Jump to content

Scand Baltic, aksel løsnet i fart


Landcrab

Recommended Posts

Opplevde at akselen løsnet i går. Trodde først det var tau i propellen, samme følelse av risting og ulyd. Dykket på propellen igjen i dag, og kan se at  propellen dras helt inntill båten når jeg har gitt litt gass forover, og motsatt så blir den dratt ca fire cm aktover når jeg bakker.

 

Sitter akselen kun fast i akselflensen ved girkassa, altså så må feilen være her? Det er en flens av type "Sleipner 40-45"

 

Bør hele flensen byttes i dette tilfellet, eller holder det hvis jeg klarer å stramme boltene på flensen? Se vedlagt bilde, det er litt rom for å stramme ser det ut som. 

 

Har sjekket at ingen bolter har løsnet, så forstår egentlig ikke hvorfor dette løsnet helt av seg selv. Dette ble nok montert når ny motor ble installert av forrige eier i 2013, så det er jo ikke gammelt. Mulig flensen er fra båten var ny i 2008.

 

 

IMG_1396.JPG

IMG_1403.JPG

Link to post

Boltene må strammes med momentnøkkel etter et bestemt mønster og flatene må være fullstendig rengjort for fett. Sannsynligvis er ikke dette gjort på rett måte når den ble montert.

Ta det fra hverandre og gjør nøye rent, dra til med rett moment ifølge monteringsanvisningen.

Sett "overrettmerket" på flens og aksling så du kan kontrollere at de ikke forskyver seg. Eventuelt kan du også tape fast en snor til begge deler.

Link to post

Denne klemflensen ser ut til å være uten noen kile eller annet, så da burde det nok være nok å dra til boltene med rett moment. Data for tiltrekningsmoment får du sikkert ved å kontakte Sleipner.

 

Obs, her var du ute før meg Ingar

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Mellom aksel og klemflens er det en friksjonsforbindelse. For at den skal fungere optimalt er det viktig at flatene er intakte. Hvis akselen din har rotert i flensen ville jeg demontert og sett etter riper og skader før jeg monterte på nytt. Men en annen ting. Hvis akselen blir trykket fram høres det jo ut som om den er for kort. Da får du ikke full kontaktflate i forbindelsen og mister noe areal. Kanskje du bør legge inn en akselstump eller hylse slik at den ikke kan presses framover.

Link to post
Gudrun skrev 44 minutes ago:

Her finner du en oversikt på flensene til Sleipner.

Du får se om du finner den typen du har og klikke deg inn. Nederst på den siden er det en link til monterinsanvisning med moment etc..

 

https://sleipner.no/kategori/1734/klemflenser/

Takk! Det står jo veldig utførlig beskrevet hvordan dette skal monteres her.

 

Komodo skrev 43 minutes ago:

Mellom aksel og klemflens er det en friksjonsforbindelse. For at den skal fungere optimalt er det viktig at flatene er intakte. Hvis akselen din har rotert i flensen ville jeg demontert og sett etter riper og skader før jeg monterte på nytt. Men en annen ting. Hvis akselen blir trykket fram høres det jo ut som om den er for kort. Da får du ikke full kontaktflate i forbindelsen og mister noe areal. Kanskje du bør legge inn en akselstump eller hylse slik at den ikke kan presses framover.

 

Du sier noe der. Iflg manualen skal akselen så langt inn i flensen at det bare er 1 mm klaring. Kanskje det finnes en plate/foring å sette bak flensen så den stikker lenger ut fra girkassa. I værste fall må jeg bytte hele akselen.

 

Jeg ser jo nå at det er i overkant optimistisk å bare stramme boltene slik ting ligger nå. Antakelig er akselen trukket alt for langt bakover. 

 

Får prøve å få tak i noen fagfolk på mandag tror jeg.

Link to post

Dersom akselen har rotert i koblingen kan den være slitt. Her er det veldig viktig at du har samme diameter i begge akseldelene for at koblingen skal klemme fast begge. Du bør, etter å ha demontert og rengjort, sjekke og måle akseltappene på diameter. Riper er ikke så farlig, men de må ikke ha målbart avvik på diametrene. Ellers vil koblingen sitte fast i den ene enden uten å gi tilstrekkelig klem i den andre. Du bør avfette akseldeler og innvendig i koblingen og smøre boltene på gjengene og under bolthodene før du trekker til med riktig moment.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Heisann!

Dette kan skyldes at motoren står på pinneskruer med en mutter under og en over motorlabben. Det er ikke uvanlig og gjør det veldig enkelt å justere motoren høydeveis. Men det har den store ulempen at skruen ikke får riktig forspenning. Dette er faktisk et maskinteknisk skoleeksempel på feil bruk av bolter, selv om det ofte går bra. Det er mye riktigere (men litt mer komplisert) å legge shims under motorlabben ved opprettingen og bare ha en mutter på oversiden som trekkes til med riktig moment. Da blir bolten riktig forspent og vil ikke så lett ryke pga. utmatning.

 

Jeg ville ha demontert motorfestene, plukket ut pinneskruerestene og satt inn nye rustfrie A4 sekskantbolter (nye dempere er ikke billig). Så ville jeg montert motoren igjen med rustfrie skiver under motorlabbene. Med bolter i stedet for pinneskruer blir det enklere å justere shimsen. Du tar ut bolten i stedet for å måtte løfte motoren for å justere mellomlegget. Enda enklere blir det dersom du bruker shims med hestekoform. Da kan du også gjerne ha pinneskruer. Ved å måle mutteravstanden på skruene som har røket kan du finne ut omtrentomtrent hvor mye shims du behøver. Men selvfølgelig sjekker du opprettingen med akselkoblingen demontert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det hadde nok vært artig å åle kroppen og hodet ned i motorrommet på vår saga 27 for å nyte synet av blanke bolter!  Ellers gruer jeg meg til en forestående jobb med å skifte ut 31 år gamle steinharde motorlabber i båten vår. Det er nok på tide, vibrasjonene høres godt når vi drar på litt. Det er vel ikke mer enn et par millimeter klaring mellom metall på motorfeste og metall på labbene lenger. Dette er ikke en jobb en 73 åring gleder seg til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...

