Palbryn Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Har problemer med turtelleren på babord motor. Når jeg starter styrbord motor så stopper babord turteller å virke. Gasser jeg på styrbord motor så flytter også babord turteller på seg. Stopper jeg styrbord motor så virker babord turteller ok. Kjører jeg på en og en motor virker det som det skal. Har noen vært borti dette problemet? Har også kryssbyttet kontakter i dashbordet og da stoppet styrbord turteller opp på samme måte. Både turteller og dynamo er nytt, men hadde samme problem på gammel turteller og dynamo. Hvilken farge har signalkabel til turtelleren? Jeg ser Grå, Grå/svart, Blå/rød, Brun, Blå og svart. Quote Link to post
mateco Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Antageligvis så skyldes problemet at begge dynamoene lader til samme kilde. Før eller siden, når batterikilden er oppladet, så slutter den ene dynamoen å lade (blir inaktiv) da dens regulator senser at spenningen er over dens settpunkt. Dynamoenes regulatorer har litt forskjellige spenningssettpunkt slik at den ene tar lasten mens den andre blir inaktiv. Når dynamoen blr inaktiv så slutter også pulsene fra dens W uttak som gir signal til turtelleren. Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Zach Posted June 21, 2017 Share Posted June 21, 2017 Grå/svart (https://baatplassen.no/i/applications/core/interface/file/attachment.php?id=532) Quote Link to post
Havlengt Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 (edited) @Mateco har nok levert fasiten.. :-) For å underbygga påstanden så kan du sjekka ved å legga inn ei stor elektrisk belastning når dette fenomenet inntreff. Då vil effektuttaket medføra at ladebehovet aukar, og begge dynamoane vil starta lading. Edited June 22, 2017 by Havlengt (see edit history) Quote Link to post
Palbryn Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Pussig dette, for jeg har ikke gjort noen forandringer på systemet siden jeg kjøpte båten for et par år siden. Turtall problemet begynte i slutten av sesongen i fjor. Hva kan jeg gjøre for å få bort problemet? Fjerne lading fra den ene dynamoen? Quote Link to post
mateco Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 (edited) Vanlig i to-motors anlegg så lader dynamoene hver sin batteripakke. Eks. Styrbord dynamo lader forbruksbatterier og babord dynamo lader startbatteri. Ved slike opplegg så er det ikke uvanlig med en hovedbryter til å koble sammen batteriene. Hvis du, av en eller annen grunn, kjører med bare en motor så kan du få ladet alle batteriene med bare en motor i drift. Sjekk om du har en slik bryter og evt. Deaktiver sammenkoblingen. Der kan også være en relee løsning for å koble sammen batteriene. F.eks. Et VSR (Volt Sensitivt Rele) eller rele styrt fra dynamoens ladelampeuttak. Hvis ett slikt er aktvert så vil også batteriene være sammenkoblet. Bruk et multimeter og mål spenningen på batteriene med bare den ene motoren i drift. Hvis begge batteripakkene har samme ladespenning så er de sammenkoblet på et eller annet hvis. Lykke til! Bjørn Edited June 22, 2017 by mateco (see edit history) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Palbryn Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Takk mateco, skal sjekke senere i dag. Quote Link to post
volvo_penta_ Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Har også hatt tilsvarende problemer på min 41, med årsaker som mateco beskriver. Pass på å koble vekk landstrøm/lading dersom du ligger ved brygga å måler. Dersom landstrømsladeren har et høyere sett punkt enn dynamo, vil denne slå ut dynamoen, og turteller falle til null, + lade alarm og lampe på panel. Jeg hadde i tilegg også ladeledning mellom batteriene til stb og bb motor som jeg fjernet for å skille dynamoene helt. Quote Link to post
mateco Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Når det beskrevne scenarioet oppstår så vil ladelampen forbli mørk og ingen ladealarm. Dette fordi ladlampen må ha gjennomgang i rotorviklingene for å lyse, men regulatoren har brudt all gjennomstrømning fordi den senser høy spenning fra den andre dynamoen (evt.landstrømslader). Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
volvo_penta_ Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Ja, jeg klarte vel aldri å peke så direkte på årsaken. Feilsymptomet mitt var ladelampe, alarm og turteller går til 0, noen sekkunder etter oppstart med lanndstømkabel påkoblet. Tiden det tok kunne variere noe. Når jeg drar ut kabelen og starter er alt OK. Quote Link to post
Palbryn Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 mateco skrev for 10 timer siden: Der kan også være en relee løsning for å koble sammen batteriene. F.eks. Et VSR (Volt Sensitivt Rele) eller rele styrt fra dynamoens ladelampeuttak. Hvis ett slikt er aktvert så vil også batteriene være sammenkoblet. Lykke til! Bjørn Da har jeg vært i båten å testet ut flere løsninger. Det var helt klart det problemet med at begge dynamoene dyttet på strøm på begge batteriene. Jeg har en slik Multi batteri isolator. Og tror kanskje denne ikke fungerer optimalt. Når jeg målte utgangen så fikk start batteri mye mer strøm enn forbruk. Jeg endte opp med å kjøre styrbord motor på forbruk og babord motor på start batteri. Hvordan dette fungerer når jeg begynner å bruke av forbruk batteriene gjenstår å se. Men konklusjon til mateco var riktig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.