Jump to content

Suzuki DF9.9A 4 takt. Får ikke opp turtall


Sp00ky

Recommended Posts

Hei, mitt første innlegg her på forumet.. håper jeg klarte og legge innlegget på rett sted! :) 

 

Har en 9.9 suzuki 4 takt som har vært under vann den, ble tatt opp og fikk umiddelbar førstehjelp alt av kontakter, Elstart, forgasser og andre viktige ting ble plukket gjort ren og satt sammen igjen, samt smørt opp for og forhindre at det skulle irre, fikk gang på motoren og den malte som en katt, så ble den satt vekk i 2 år før den nå for kort stund siden ble sett på igjen for og se om alt enda fungerte eller om den var død. den startet på første forsøk, men problemet er at uansett hva jeg gjør får jeg den ikke over rask tomgang. jeg har prøvd aboslutt alt som går på mekanisk. 

Har plukket forgasser flere ganger, lagt den i diesel bad i en ukes tid også blåst med trykkluft og prøvd og stake opp alt av kanaler i den, har byttet plugger og pluggledinger, og sjekket etter beste evne at registeret på den ikke har kommet ut av stilling, har sjekket mulighetene for at den sugde falsk luft, men ingenting. hvis jeg bare gir gass så høres det ut som at den drukner i bensin. har tatt ut pluggene og sett på de og de er helt svarte. har også prøvd og hive den på en båt og lagt den i gir for og forsikre meg om at den ikke har en overusingsperre når den står i fri. men ingen suksess, eneste jeg har hatt suksess med er når jeg har tatt kompressoren og blåst luft rett inn i forgasseren samtidig med at jeg har gitt gass da har den rusa helt til topp. men kan jo være den da får for tynn blanding? har absolutt ingen idee lengre hva som kan være galt. har også prøvd smått og sjekke el nettet på den. men har ikke fått gått gjennom alt enda! har også vært innom en susuzki forhandler men ble ikke så klok på de, da de mente det måtte være El nettet som var problemet, men da vil jeg trodd at problemet skulle vært der i dag og. fordi de problemet har vært der siden jeg fikk opp motoren. har veldig lite historie på hva som har vært gjort og ikke med motoren da jeg fikk den for jobben med og heve båten den stod på. 

 

alt av tips svar og råd blir satt stor pris på!  hvis jeg har skrevet noe uklart eller vanskelig beklager jeg.. 

Link to post
Sp00ky skrev for 6 timer siden:

Hei, mitt første innlegg her på forumet.. håper jeg klarte og legge innlegget på rett sted! :) 

 

Har en 9.9 suzuki 4 takt som har vært under vann den, ble tatt opp og fikk umiddelbar førstehjelp alt av kontakter, Elstart, forgasser og andre viktige ting ble plukket gjort ren og satt sammen igjen, samt smørt opp for og forhindre at det skulle irre, fikk gang på motoren og den malte som en katt, så ble den satt vekk i 2 år før den nå for kort stund siden ble sett på igjen for og se om alt enda fungerte eller om den var død. den startet på første forsøk, men problemet er at uansett hva jeg gjør får jeg den ikke over rask tomgang. jeg har prøvd aboslutt alt som går på mekanisk. 

Har plukket forgasser flere ganger, lagt den i diesel bad i en ukes tid også blåst med trykkluft og prøvd og stake opp alt av kanaler i den, har byttet plugger og pluggledinger, og sjekket etter beste evne at registeret på den ikke har kommet ut av stilling, har sjekket mulighetene for at den sugde falsk luft, men ingenting. hvis jeg bare gir gass så høres det ut som at den drukner i bensin. har tatt ut pluggene og sett på de og de er helt svarte. har også prøvd og hive den på en båt og lagt den i gir for og forsikre meg om at den ikke har en overusingsperre når den står i fri. men ingen suksess, eneste jeg har hatt suksess med er når jeg har tatt kompressoren og blåst luft rett inn i forgasseren samtidig med at jeg har gitt gass da har den rusa helt til topp. men kan jo være den da får for tynn blanding? har absolutt ingen idee lengre hva som kan være galt. har også prøvd smått og sjekke el nettet på den. men har ikke fått gått gjennom alt enda! har også vært innom en susuzki forhandler men ble ikke så klok på de, da de mente det måtte være El nettet som var problemet, men da vil jeg trodd at problemet skulle vært der i dag og. fordi de problemet har vært der siden jeg fikk opp motoren. har veldig lite historie på hva som har vært gjort og ikke med motoren da jeg fikk den for jobben med og heve båten den stod på. 

