Jump to content

Trefodssygen - igen! Råd om 30 fods feriebåd

MajorAndy

Recommended Posts

Så skete det, jeg ellers havde svoret ikke ville ske! Jeg har fået tilbagefald.

Lidt historik: Efter en lang opstigning havnede vi i 2010 i det, jeg havde sigtet efter: En næsten perfekt flybridgebåd med ALT i udstyr: En NW 390 med 2xD6 og alt, jeg kunne drømme om i båd.

Men efter seks sæsoner med uheld, maskinskader, uforudset vedligeholdelse og dårligt vejr blev det klart, at bekymringerne oversteg glæderne og med tungt hjerte solgte jeg båden i høsten 2015. For at dog komme ud på vandet, investerede jeg i en Beneteau Antares 780, der kan alt det, jeg mente at jeg havde behov for: Problemløst indehav, fart, udenbordsmotor mm mm. 

Men - vi savner begge at feriere på vandet. Ikke tre-fire uger hver sommer, men en uges tid eller en meget forlænget weekend. Og der er Benetauen ikke god nok: Ingen varmt vand, intet pantry, meget lille toilet og generelt lidt plads til en ferie. Så måske det alligevel skal være en mellemting. 

For at bruge et billede, så var Nord Westen et sommerhus. Beneteauen er et villatelt. Og vi har behov for en campingvogn eller bobil. 

Så: Hvad skal vi lede efter? Vores ønsker er:

Indenbords, nyere diesel

Fast skrueaksel

Lukket båd med bagvæg. 

Godt agterdæk

Cirka 30 fod 

Ingen krav til antal sovepladser - vi er så godt som altid kun to personer.

Klassisk, nordisk stil

Prisniveau: 800-900.000 DKK (cirka 1-1.1 mio. NOK/SEK)

Kandidaterne lige nu er Nimbus 320 og Aquador 32 c

Gode bud og erfaringer modtages! 

Hei Major!

Har lest innlegga dine om prosessen med salg av NW og deretter kjøp av mindre båt. Må seia at dette utfallet ikkje er heilt uventa...:giggle:

Du nevner jo Nimbus 320 sjølv, -har du vurdert dei ulike modellane til Saga? det er jo trivelige båtar. Eg hadde ein Westbas 29, dette er ein svært god sjøbåt med Yanmar/ZF i kjellaren.

Westbas er nok litt trang innvendig og designet er ikkje heilt moderne. Men veldig god og trygg båt i sjøen.

Uansett; du bør vurdera Viknes, dei har mange gode kandidatar, der får du ein meget god kombinasjon av plass, sikker drivlinje og sjøegenskapar. Dekksplassen er det ingen konkurrent som matchar..

Nimbus uten tvil foran Aquador. 

Ærlig og god kvalitet. Jeg savner min 30S til tider. Og jeg vil råde deg til å ta en kikk på denne. Den fås også med hardtop. Fantastisk skrog, og en ypperig daycruiser og feriebåt for to. Greit, den har hekkagregat, men med en D6310 går den nydelig i sjøen. Vi krysset Skagerak i min. Fra Grimstad til Smögen. Var på ferie i 2 +uker.

320 er også en flott våt, men mer sedat. Men det passer kanskje dere bedre?  

Saga 310/320 er gode alternativer som kan vurderes også. 

Riviere 925 er en nydelig båt av utmerket kvalitet, men kanskje ikke så mange uten norsk moms. 

Uansett er 30 fot en meget god båtstørrelse. Stor nok og liten nok. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Major Andy bør definitivt ta en kikk på Greenline 33 som ser ut til å fylle kriteriene. Jeg er i alle fall såre fornøyd ut fra filosofien at jeg ønsker å ha en nyere båt som _funker_ og som det går an å bo behagelig i, men jeg har også andre interesser slik at jeg ikke ønsker å binde opp mange millioner i båt/føle at jeg MÅ bruke den hele tida. Løsningen med vendbart førersete gir enorm sofaplass uten 'køståing'. Autopilot gir et nytt båtliv. Det er ikke lenger 'brace for impact', men går faktisk an å nyte turen også. I volum/krone er det ikke veldig mange som slår den, utenom seilbåt da. 3.47m bred. Kjekk bysseløsning med steikeovn. 270 liter kjøl/frys som lett driftes av solceller på det enorme taket.

Red: Den feiler vel på kriteriet 'nordisk utseende'. Oppesida er mange nye venner ? Utrolig mange som er nysgjerrige på båttypen.

Redigert av Fantino (see edit history)

@Havlengt Alla andre end mig har nok det det komme før jeg selv...:giggle: Saga er en mulighed selv om jeg synes, at den ser lidt gammeldags ud selv sammenlignet med Nimbus. Den danske importør af Viknes ligger i hjemmehavnen, så den har jeg tjek på, men Fruen har et ondt øje til Viknes og vil under ingen omstændigheder kunne overtales. Den nye 930 (?) ser ellers flot ud indvendigt, synes jeg.

