larsen2000 Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Har på de siste to turene lagt merke til litt oljesøl i vannet når jeg tilter motoren ned. Dette er helt borte under kjøring ser det ut til. Jeg har hydraulisk styring, men ikke noe oljesøl i vannet som ligger inne i båten ved lensen på akterspeilet. Er en Yamaha F100 4T motor, men regner da med at det må være girolje eller hydraulikken til powertilten? Noen måte jeg kan feilsøke mer på dette med båten på vannet? Virker for så vidt såpass mikroskopisk at det muligens er vanskelig å finne om jeg tar båten på land også? Tar gladelig imot noen smarte tips :) Quote Link to post
LM 605 Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Sikkert bare noe mikroskopisk olje/bensin/grease som kan ha ligget i motoren/stammen etc, etter f.eks smøring/oljeskift o.l.. Skal minimalt lite til på vannet av "søl" som ser ut som en "lekkasje". Husker når jeg fylte diesel på Polarsnekka mi, da kunne det jo komme et drypp eller to på sjøen, så jo ut som hele havna var "forurenset". Quote Link to post
larsen2000 Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Har hatt båten i flere år uten at det har vært noe som helst antydning til slikt, men krysser fingrene for at du har rett ;) Quote Link to post
Stein Erik Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 (edited) Hadde samme problem. Det viste seg at oljepumpen hadde rustet i stykker. Velkjent problem! måtte ta ut motorblokken for å skifte oljepumpen. Edited June 25, 2017 by Stein Erik (see edit history) Quote Link to post
larsen2000 Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Oljepumpen - altså til motoroljen, ikke powertilten? Quote Link to post
larsen2000 Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Googlet dette med oljepumpen og ser det ble byttet til ny type oljepumpe fra 2003 som ikke skal ha dette problemet. Jeg har 2006 modell, men kan jo fortsatt være dårlige pakninger. Høres ut som om båten må på land for en nærmere sjekk.. Quote Link to post
tkb Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Tipper du har lekkasje fra en trimsylinder. Prøv å kjør den litt opp og ned. Kommer det olje da, så vet du. Quote Link to post
Stein Erik Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Trimsylinder måtte vi også skifte. Den er laget i vanlig stål,ligger i saltvann, og ruster i stykker! Dårlig konstruksjon! Quote Link to post
LuckyFalls Posted June 26, 2017 Share Posted June 26, 2017 Jeg tipper også på svetting fra pakningene på trim/tilt. Hadde dette problemet på en eldre Yamaha 55Hk, og det så ut som det du beskriver. Jeg har en 2005 F100 i dag, og der er det ikke noe problem så langt. Gått 147 timer. Quote Link to post
larsen2000 Posted June 26, 2017 Author Share Posted June 26, 2017 Var nede ved brygga og feilsøkte nå. Det ser ut til at olje/bensin kommer fra vannet som renner ut av undervannshuset ved tilt opp/ned. Kikket under motorlokket og det er ingen antydning til noen lekkasje der. Hva kan være next step å sjekke da? Quote Link to post
larsen2000 Posted July 7, 2017 Author Share Posted July 7, 2017 Det viste seg å være vann i giroljen, så bytter nå simringer til undervannshuset! :) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.