Jump to content

Strøm i basseng tok liv, noe til ettertanke?

Gudrun

Recommended Posts

Vi har hatt ørten tråder her som går på landstrøm siden jeg ble medlem .

Da tar det virkelig av. Er vel ikke noe tema som så mange medlemmer har så mye tanker rundt som akkurat det. 

Innimellom dukker det opp forslag som andre argumenterer heftig imot. Vises til alle mulige lover og forskrifter og vet ikke hva, Ja sågar fare ved bading nevnes og berøring mens andre igjen mener det er helt ufarlig.

Fant denne i dag som kanskje vi bør ha i bakhodet hvis man setter i gang og "tukler" med landstrømmen når man befinner seg i det våte element?

Aner ikke årsaken her, heller ikke så viktig, tenkte bare det kunne være en aldri så liten tankevekker når man er i tvil.

https://www.bt.no/nyheter/utenriks/Strom-i-basseng-tok-livet-av-fem-pa-tyrkisk-badeland-336098b.html

sunnmøre skrev for 1 time siden:

Har mitt på det trygge ndg jording og landstraum. Men, dette er igjen eit døme frå ferskvatn. Finnast svært få liknande eksempel frå saltvatn, etter det eg har forstått.

Trodde saltvann var verre en ferskvann, det leder jo mye bedre en ferskvann...

arnearmoa skrev for 13 timer siden:

Det er fordelen hvis du bader nær en strømkilde. Spenningene spres ikke så langt, og du blir ikke den beste lederen.

Men hvordan kan spenningen spres vist ikke ferskvann leder strøm ??

Brannvesenet spyler med ferskvann rett i et sikrings skap uten betenkeligheter....

Sitat
Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

Men hvordan kan spenningen spres vist ikke ferskvann leder strøm ??

Brannvesenet spyler med ferskvann rett i et sikrings skap uten betenkeligheter....

Batterivann leder ikke strøm: Det er avionisert og helt rent. Det er ikke "ferskvann" fra springen. Prøv med et multimeter - en målepinne i vannstråla fra kjøkkenvasken, og den andre målepinnen i stikkontakten...

Grunnen til at brannvesenet "overlever" er nok blant annet godt isolerte brannslanger + vannet de spyler leder til jord, og vil sannsynligvis blåse av jordfeilvern. Tror ikke denne erfaringen fra brannvesenet skal tas med ombord til landstrømsanlegget i en båt...

Det er lenge siden den lengelevende myten om at man ikke skulle slukke brann i sikringsskap med vann, ble avlivet, ingen grunn til å la den ulme videre eller blusse opp igjen.

Jeg synes egentlig hele denne tråden bør slettes eller overføres til OT, da den bygger på en historie som for det første ikke er verifisert og for det andre ikke har noe med båtbruk å gjøre. Jeg synes det er dumt at en historie uten dekning skal sammenlignes med sjø og båthavner og hause opp om et tema det hersker så mye uklarhet om. Jeg kan ikke se at et svømmebasseng på noen måte kan sammenlignes med hav og sjø. Om det blir liggende på forumet , vil det være søkbart og bidra til enda flere villedende  spekulasjoner omkring strøm i båt. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Men før dere forlater temaet, jeg har privat basseng i Spania, har aldri hørt om en slik historie, men kan vel ikke avskrive den etter som den også ble nevnt på NRK.

Kommer det elektrisitet ut i et basseng, ferskvann, vil det da forplante seg vilt rundt til alle kanter, eller søke raskeste vei til jord ??

Der er undervannsbelysning i bassenget, og selvfølgelig diverse pumper i eget pumperom vekke fra bassenget..

Skal også legge til at et ferskvanns basseng har en del kjemikalier i seg, litt klor, litt anti gro samt diverse annet i særdeles små doser, smaker som ferskvann, mye mindre klor en offentlige basseng....

Dere som har greie på elektrisitet, noen formening ??

Strøm på avveie vil alltid søke minste motstands vei til jord. I et svømmebasseng antar jeg dette vil være tilkoblede metallrør og andre metalldeler som er i kontakt med jord. Problemet oppstår når denne veien inkluderer kroppen din, f.eks når du tar i badestigen for å gå ut av bassenget.

Tilbake til det båtrelaterte. Lekkasjestrøm fra en båt som ligger i saltvann vil ikke utgjøre noen stor fare for svømmere. Saltvannet har mye mindre motstand enn menneskekroppen, og siden strømmen velger minste motstands vei vil mesteparten gå gjennom sjøvannet og ikke gjennom kroppen til svømmeren.

De historiene som finnes der svømmere er blitt drept pga overledning i båter i marinaer, dreier seg alltid om ferskvannsmarinaer. Ferskvannets ledningsevne er lav, så en større del av strømmen vil gå gjnnom kroppen til svømmeren istedet for å følge vannet rundt svømmeren

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...