mons Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 I speiderforbundets 46 fot seilkutter Havbraatt står det en D2 75 F. Det er nok en litt for liten motor, men det er en annen sak. Når vi ligger på 2000 omdreininger ligger temperaturføleren helt opptil rødt. På 1900 o/min ligger den helt stabilt på 90 grader. Slakker jeg ned igjen fra 2000 faller temp til 90 nesten med en gang. Maks turtall vi kan oppnå med denne båten/propellen er 2300 o/min. Fra kjølvannsinntaket (1,5") suges vannet opp til antihevert-ventil videre til saltvannsfilter og første kjøler, via impeller og pumpes deretter ut igjen via de to siste kjølerne til eksosbendet. Jeg har ikke hatt så høy temp at alarmen har gått, men det hadde forrige bruker. Antar det kom av impellerdelene jeg nå har fjernet. Jeg har hatt oppe tre kjølere og gjort rent. Første kjøler er oljekjøler som ligger på tvers oppå giret (ZF/ZFE 45-1). Det er en relativt liten messingkjøler. Neste er kjølevannskjøler som ligger oppå bakkant av motor. Her går saltvannet inn i halve kjøleren, snur i lokket på den andre enden og går ut igjen i samme lokket som det går inn. Dette lokket har en skillevegg som deler kjølerørene opp i to grupper. I ene kammeret på lokket var det fullt av impellerdeler. Tredje kjøler ligger under kjølevesketanken. Den var det ingenting i under lokket på inntakssiden. Byttet termostat. Åpnet sirkulasjonspumpe for kjøleveske. Ingen synlige feil, og pumpeelementet sitter fast på akslingen. Reima passe stram. Åpnet impellerhus. Relativt mye slitasje både på bakplate og innsiden av lokket. Snudd og polert både lokk og den løse bakplaten slik at anleggsflatene på sidene av impelleren er helt plane. Ny impeller. Antihevertventil slipper ikke inn luft. Åpnet og rengjort tilkobling til eksosbendet. Eksos kommer ut av båten rett over vannlinja og nedover slik at det er litt vanskelig å vurdere vannmengden. Vannet som går inn å eksosen er lunkent, men ikke varmt, Tipper25 grader med sjøtemp som gjør at ungene ikke bader mer enn etpar minutter (7-10 grader?). Kjørte med kjøleveske til jeg oppdaget problemene, men har nesten rent vann i systemet nå. Er klar over at kjøleveske med for høy glykolprosent kjøler dårligere, med det er ikke aktuelt her. Har ikke utstyr for eksakt temperaturmåling her, men jeg klarer å holde hånden på ekspansjonstanken (stål) i 10-15 sek.. Noen som har måleverdi (ohm) på temperaturføleren med riktig driftstemperatur? Kan være den som lurer meg med feil verdi - evt temperaturinstrumentet. Andre tips? Quote Mons Link to post
Bitteliten Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 (edited) første jeg tenker på her er å se om det er normal mengde vann som kommer ut med eksosen. Det gir en indikasjon på om det sitter noe å sperrer i systemet. heng jolle på siden av båten og se etter? er saltvannsfilteret renset? Kan det sitte impellerdeler på slangen fra impellerhuset til varmevekslerne? Edited June 22, 2017 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
mons Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Saltvannsfilter rent. Spylt, blåst og ristet slangen til første kjøler etter impeller. Jeg ser vannet som kommer ut de ca 10 cm over vannflaten. Kommer støtvis som følge av eksospotta, men det ser ut som om mengden vann tilsvarer en god hageslange. Ser riktig ut. Klemmer på slangen ut fra impeller. Det er en myk sort plastslange. Klarer ikke å klemme sammen mer enn 5-6 mm. på 2000 omdreininger, men mye mer på 1000 omdreininger. Viser at det er ett visst mottrykk i systemet, men det må nødvendigvis være større trykk på vannet enn på eksosen i bendet. Quote Mons Link to post
Grufolf Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Avleiringer i systemet? Sitronsyre pleier å løsne mye 'slagg'. Selv med riktig mengde kjølevann vil du få problemer om det er belegg på alle delene. Quote Link to post
