paalmd Startet 22.Juni.2017 Del på Facebook Startet 22.Juni.2017 Heisann, Starter en tråd her på vegne av en nabo som sliter med sin Tohatsu 30 hk 2005 modell 4-takter. Enkelt forklart så har den kjølestråle når den står på tomgang, men kjølestrålen blir svakere når motoren får høyere turtall. Det vil da si at den muligens ikke tar inn nok vann når han kjører med den i litt fart ( får alarm ) . Den har vært levert inn til to reparatører uten hell. De mener den fungerer som den skal . Er det noen som har en pekepinn på hva dette kan komme av? Motorstammen skal passe til båten . Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Tohatsu 30 hk . Kjøleproblem". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Ordet "Problem" er ikke tillatt brukt i titler fordi det nesten alltid fører til en mangelfull tittel... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Start med det enkle som ikke koster noe: demonter og rengjør innvendig slangen som går fra kjølestråle utløpet til blokka rengjør stråledyse rengjør nippel inn på motor Om ikke dette hjelper så prøvekjør motor med kjølevannsklokker og se om den gir vann da Stopp motor og se om det kommer vann forbi impeller og ut kontrollstråle når motor står, det er tegn på at impeller er kaputt (noen mener at å kjøre motor uten kjølevann "litt" ikke gjør noe, lukk ørene når du hører slikt) Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Motor montert for høyt. Feil i bunn på båten som forstyrrer vanninntaket. Motor trimmet for høyt opp. Sitér dette innlegget Link to post
paalmd Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Takk for svar :) jeg skal gi videre beskjed ! Prøvekjøre motor uten vann gjorde selger av båten jeg kjøpte i våres. Uvitende om at det ikke gjorde noe. Endte opp med å bytte impelleren og impellerhus . Brå læringskurve ! Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Hei Låner tråden sidan eg har liknande problem. Sleit litt med varmgang på motor i fjor når eg skulle slepe gummibåten. Skifta impeller i år før sjøsetting. Får fortsatt lite trykk på kontrollstrålen. Har tatt opp igjen båten og demontert undervannshuset, sjekka impeller og tilkobling til kjølevatnet. Ser ut som det er i blokka problemet er. Har tatt av slangen til blokka og sjekka både den og inntaket til blokka. Null stråle på tomgang og dårlig stråle på turtal. Nokon sei eg kan prøve med glykol andre at eg må demontere blokka og gjere reint. Motoren er ein Tohatsu 2 taktar på 40 hk frå 2001. Litt høgt oppe bak på stammen er der eit hol der det også kjem ut kjølevatn, ser ut som holet er for dette formålet eller tyder det på lekasje på den innvendige slangen? Mvh Asle Dromnæs Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 kontrollståle kan være tett kanal og urelatert. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Har sjekka slangen ut frå blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Prøv å stake inn hullet i blokka med en liten strips elns. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Har prøvd... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Kjøre motor i en stamp med systemrens blanding kan være verdt ett forsøk før en begynner å skru. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Ja det kan sikkert vere lurt å gi det ei sjangs. Tenke du på noko anna enn glykol? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Burgermeister skrev 5 minutter siden: Tenke du på noko anna enn glykol? Ikke glykol, men systemrens for å ta mest mulig salt og kalk avleiringer i kjølekanalene. https://www.maritim.no/systemrens Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Aha den skal vi prøve. Takk for hjelpa ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 (redigert) Kjør den varm i stampen med blandingen, stopp motoren og la den stå ett døgn eller 2 i stampen å godgjøre seg før du starter opp igjen for enda en gjennomspyling med blandingen. Når jeg gjorde dette satte jeg på en litt lengre silikonslange på kontrollstålen slik at jeg fikk strålen ned i stampen, ellers søler en vekk mye systemrens. Redigert 10.Juli.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 10.Juli.2018 Del på Facebook Svart 10.Juli.2018 Høyres lurt ut. Då e det berre å vente på pakke i posten ? Sitér dette innlegget Link to post
paalmd Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Burgermeister skrev On 10.7.2018 at 22.52: Høyres lurt ut. Då e det berre å vente på pakke i posten ? Hei, fikk du løst problemet på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Hei Ventar på ny termostat. Var heilt tett med saltavleringar i huset der den sit. Har fått veldig god hjelp med West System rundt problemet. Sende bilde av termostaten og den var fast i open stilling slik at eg ikkje fekk nok trykk. Var desverre ikkje lagervare så det tek nok ei par veker til før eg får den. Måtte ta ut anoda i blokka før eg skulle køyre rens og fekk då mistanke om at termostaten var gåen. Skal oppdatere når eg får prøvd ny ? Sitér dette innlegget Link to post
paalmd Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2018 Burgermeister skrev On 29.7.2018 at 21.04: Hei Ventar på ny termostat. Var heilt tett med saltavleringar i huset der den sit. Har fått veldig god hjelp med West System rundt problemet. Sende bilde av termostaten og den var fast i open stilling slik at eg ikkje fekk nok trykk. Var desverre ikkje lagervare så det tek nok ei par veker til før eg får den. Måtte ta ut anoda i blokka før eg skulle køyre rens og fekk då mistanke om at termostaten var gåen. Skal oppdatere når eg får prøvd ny ? Så flott! Håper du finner ut av problemet ! Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 Hei Då står vi fortsatt i sju steinar. Skulle skru ut anoda før i setting av ny termostat. Det gjekk ikkje så bra. Den gjekk av. Står no ein cm igjen av bolten inn i blokka som eg ikkje får ut. Måtte gi meg på demontering av blokka då det rauk ein bolt der også. Då blir det ein tur på verkstad. Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Enda med ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Var borti noe liknende på en 2-takt tohatsu. Virket som om boltene og blokka var laget av ikke-kompatible legeringer, for det hele ble som smør. Jeg dro av 3 bolter for å få ut termostaten. Men det var såvidt gods nok til at jeg klarte å bore ut gammel bolt, gjenge opp en større og montere igjen. Måtte åpne hullene i termostatdeksel litt også, og laget en pakning av et ark med parkningsmateriale. Funket som normal i flere sesonger når jeg hadde den. Informerte ny eier om fiksen, han var fornøyd med det. Dette var en eldre 2-takter, så ikke allverden av verdi på den. Men god motor. Verdt et forsøk om du fortsatt har motoren. Deilig med ny uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 Skikkelig deilig Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Mars.2019 Del på Facebook Svart 7.Mars.2019 (redigert) Burgermeister skrev for 3 timer siden: Skikkelig deilig Om du noen gang i framtiden må ta ut en rustfribolt fra gjenget aluminium i din motor: Smør hvit vaselin på bolten før du setter den inn igjen, så slipper du at den eirer så fort fast. (Råd fra gamle riggmekanikere). Redigert 7.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Burgermeister Svart 8.Mars.2019 Del på Facebook Svart 8.Mars.2019 Takk for tips? Fikk også at tectyl skulle vere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.