 

alt av tips svar og råd blir satt stor pris på!  hvis jeg har skrevet noe uklart eller vanskelig beklager jeg.. 

 

 

Ser forgasseren ut som i denne tråden ? Den hvite greia på toppen av forgasseren er automatchoken, hvis den ikke virker som den skal kan den gi motoren ekstra bensin også etter di 3-4 minuttene den er ment å gjøre det.  Da vil motoren drukne i bensin. Sjekk at automatchoken får strøm. Den skal ha strøm hele tiden mens motoren går, det er det som får den til å slå seg av, og forbli av. Den slår seg sakte men sikkert (3-4min) av når den får strøm.

 

Edited by Rune75 (see edit history)
Link to post

Rune. har vist samme motor som deg, og har fikset automat chocken var usikker på hva den var til og begynne med og, har fått den i orden for en god stund siden. brukten den også manuelt ( hadde hele chocken fra hverandre og bare satte den delen med nåla nedi for og se om det endra noe, men ingenting dessverre.. 

Link to post
Sp00ky skrev 47 minutes ago:

Rune. har vist samme motor som deg, og har fikset automat chocken var usikker på hva den var til og begynne med og, har fått den i orden for en god stund siden. brukten den også manuelt ( hadde hele chocken fra hverandre og bare satte den delen med nåla nedi for og se om det endra noe, men ingenting dessverre.. 

 

 

Ikke min motor bare fant en tråd med samme motor. Ok, men da har du testet automatchoken. 

 

Hvis det hadde vært mulig så ville det vært god hjelp med en video (med lyd) av hvordan motoren øppfører seg. 

 

Kan den stå å gå på tomgang lenge uten å stoppe av seg selv ? Virker det som den får for mye bensin på tomgang ? Hvis du gir full gass og bare fortsetter å holde full gass, stopper den da ?

 

Det som skjer når du blåser luft inn i forgasseren er at undertrykket (venturieffekten) blir borte/svak og det suges opp veldig lite bensin fra flottørkammeret. Det tyder jo på at forgasseren gir for mye bensin på en eller annen måte. Dette har du ant funnet ut av selv men jeg bare nevner det. 

Edited by Rune75 (see edit history)
Link to post

Rune. den maler som en katt på tomgang og kunne gått til det var slutt på drivstoffet. men med en gang jeg gir gass og skal over rask tomgang høre det ut som den drukner i bensin, den går men den går som du skulle dradd ut chocken mens du ga gass. så med andre ord går den utrolig dårlig og truer med og kveles. prøvde med kompressoren og blåste luft inn i forgasseren og da ruser den til den treffer ''turtallsperra'' men har får ikke gitt full gass på motoren før den har fullt turtall, hvis det ga noen mening for deg?

Link to post
Sp00ky skrev for 9 timer siden:

Rune. den maler som en katt på tomgang og kunne gått til det var slutt på drivstoffet. men med en gang jeg gir gass og skal over rask tomgang høre det ut som den drukner i bensin, den går men den går som du skulle dradd ut chocken mens du ga gass. så med andre ord går den utrolig dårlig og truer med og kveles. prøvde med kompressoren og blåste luft inn i forgasseren og da ruser den til den treffer ''turtallsperra'' men har får ikke gitt full gass på motoren før den har fullt turtall, hvis det ga noen mening for deg?

 

 

Hvis du får lurt den opp i turtall med kompressor'n kan du holde turtallet oppe ved å gi gass da ? Er det det du mener ?

 

Virker akselerasjonspumpa som den skal ? 

 

Den gangen motoren ble satt bort så ble den vel testet på full gass også, og det/den virket som den skulle ? Har den noen gang virket som den skal i ditt eie ?

