Jump to content

Tohatsu 30 hk 2005 modell 4-takt, kontrollstrålen avtar med økende turtall


paalmd

Recommended Posts

Heisann, 

Starter en tråd her på vegne av en nabo som sliter med sin Tohatsu 30 hk 2005 modell 4-takter. 

Enkelt forklart så har den kjølestråle når den står på tomgang, men kjølestrålen blir svakere når motoren får høyere turtall. Det vil da si at den muligens ikke tar inn nok vann når han kjører med den i litt fart ( får alarm ) .

Den har vært levert inn til  to reparatører uten hell. De mener den fungerer som den skal .

Er det noen som har en pekepinn på hva dette kan komme av? Motorstammen skal passe til båten . 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Tohatsu 30 hk . Kjøleproblem". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Kommentar fra moderator:
Ordet "Problem" er ikke tillatt brukt i titler fordi det nesten alltid fører til en mangelfull tittel...

 

Link to post

Start med det enkle som ikke koster noe:

  • demonter og rengjør innvendig slangen som går fra kjølestråle utløpet til blokka
  • rengjør stråledyse
  • rengjør nippel inn på motor

Om ikke dette hjelper så prøvekjør motor med kjølevannsklokker og se om den gir vann da

Stopp motor og se om det kommer vann forbi impeller og ut kontrollstråle når motor står, det er tegn på at  impeller er kaputt

 

(noen mener at å kjøre motor uten kjølevann "litt" ikke gjør noe, lukk ørene når du hører slikt)

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Hei

Låner tråden sidan eg har liknande problem. Sleit litt med  varmgang på motor i fjor når eg skulle slepe gummibåten. Skifta impeller i år før sjøsetting. Får fortsatt lite trykk på kontrollstrålen. Har tatt  opp igjen båten og demontert undervannshuset, sjekka impeller og tilkobling til kjølevatnet. Ser ut som det er i blokka problemet er. Har tatt av slangen til blokka og sjekka både den og inntaket til blokka. Null stråle på tomgang og dårlig stråle på turtal. Nokon sei eg kan prøve med glykol andre at eg må demontere blokka og gjere reint. Motoren er ein Tohatsu 2 taktar på 40 hk frå 2001. Litt høgt oppe bak på stammen er der eit hol der det også kjem ut kjølevatn, ser ut som holet er for dette formålet eller tyder det på lekasje på  den innvendige slangen?

Mvh

Asle Dromnæs 

Link to post

Kjør den varm i stampen med blandingen, stopp motoren og la den stå ett døgn eller 2 i stampen å godgjøre seg før du starter opp igjen for enda en gjennomspyling med blandingen.

Når jeg gjorde dette satte jeg på en litt lengre silikonslange på kontrollstålen slik at jeg fikk strålen ned i stampen, ellers søler en vekk mye systemrens.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei

Ventar på ny termostat. Var heilt tett med saltavleringar i huset der den sit. Har fått veldig god hjelp med West System rundt problemet. Sende bilde av termostaten og den var fast i open stilling slik at eg ikkje fekk nok trykk. Var desverre ikkje lagervare så det tek nok ei par veker til før eg får den. Måtte ta ut anoda i blokka før eg skulle køyre rens og fekk då mistanke om at termostaten var gåen. Skal oppdatere når eg får prøvd ny ?

Link to post
Burgermeister skrev On 29.7.2018 at 21.04:

Hei

Ventar på ny termostat. Var heilt tett med saltavleringar i huset der den sit. Har fått veldig god hjelp med West System rundt problemet. Sende bilde av termostaten og den var fast i open stilling slik at eg ikkje fekk nok trykk. Var desverre ikkje lagervare så det tek nok ei par veker til før eg får den. Måtte ta ut anoda i blokka før eg skulle køyre rens og fekk då mistanke om at termostaten var gåen. Skal oppdatere når eg får prøvd ny ?

Så flott! Håper du finner ut av problemet ! 

Link to post
  • 7 måneder senere...

Hei

Då står vi fortsatt i sju steinar. Skulle skru ut anoda før i setting av ny termostat. Det gjekk ikkje så bra. Den gjekk av. Står no ein cm igjen av bolten inn i blokka som eg ikkje får ut. Måtte gi meg på demontering av blokka då det rauk ein bolt der også. Då blir det ein tur på verkstad. 

Link to post

Var borti noe liknende på en 2-takt tohatsu. Virket som om boltene og blokka var laget av ikke-kompatible legeringer, for det hele ble som smør. 

 

Jeg dro av 3 bolter for å få ut termostaten. Men det var såvidt gods nok til at jeg klarte å bore ut gammel bolt, gjenge opp en større og montere igjen. Måtte åpne hullene i termostatdeksel litt også, og laget en pakning av et ark med parkningsmateriale. Funket som normal i flere sesonger når jeg hadde den. Informerte ny eier om fiksen, han var fornøyd med det.

Dette var en eldre 2-takter, så ikke allverden av verdi på den. Men god motor. 

 

Verdt et forsøk om du fortsatt har motoren. Deilig med ny uansett :)

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...