TerjeFjern Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 mateco skrev for 21 timer siden: @Mons Er motoren tilkoblet varmtvannsbereder? Vær obs på at denne "oppvarmings-kretsen" i realiteten er en konstant åpen krets som fungerer parralelt med kjøleren. Berederen har således en kjølende effekt inntil vannet i tanken har oppnådd motortemperaturen. Deretter fungerer den som en by-pass kanal for kjøleren. Dette kan medføre varmgang i motoren hvis åpningen til v.v.berederen er for stort. Derfor; hvis du har tilkoblet varmvannsbereder til motorens kjølekrets og sliter med varmgang, så forsøk å strupe på, evt. stenge, kretsen til berederen for å se om det hjelper. Lykke til! Bjørn Jeg og en kollega har samme erfaring med VV bereder. Vi har begge 2 motorer og motorene tilkoblet bereder ligger ca 3 -5 grader kaldere enn de andre og når driftstemperatur er oppnådd. Link to post
mons Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Takker for presis info Seilars. Boret lite hull i termostaten, og temperaturen har nå i 20 motortimer vært helt konstant på rett under 90 grader uansett belastning. Jeg setter stor pris på at dere har engasjert dere og hjulpet meg med dette problemet. Takk! Mons Mons Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 (redigert) Dette med å borre hull i termostaten, hvorfor gjør man det? i og med at du fikk lavere turtall på gasspak enn rett på motoren, justerte du wiren? Redigert 25.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
hegra Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Hull eller by pas ved termostaten er for at den raskere skal oppdage varmen. Termostaten kan jo stå et stykke unna der det er varmest ,og er det helt stengt så sirkulerer ikke kjølevæsken skikkelig. Kan jo da være kaldt rundt termostaten, mens det kan være varmt rundt blokka. Men når den først har åpnet har det ingen betydning. Kan jo sammenlignes med vv kran i huset. Det er jo kaldt med det samme den åpnes siden vannet i røret er blitt nedkjølt. Hadde vv krana stått med en ørliten åpning ville det vært varmt med en gang. Link to post
mons Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Riktig Hegra. På denne motoren var det så tett at lufta ikke kom ut fra kanalen foran termostaten, så der sto det bare luft. Med et lite hull sirkulerer det. Det var ikke stor nok vandring på wiren til å få både full gass og tomgang slik systemet var bygd. Boret hull og festet gasswiren nærmere senter av akslingen på gasspådraget på motoren. Da får man større utslag med samme bevegelse i wiren. Mons Link to post
mons Svart 24.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Havbraatt ligger nå stille i Bodø havn i påvente av løsning fra Volvo. Blokka sprakk fra oljefilteret og bakover slik at det pumper ut flere liter olje i timen. Volvoforhandleren i Bodø konkluderer med at det er en støpefeil i blokka, og at det ikke kan ha noen annen naturlig årsak. Støpefeil kan vel være løsningen på den manglende sirkulasjonen forbi termostaten også ettersom det skal være støpt by-pass i blokka. Motoren er litt over 5 år, men vi håper at Volvo stiller opp ettersom det ser ut for å være en produksjonsfeil. Spennende å vente! Mons Mons Link to post
Krimart Svart 26.August.2017 Link til dette innlegget Svart 26.August.2017 Ergelig. Håper det ordner seg. Link to post
mons Svart 1.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 Det ble dårlig med ordning. Ny motor kjøpt inn på ordinært vis og blir snart montert. Mange runder for å finne en annen løsning førte til at høstsesongen i Nordland gikk i dass og mange ungdommer fikk ikke seilasene de håpet på. Setter inn helt ny komplett motor. Helt lik. Hvis det er noen solide sponsorer der ute som vil på Lofotfiske med tradisjonelt rigget seilskøyte er jeg lydhør, for nå ryker det mange penger. God liggeplass for 10 voksne. God varme og bysse. Obs Dette er ikke sniksalg av tur i forumet, bare faktaopplysninger.... Mons Link to post
ivar Svart 1.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2017 .. da er kanskje dette noe å få med seg..? https://www.vmiskreifiske.no/nyheter/vm-i-skreifiske-2018/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Volvo D2 - 75 står ikke høyt i kurs nå. Havbraatt har ligget under tak hos speiderne i Sandnes i vinter for vedlikehold. Det ble leid inn folk til service på motor og de stusset litt etter utført service. Det viser seg at motoren som ble kjøpt ny i Bodø har gjennomslag mellom sylinderne. Ser ut for å være sprekk i blokka på motoren som har gått 1700 timer. Garantien fra Volvo går ut etter 1000 timer eller 5 år, så det er neppe noe å hente der. To motorer som ser ut for å ryke pga produksjonsfeil ved støp med et lite forbehold til den siste er åpnet. Vet ikke hvilke undersøkelser som er gjort. Frister lite med ny Volvo igjen. Tar gjerne imot tips på motor som ikke tar særlig større plass, gjerne 100-150 hk og litt romslig sylindervolum. Gjerne en liter pr sylinder. Uten å ha tenkt igjennom det er også Izusu motor etter hva jeg forstår en motor med godt rykte blant yrkesfiskere? Tips mottas med takk! Mons Mons Link to post
enslagsgjest Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Har inntrykk av at Beta Marine er et populært valg blant de som seiler kuttere og andre større tradisjonsbåter i England. Her har du solide industrimotorer fra Kubota, og de fleste er uten turbo. Vet at Leo har valgt en slik en til "Tally Ho", hvis du kjenner til den videoserien. Beta marine er jo også i Sandnes ser det ut som... https://betamarine.no/motorer/beta-marine-motorer Jeg er en slags gjest Link to post