Edited by Rune75 (see edit history)
Link to post

Rune. Ja kan holde turtallet oppe hvis jeg blåser luft inn med kompressor og gir gass, hvis jeg bare blåser luft inn stopper den. regner med akselerasjonspumpa virker som den skal, har sett over at alt av deler som innvolverer den er bevegelige, og hvis jeg bare drar i gassen spruter en ut en stråle med bensin. og når motoren ble satt vekk fungerte den ikke på full gass. jeg fikk motoren mot og heve båten og har aldri brukt motoren selv. 

Edited by Sp00ky (see edit history)
Link to post
Sp00ky skrev 1 time siden:

Rune. Ja kan holde turtallet oppe hvis jeg blåser luft inn med kompressor og gir gass, hvis jeg bare blåser luft inn stopper den. regner med akselerasjonspumpa virker som den skal, har sett over at alt av deler som innvolverer den er bevegelige, og hvis jeg bare drar i gassen spruter en ut en stråle med bensin. og når motoren ble satt vekk fungerte den ikke på full gass. jeg fikk motoren mot og heve båten og har aldri brukt motoren selv. 

 

 

Så da vet du kanskje ikke om motoren fungerte som den skulle før den var under vann heller ? 

 

Mente om du kunne holde turtallet oppe uten å blåse luft når du først hadde fått opp turtallet ? Altså holde turtallet oppe bare ved å gi gass. 

 

Kan jo mistenke at det mangler en dyse feks i forgasseren sånn at den gir alt for mye bensin, men det ville jo vært veldig rart. 

 

 

Edited by Rune75 (see edit history)
Link to post
Sp00ky skrev 3 minutes ago:

jo, har sett båten og motor i aksjon før den gikk ned, og da fungerte den helt fint, raste rundt utpå sundet utforbi huset om sommeren. 

 

 

Føyde til et spørsmål i innlegget over.

 

Kunne du fikset en video når du gir gass ? 

Edited by Rune75 (see edit history)
Link to post

jeg har prøvd det og uten ekstra lufttilførsel druknes den, har vært inne på tanken at den kanskje kan mangle en dyse, men har ikke sett noen tegn til dette, ville tenkt at den kanskje ville gått veldig dårlig uansett turtall hvis det manglet en dyse? 

Link to post
Sp00ky skrev 2 minutes ago:

jeg har prøvd det og uten ekstra lufttilførsel druknes den, har vært inne på tanken at den kanskje kan mangle en dyse, men har ikke sett noen tegn til dette, ville tenkt at den kanskje ville gått veldig dårlig uansett turtall hvis det manglet en dyse? 

 

 

Hvis du starter motoren når den er kald og gir full gass med en gang, er det like umulig å få opp turtallet da eller aksepterer den mere gass da enn når den er varm ?

Link to post
Sp00ky skrev 12 minutes ago:

er samme greia om den er varm eller har gått i 20 min + og blitt varm. 

 

 

Ok. Begynner å mistenke at den er plaget med dårlig gnist sånn at den ikke takler "fet" blanding. Virker som du har temmelig god kontroll på forgasser'n. 

Link to post

kan være colien som er dårlig? har ikke sjekket gnist noe mer an jeg vet at den er til stede. men kan sjekke den en gang til og se at den får skikkelig gnist. forgasseren har jeg vært gjennom mange ganger så kan den ut og inn nå  :)

Link to post
Sp00ky skrev 9 minutes ago:

kan være colien som er dårlig? har ikke sjekket gnist noe mer an jeg vet at den er til stede. men kan sjekke den en gang til og se at den får skikkelig gnist. forgasseren har jeg vært gjennom mange ganger så kan den ut og inn nå  :)

Coil, cdi eller pickup. Vanskelig å feilsøke på disse komponentene uten å bytte di. En og en. 

Link to post

hmm, får vel bare prøve meg frem da, og se hva jeg kan finne ut. burde vel være mulig og få tak i slike deler en plass? 

vel og merke billig, føler ikke at det er så alt for mange som driver med påhenger deler på finn, hvis ikke får jeg vel bare høre med en lokal suzuki forandler om og få låne deler om mulig

Edited by Sp00ky (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...