Jens_P Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Hovedproblemet er nok for tung propell. Max turtall på denne er 3000 rpm. Står i datablad at max turtall med korrekt propell skal ligge mellom 2700 - 3000 rpm. Har da kjølesystem og pumpe(r) kapasitet nok for denne effekten ved det turtallet? Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hanto1 Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Kan du holde på ekspansjonstanken er tempen ca 60 gr. Ved 90 brenner du deg øyeblkkelig. kjenner ikke D2 men tradisjonelt har volvo hatt underdimmensjonert kjøleanlegg. Problemet med økende varmgang er krystallisering av salt/ saltutfelling som gjør kjølingen enda dårligere. Mao en negativ spiral.. Quote Link to post
mons Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 At driften er for tung er det neppe tvil om. Ville jeg fått mer motoreffekt hvis propellen reduseres slik at vi oppnår rett turtall? Trodde kjølingen skulle holde uansett når jeg reduserer 12-15 prosent fra Max. Kjølerne så rene ut innvendig, men det kan være salt jeg ikke ser. I motoren er det jo kjølveske, så der er det ikke salt eller rust. Trodde også at det var for varmt å holde på 90 grader, men ekspansjonstanken er vel ikke like varm som toppen? Får lasertemperaturmåler til Rørvik. Quote Mons Link to post
Rune Totland Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Blir det krise kan jeg måle temp med lasermåler på Brakstad (jøa) bare p si fra på 95832898 Quote Link to post
ivar Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 hanto1 skrev for 5 timer siden: kjenner ikke D2 men tradisjonelt har volvo hatt underdimmensjonert kjøleanlegg. D2 er vel Perkins..? 700 omdreininger for lite , da jobbes det nok tungt Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Det er nok volvo. Ingen krise - den ligger på 90 i 6 knop som er marsjfarten for armadaen, men hvis det passer slik når vi passerer kan det hende jeg ringer. Glemte å gi beskjed til de som kommer på i Rørvik at måleren skulle med. Quote Mons Link to post
Jens_P Posted June 22, 2017 Share Posted June 22, 2017 Kan eksosbendet ha grodd igjen så sjøvannet ikke slipper ut fort nok? Har det alltid vært sånn eller er det noe som har kommet gradvis over tid eller plutselig? Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mons Posted June 22, 2017 Author Share Posted June 22, 2017 Hullet inn i bendet var grodd etpar millimeter, men det er rengjort. Selve bendet har jeg ikke sjekket. Har "svært lenge" hatt lett for å bli varm, men hvor varm og eksakt hvilket turtall vet jeg ikke. Quote Mons Link to post
Krimart Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 (edited) Dette er samme motor som d2-55: 2,2 l. 4-sylinder. Men VP har tatt ut mer effekt med turbo-lader. Går den på så lave turtall er vel turboen ikke effektiv? Har dere god tilførsel av luft til motorrommet? Edited June 23, 2017 by Krimart (see edit history) Quote Link to post
Bitteliten Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Der har du jo et godt poeng. Turboen begynner vel å lade på 2000+ rpm. Og går den under dette kokser den igjen og setter seg. Ikke uvanlig på båter som feks har Gori Overdrive. Quote Link to post
ivar Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 mons skrev for 11 timer siden: Det er nok volvo. jada, perkins basert mente jeg :) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hanto1 Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Hva type grunnmotoren er revnende likegyldig, det er mariniseringen som teller mht kjøling. Det er volvo som har mariniseringen. At motoren overhodet ikke oppnår anbefalt turtall gir også mere varmgang og dårligere forbrenning. Ideelt burde Havbratt hatt en motor uten turbo og med mye større volum, men det er ot Quote Link to post
Krimart Posted June 23, 2017 Share Posted June 23, 2017 Hvem som egentlig lager selve motoren er tydeligvis et puslespill: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?266642-Volvo-D2-55-and-D2-75 Quote Link to post