Bårdp Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Er ikke D2 også bygget på en Kubota? Link to post
enslagsgjest Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 (redigert) Trodde all mindre Volvo var Perkins, men kan godt hende du har rett. Edit: Her er noe bitteliten skrev om D2-75 i 2011 Sitat Shibaura konstruerer og lager grunnmotoren, Perkins maler den grå, VP kjøper av Perkins og mariniserer den og maler den grønn? Redigert 28.Mars.2022 av enslagsgjest (see edit history) Jeg er en slags gjest Link to post
ivar Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 mons skrev for 1 time siden: Tar gjerne imot tips på motor som ikke tar særlig større plass, gjerne 100-150 hk og litt romslig sylindervolum. Gjerne en liter pr sylinder. finner at D2'en er på 2,2 liter - skal du opp mot 4 liter så må vel ting nødvendigvis ta litt mer plass. Nanni er også Kubota basert, 115 hesteren er på 3,7 liter ser jeg http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni/n4115 Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars Hansen Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 mons skrev for 7 timer siden: Ser ut for å være sprekk i blokka på motoren som har gått 1700 timer. Garantien fra Volvo går ut etter 1000 timer eller 5 år, så det er neppe noe å hente der. Er motoren kjøpt inn av en privatperson? I så fall har dere jo 5 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven. Link to post
mons Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 (redigert) Skjønner at 4 liter tar mer plass, men forskjellige merker kan ha ganske mye forskjell i plassbehov. Det jeg skrev opp er drømmen, så får vi se hva vi finner plass til. I kjøpsloven går ikke speideren som privatperson, så der gjelder kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Synd ungene bruker båten så mye. Den blir seilt mye, men har fått 1700 timer på få år. Neppe mange private seilbåter som rekker det.. Redigert 29.Mars.2022 av mons (see edit history) Mons Link to post
hanto1 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Holder en knapp på 90Hk Beta, lavt turtall, nok kubikk & ikke for stor. Link to post
ivar Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 mons skrev for 6 timer siden: Det jeg skrev opp er drømmen, så får vi se hva vi finner plass til. Skjønner Du får måle opp og studere tegninger. Må jo være nok plass rundt til å utføre service også Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Hulda drømmer om ny motor. Ikke prioritet siden den gamle GM'en bare går og går. Men om jeg skal ha ny, står BETA øverst på ønskelisten. Volvo er vel tilnærmet på bånn av samme liste. Fikk forresten tilbud om å få en testkjørt Volvo fra fabrikken for en del år tilbake. Avslo tilbudet. Det var en 75 hester med elektronikk og turbo. Link to post
Bårdp Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Hulda skrev 12 minutter siden: elektronikk og turbo Spennende var det en slik med roterende IGBT transistorer? Link to post
Allan E Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Har dere vurdert John Deere? De er vel kjent for bra motorer. Link to post
enslagsgjest Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 (redigert) JD uten turbo er bare på 80hk. Jeg ville prøvd å unngå turbomotor så langt det går på en slik båt. Det er en av grunnene til at jeg ville valgt Beta over Nanni. Nanni har turbo på de fleste modeller. Redigert 29.Mars.2022 av enslagsgjest (see edit history) Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Fravær av turbo er også noe av det jeg prioriterer. Vekten er ikke vesentlig for meg. Link to post
Sjøspeidern Svart 28.Februar Link til dette innlegget Svart 28.Februar Jeg er med i driftstyret til rederi Havbraatt som forvalter og står for drift av Havbraatt og kan komme med en veldig sen oppdatering om motoren til denne fine skuta. Først historikk, funnet i databasen til driftstyret som dekker alt som har skjedd med båten siden den ble bygget, vekten på båten er mellom 22 og 24 tonn avhengig av hvem du spør 1996- Motor fra originale havbraatt overført til nåværende Havbraatt, produsent og hk ukjent 2010- Første volvo penta D2-75 ble satt inn, denne funket godt frem til sensommeren 2017 da motorblokka sprakk og motoren havarerte, timetall har jeg ikke, men denne båten går MYE 2018-Ny motor av samme type ble hasteinnsatt for å rekke å få Havbraatt i drift til sesongen, og sjøspeiderleir, den lå igjen i nord etter seilturen til Bodø som Mons har en fantastisk tråd om 2022-Motoren fikk gjennomslag, godt over 1000t garantien og dermed ikke noe mercy å få 2024- Båten settes i risør og kjører sin siste tur med volvo, motoren hadde rukket å fått 1050 timer Nå har vi fått en 135 hester John Deere levert av nogva med vridbar propell Nogva leverer som kjent motorer til yrkesflåten og disse motorene er laget for å tåle mer enn en fritidsmotor, så jeg gleder meg veldig til å få prøvd båten, når båten står på land hos trebåtbyggeriet er det på tide med ganske mye omfattende etter 30 år på vannet. Masse arbeid og tusenvis av dugnadstimer, men det er jo likevel gøy når vi vet at resultatet er en knallfin båt Her ser dere bak på skuta i januar, da måtte ganske mange meter skansekledning byttes pga råte, all maling ble pusset vekk og vi har fått på ny maling nå Gleder meg til å se dette synet igjen.... -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn