larsen2000 Startet 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2017 Har på de siste to turene lagt merke til litt oljesøl i vannet når jeg tilter motoren ned. Dette er helt borte under kjøring ser det ut til. Jeg har hydraulisk styring, men ikke noe oljesøl i vannet som ligger inne i båten ved lensen på akterspeilet. Er en Yamaha F100 4T motor, men regner da med at det må være girolje eller hydraulikken til powertilten? Noen måte jeg kan feilsøke mer på dette med båten på vannet? Virker for så vidt såpass mikroskopisk at det muligens er vanskelig å finne om jeg tar båten på land også? Tar gladelig imot noen smarte tips :) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Sikkert bare noe mikroskopisk olje/bensin/grease som kan ha ligget i motoren/stammen etc, etter f.eks smøring/oljeskift o.l.. Skal minimalt lite til på vannet av "søl" som ser ut som en "lekkasje". Husker når jeg fylte diesel på Polarsnekka mi, da kunne det jo komme et drypp eller to på sjøen, så jo ut som hele havna var "forurenset". Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Har hatt båten i flere år uten at det har vært noe som helst antydning til slikt, men krysser fingrene for at du har rett ;) Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 (redigert) Hadde samme problem. Det viste seg at oljepumpen hadde rustet i stykker. Velkjent problem! måtte ta ut motorblokken for å skifte oljepumpen. Redigert 25.Juni.2017 av Stein Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Oljepumpen - altså til motoroljen, ikke powertilten? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Googlet dette med oljepumpen og ser det ble byttet til ny type oljepumpe fra 2003 som ikke skal ha dette problemet. Jeg har 2006 modell, men kan jo fortsatt være dårlige pakninger. Høres ut som om båten må på land for en nærmere sjekk.. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Tipper du har lekkasje fra en trimsylinder. Prøv å kjør den litt opp og ned. Kommer det olje da, så vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Trimsylinder måtte vi også skifte. Den er laget i vanlig stål,ligger i saltvann, og ruster i stykker! Dårlig konstruksjon! Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Jeg tipper også på svetting fra pakningene på trim/tilt. Hadde dette problemet på en eldre Yamaha 55Hk, og det så ut som det du beskriver. Jeg har en 2005 F100 i dag, og der er det ikke noe problem så langt. Gått 147 timer. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Var nede ved brygga og feilsøkte nå. Det ser ut til at olje/bensin kommer fra vannet som renner ut av undervannshuset ved tilt opp/ned. Kikket under motorlokket og det er ingen antydning til noen lekkasje der. Hva kan være next step å sjekke da? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Det viste seg å være vann i giroljen, så bytter nå simringer til undervannshuset! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.