mons Posted June 23, 2017 Author Share Posted June 23, 2017 (edited) Takker for gode tips og engasjement. Jeg synes temperaturen endret seg litt rykkvis og kunne ikke la være å tro at det burde være termostatfeil selv om termostaten er ny. Synes også at det var rart om den var montert med for stor propell. Valgte å ta ut termostaten og fikk litt av en overraskelse. Termostaten er står bak et loddrett lokk på blokka 20 cm under toppen av ekspansjonstanken. Når jeg åpnet lokket var det ikke vann bak det. Tok ut termostaten og kjørte 4 timer på 2300 omdreininger. Temperaturen holdt seg da stabil på ca 80 grader. Telefon til min venn i Søgne Motorservice lenge etter stengetid. Det er riktig at det ikke skal være hull i termostaten til en "pilotgjennomstrømning", men det skal være en liten kanal i blokka som sørger for dette. I morra borer jeg 3 mm hull i termostaten og setter den inn igjen. I tillegg oppdaget vi at hvis vi gir gass direkte på motoren får vi 2800 o/min i gir, og det gir jo mange svar. Hanto - Vet ikke hva som er grunnmotoren, men denne gangen kan et se ut for at en tett kanal i blokka kan være årsaken. Da betyr det vel litt hvem som har utformet kanalen og løsningen? Edited June 23, 2017 by mons (see edit history) Quote Mons Link to post
Krimart Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 I så fall må jo dette være en produksjonsfeil helt fra motoren var ny? Knekt bor og dårlig kvalitetsikring/mangelfull inspeksjon? Uansett er dette svakt av VP. VIlle tatt kontakt med VP og diskutert det med dem. Quote Link to post
Jens_P Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Bra du har funnet konkrete feil. Tett kjølekanal er definitivt vanlig feil. Krysser fingrene for at du har funnet problemet! Vet de første modellene av D2-55 (samme grunnmotor uten turbo) hadde kjøleproblemer og at det har kommet ombygningssett til denne. Din motor er såpass ny at den er produsert etter at denne feilen ble rettet. Spørsmålet som ikke ble stilt var om eksos ble sort når du dro opp til max turtall. Dersom propell er for tung eller turbo ikke gir nok luft blir den normalt det, særlig om du fortsetter å øke pådrag etter at motor når max turtall. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mateco Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 @Mons Er motoren tilkoblet varmtvannsbereder? Vær obs på at denne "oppvarmings-kretsen" i realiteten er en konstant åpen krets som fungerer parralelt med kjøleren. Berederen har således en kjølende effekt inntil vannet i tanken har oppnådd motortemperaturen. Deretter fungerer den som en by-pass kanal for kjøleren. Dette kan medføre varmgang i motoren hvis åpningen til v.v.berederen er for stort. Derfor; hvis du har tilkoblet varmvannsbereder til motorens kjølekrets og sliter med varmgang, så forsøk å strupe på, evt. stenge, kretsen til berederen for å se om det hjelper. Lykke til! Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jens_P Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Jens_P skrev for 5 timer siden: Tett kjølekanal er definitivt vanlig feil. Mangler en ikke i den setningen! Tett kjølekanal i ferskvannskjølt motor er ikke normal feil. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 mons skrev for 15 timer siden: Vet ikke hva som er grunnmotoren, Shibaura N844L-T. Marinisert av Perkins. Grønnmalt av Volvo. Quote Link to post
Seilars Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Høres ut som du har en løsning på kjølingen. Jeg vil si 2300 er ett bra marsj turtall på Havbraatt dersom max er 2800. Dersom 2800 er max, så har båten også riktig propell. Har selv en D2-55F, og har regnet litt på det med marsj pådrag. Volvo sier at D2-75F skal ha max turtall på 2700-3000, og ett marsj turtall på 500-1000 under dette. Belastningen bør ikke være for lav på en diesel, og slik jeg forstår det måles belastning i % av effekt, og ikke turtall. Dersom du marsjer 2300 rpm, så har du grovt regnet ca. 55% belstning slik jeg leser tabellen på volvo sine hjemme sider. Det er med andre ord bra for Havbraatt å ha opp mot 2300 rpm dersom VOT (vide open throttle/100% last) gir 2800 rpm. Belastnings messig må vel dette være ganske ideelt på en såpass stor og tung båt. Kjølevanns temperaturen på min D2-55F har fra dag 1 ligget på typiskt 86 grader. D2-55F er jo samme motoren bare uten turbo. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.