

Fjerne lading fra den ene dynamoen? 

Vanlig i to-motors anlegg så lader dynamoene hver sin batteripakke. Eks. Styrbord dynamo lader forbruksbatterier og babord dynamo lader startbatteri. Ved slike opplegg så er det ikke uvanlig med en hovedbryter til å koble sammen batteriene.

Hvis du, av en eller annen grunn, kjører med bare en motor så kan du få ladet alle batteriene med bare en motor i drift. Sjekk om du har en slik bryter og evt. Deaktiver sammenkoblingen.

Der kan også være en relee løsning for å koble sammen batteriene. F.eks. Et VSR (Volt Sensitivt Rele) eller rele styrt fra dynamoens ladelampeuttak. Hvis ett slikt er aktvert så vil også batteriene være sammenkoblet.

Bruk et multimeter og mål spenningen på batteriene med bare den ene motoren i drift. Hvis begge batteripakkene har samme ladespenning så er de sammenkoblet på et eller annet hvis.

Lykke til!

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Har også hatt tilsvarende problemer på min 41, med årsaker som mateco beskriver.

Pass på å koble vekk landstrøm/lading dersom du ligger ved brygga å måler. Dersom landstrømsladeren har et høyere sett punkt enn dynamo, vil denne slå ut dynamoen, og turteller falle til null, + lade alarm og lampe på panel.

Jeg hadde i tilegg også ladeledning mellom batteriene til stb og bb motor som jeg fjernet for å skille dynamoene helt.

Når det beskrevne scenarioet oppstår så vil ladelampen forbli mørk og ingen ladealarm.

Dette fordi ladlampen må ha gjennomgang i rotorviklingene for å lyse, men regulatoren har brudt all gjennomstrømning fordi den senser høy spenning fra den andre dynamoen (evt.landstrømslader).

Ja, jeg klarte vel aldri å peke så direkte på årsaken.

Feilsymptomet mitt var ladelampe, alarm og turteller går til 0, noen sekkunder etter oppstart med lanndstømkabel påkoblet. Tiden det tok kunne variere noe. Når jeg drar ut kabelen og starter er alt OK.

mateco skrev for 10 timer siden:

Der kan også være en relee løsning for å koble sammen batteriene. F.eks. Et VSR (Volt Sensitivt Rele) eller rele styrt fra dynamoens ladelampeuttak. Hvis ett slikt er aktvert så vil også batteriene være sammenkoblet. 

Lykke til!

Bjørn

Da har jeg vært i båten å testet ut flere løsninger. Det var helt klart det problemet med at begge dynamoene dyttet på strøm på begge batteriene. 

Jeg har en slik Multi batteri isolator. Og tror kanskje denne ikke fungerer optimalt. Når jeg målte utgangen så fikk start batteri mye mer strøm enn forbruk. 

Sure_power_703.gif.b230ee164c12b40362bf4b23189ad18a.gif

Jeg endte opp med å kjøre styrbord motor på forbruk og babord motor på start batteri. 

Hvordan dette fungerer når jeg begynner å bruke av forbruk batteriene gjenstår å se. 

Men konklusjon til mateco var riktig.