Godt inne i 2. uka uten båt nå, og ferien er godt i gang :sweat:

 

Fikk kastet meg rundt og ringt en hel haug verksteder som ikke hadde tid til å se på saken, men fikk til slutt tak i noen hyggelige folk som kunne starte på jobben med en gang. Leverandør av motoren fikk importøren til å sende nye labber i posten, og alt så ut til å løses i rekordtid når en kammerat hjalp meg å slepe båten samme dag. 

 

Dagene gikk og det dukket ikke opp noen labber. Ringe litt rundt å sjekke, prøve å få sporing på pakka, men det er enklere sagt en gjort. Etter en ukes tid klarer jeg å få sporing, og det viser seg at posten har vært på døra med pakka mens jeg var på jobb.., men pakken skal bli forsøkt levert på nytt. Når postbud-sommervikaren kjører forbi, to laaaaange timer senere en de vanligvis er i gata, spør jeg om han ikke har noe mer en reklame til oss. Jo vent! Der var en pakke til overs bak i bilen, og vist var den til meg. Feil postnummer og gatenavn riktig nok. Puh :clap: 

 

Lykken tar brått slutt når jeg åpner pakka. Her er det jo bare noe mellomstykker som kan erstatte de knekte boltene. Allright, de mener vel at alt det andre kan beholdes. Sakene skal kjøres over til Mr. Mekaniker som forhåpentligvis ordner dette. 

 

Mr. Mekaniker begynner på jobben mandag denne uka, og endelig starter blodtrykket å nærme seg normale verdier. Utolmodig som jeg er må jeg ringe på slutten av dagen for å høre om alt går bra. Nja, ikke helt bra, de virker veeeldig myke de der labbene som står i båten. Okok, jeg får høre hva motorimportøren mener om dette. Mr. Mekaniker skal sjekke typebetegnelse på labbene neste dag, så får jeg høre med Mr. Import hva han mener.

 

Timene i ferie går fort og sakte på en gang når man er uten båt. Etter noen tapte anrop ringer Mr. Mekaniker tilbake et godt stykke utpå dagen. Han mener fortsatt disse labbene er veeeldig myke, og jeg får et type-nummer som kan sjekkes opp mot Mr. Import. 

 

Mr. Import er fortsatt enig i at dette er en rar sak. De har opplevd knekte bolter tidligere, men er usikker på årsak. De anngir maks 10mm lengde på boltene ved innfesting av motor, og undrer om ikke dette kan være en årsak. Shims bør brukes for større høyde justering. Motorprodusenten, selveste Mr. Motor, mener at labbene må byttes hvert fjerde år, men det synes ikke Mr. Import henger helt på greip. En annen undring er hvorfor jeg ikke fikk flere deler i posten, type hele motorlabben, det var vistnok intensjonen.. Okokok, timene flyr, vi blir enige om at Mr. Mekaniker ringer Mr. Import for endelig avklaring om labbene som står i kan brukes, eller om nye skal sendes i posten med sommervikar-budet. Har ikke hørt noe mer , så får vi se i morgen, her kan alt skje.

 

Kort oppsummert så er det f***s kjipt å være uten båt i selveste fellesferien, og noen ting skal liksom ikke gå i orden. 

 

En annen ting er ulyder i båt. For alle som er litt nærvøse for dette med nye lyder, det er det absolutt all grunn til. Jeg ante en ørliten ny lyd før uhellet av dimensjoner inntraff, men tenkte at det sikkert ikke var noe spess. Det var ikke så veldig lurt.

 

 

Disse vibracon avstandstykkene skal erstatte de lange boltene. 15kN. Tror det blir bra:

 

 

 

IMG_1488.PNG

Link to post

Jeg kjenner frustrasjonen i situasjonen du beskriver her langt oppover ryggraden. Samtidig blir man i al sin egen uvitenhet om hvordan ting bør angripes, fort en kasteball mellom en haug med gode råd og forskjellige forslag. Det er både hyggelig, velmenende og bra at alle disse rådene kommer, men det er ikke alltid like lett å lene seg til de som kanskje er det beste i akkurat din situasjon. Særlig når mekanikere ikke er å oppdrive ved inngangen til fellesferien og alt "koker" i hodet, kan vel dette være nær en båteiers opplevelse av nervøst sammenbrudd, når en også får servert kostnadsoverslaget i tillegg !:-) Håper dette løste seg bra for både deg, familie og båt, og at sommeren ikke ble alt for kort ?!

Link to post

Håper det snart ordner seg for deg så du får brukt båten. Sesongen er jo ikke over på lenge enda . . .

Som gammel maskiningeniør ville jeg absolutt godkjent en løsning med slike regulerbare avstandsstykker  :thumbsup:

 

I tresnekka mi tora stod motoren på shims (motoren er ute nå) og det er litt kronglete å rette opp. Vil vurdere en slik løsning når jeg setter tilbake motoren.

 

I motorbåten Saowanee står motoren på pinneskruer og mutter som hos deg. Det har gått bra hittil, bortsettt fra at jeg må ettersramme muttere av og til. Dette står å få fikset på arbeidsprogrammet ved  neste båtopplag. Da vil jeg også vurdere en sånn løsning med regulerbare avstandsstykker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...