Jump to content

Høyttalere i båt

Mørebas_16

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en båt og tenkte å få fiksa noe lyd i den. Tenkte og ha bil høytallere, da det ikke er fare for vann.

Har en Pioneer spiller hvor jeg tenkte og koble høyttalerene rett på spilleren.

Det jeg da lurte på er om noen har noen tips til noen gode og ikke så dyre høyttalere, hvor jeg vil få god lyd uten forsterker.

Skal du spille direkte fra spilleren vil du ha lavvattshøyttalere med høy følsomhet. Da får du mest lyd for pengene hvis du tenker spille direkte fra den innebygde forsterkeren i spilleren.

Forsterkerdelen i bilstereospillere er vanligvis oppgitt til mellom 40-60W effekt (reell effekt er ofte ikke mer enn 15-25W), men måten de oppgir disse kreftene på blir litt feil i forhold til en større ekstern effektforsterker. En effektforsterker på 50W har langt mer å gå på enn den lille forsterkeren i spilleren, selv om denne er oppgitt til det samme. Noe av poenget med en effektforsterker er ikke bare å pushe membranene i høyttalerne utover, men også å trekke dem tilbake i tide. Sånn sett vil en effektforsterker oftest gi mer "stram" og "dansende" lydbilde, i motsetning til miniforsterkeren i spilleren der det fort blir grumsete lyd hvis man skrur opp litt. Nok om det.

For eksempel 6x9-toms høyttalere som er på 200W har ofte forholdsvis lav følsomhet. Høyttalere med følsomhet på 85dB vil spille lavere enn de på 95dB, forutsatt at du mater de med samme effekt fra spilleren. Når det gjelder lydkvalitet henger i hovedsak ikke dette sammen med verken effekt eller følsomhet hos høyttalerne, så sånn sett får du mye igjen for å gå til en dedikert forhandler av bilstereo (f.eks. Bilradiospesialisten, kjenner ikke til om de er landsdekkende, men de har i alle fall en butikk på Forus mellom Sandnes og Stavanger). Der får du hjelp til å finne høyttalere akkurat til ditt behov.

Skulle du være skikkelig på budsjett ville jeg ha stukket innom en bilopphugger og kikket etter uskadede høyttalerelementer der. Har plukket ut flere gode og lettdrevne originalelementer fra diverse biler. På grunn av at flere bilprodusenter ikke kjører ekstern forsterker har de ofte satt inn lettdrevne elementer med overraskende OK lydkvalitet. Nå skal det også sies at lydkvaliteten henger sammen med volumet på høyttalerkassen bak elementet, i enkelte biler brukes hulrommet i døra til dette, i andre er det bygget kasser rundt elementet. Å ha helt åpent bak et høyttalerelement fører til tap av bass og skjev fordeling av frekvensene (med mindre elementet er bygget for å stå "fritt", noe som er mindre vanlig).

"Nå skal det også sies at lydkvaliteten henger sammen med volumet på høyttalerkassen bak elementet, i enkelte biler brukes hulrommet i døra til dette, i andre er det bygget kasser rundt elementet. Å ha helt åpent bak et høyttalerelement fører til tap av bass og skjev fordeling av frekvensene (med mindre elementet er bygget for å stå "fritt", noe som er mindre vanlig)."

Heilt rett dette, ikkje berre å sette inn ein høgtalar i kva rom som helst. Her vert det synda noko so voldsomt. Og gløym heller ikkje demping og klirr. Med ein forsterkar i sjølve spelaren på 60w er det etter mi meining nok futt utan ekstra forsterkar.

Kan fort øydelegge ein god høgtalar med dårleg montering. Det er monteringa som er problemet! Er den gjort utan for mange kompromisser, som det alltid vil vere, vil du fort høyre slilnad på ein billighøgtalar og ein dyrare. Ser mange monterer dei i eit laust gardinbrett t.d. utan noko meir. Meir regelen enn unntaket. Sjølvsagt heilt håplaust, og blir ikkje stort betre uansett kor mykje ein kostar på anlegget. Å montere ein høgtalar er ikkje berre å bore eit hol om ein vil ha god lyd!

Mørebas_16 skrev On ‎24‎.‎06‎.‎2017 at 17.29:

Hei

Jeg har kjøpt meg en båt og tenkte å få fiksa noe lyd i den. Tenkte og ha bil høytallere, da det ikke er fare for vann.

Har en Pioneer spiller hvor jeg tenkte og koble høyttalerene rett på spilleren.

Det jeg da lurte på er om noen har noen tips til noen gode og ikke så dyre høyttalere, hvor jeg vil få god lyd uten forsterker.

Hva er budsjettet ditt på og hvor stor plass har du til høyttalerne?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...