@Bitteliten Du har det tilsvarende lidt svært ved Aquador, mener jeg at huske? Er det sejlegenskaberne eller indretningen? Jeg tænker ikke at der er så stor forskel på kvaliteten? Benny og Jessica har en 30 c til salg, som måske kan handles ned til noget fornuftigt. Nimbus 30s HT er der ikke nogen til salg af som jeg kan se det. Og så er der det med drev, da.. jeg er ikke helt parat endnu til drev. Men det kunne være et kompromisområde hvis alt andet er perfekt. 

@Key Freak Som nævnt ovenfor: Saga er en mulighed, men virker lidt trist i det efter min smag. Men ellers opfylder den alle krav. Helt bestemt!

@Fantino Jeg ved ikke om jeg er moden til hybrid og 9 knob. Det virker også som om der er lidt spildplads med kabinerne når vi kun er to. Men først og fremmest er det nok farten. Ellers kunne jeg jo lige så godt konvertere til "pinnebåt"...

Ellers mange tak for råd indtil nu - keep them coming!

Jeg har hørt og opplevd for mye dårlig kvalitetet fra Aquador. Medlemmet KOB her inne som jeg kjente hadde en 25 med masse problemer pga slurv i produksjon. 

Nimbus var jeg selv skeptisk til, inntil jeg fikk 30S i innbytte. Den overbeviste. 320 er en fin "pensjonistbåt". Me n helt lukket båt synes jeg er for trist. Det er for mange gode soldager til å ha tak over hele tiden. 

Tror jeg stemmer for Saga 315 eller Nimbus. Kjenner ikke Nimbus modellutvalget så godt, men har "krøpet" endel i både Saga og Nimbus. Begge båtfabrikatene er veldig "no-nonsens", god og fornuftig kvalitet. Med Saga får du også fast aksel. Du kan jo høre med @Benji her på BP. Jeg var med ham og sjekket ut en nyere Saga 315 som han så kjøpte. Og, meg bekjent, er meget fornøyd med.

Tror også det reflekteres i prisen den dagen båten skal selges. For det skal den en dag, og i hvertfall hos en som kaller sine båter "Last boat n" :giggle:

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Men - vi savner begge at feriere på vandet. Ikke tre-fire uger hver sommer, men en uges tid eller en meget forlænget weekend. Og der er Benetauen ikke god nok: Ingen varmt vand, intet pantry, meget lille toilet og generelt lidt plads til en ferie. Så måske det alligevel skal være en mellemting. 

Med rett avkasting på en mill. og det bruksmønstret du skisserer, så ville jeg sterkt vurdert bare  å leie en båt når en føler trang til det og være hel fri for bekymringer og stell av båt.. 

En kan til å med .leie båt i varmere strøk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@Bjørn Løvjomås NB er stort set ukendt i DK. Så det tror jeg ikke så meget på. Det en en pæn båd, men også lidt gammeldags i indretningen, synes Fruen og jeg. Det er det samme med Riviera. Den er ikke kurant hernede i sydhavet. Det er Skilsø til gengæld, så det kunne også være en mulighed - selv om jeg har haft en. Den skulle jeg bare have beholdt, så havde jeg sparet en hel del penge. Nå,  for sent nu...

@Roger jo så har jeg udtrykt mig upræcist. For mig er båden en hobby. Jeg tager ofte bare forbi havnen på vejen hjem eller tager en halv dag på hjemmekontoret. Og vi bruger meget båden til dagsturer og weekender. Til den brug er Beneteauen ok, men ikke til mere en max en overnatning, synes vi. Så vil vi mere, så skal vi op i størrelse. 

@Napoli Nova er en flot båd. Ikke så mange til salg hernede, men det kan jo komme. 

Vi leder videre...tak for alle indspil! :thumbsup:

MajorAndy skrev 6 minutes ago:

Ulempen med 35 Nova er to motorer.  Hadde den blitt levert med en D6 400 hadde den vært flott. 

Derfor Commander. Rett aksling, en motor, og den motoren er enkleste d6. Med mer enn nok krefter. 

Men det begynner å bli stort da...

og på eldre båter må du regne med motorutgifter, og ikke minst ta de regningene med et smil :-) 

Vi gfant lekkasje på intercooleren på min d6 310 fra 2007. Kostet 40.000. Men heldigvis dekket motorskadeforsikringen, så min kost ble 10.000. 

Bitteliten skrev 3 minutes ago:

og på eldre båter må du regne med motorutgifter, og ikke minst ta de regningene med et smil :-) 

Med et smil er vel å overdrive det hele... Men at det ikke gjør deg bankerott kan jo være verdt å tenke over :)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Dette blir en koselig tråd :yesnod:

35 nova er en flott båt, men synes det trangt i motorrommet. Tenker da på å kome til aktre halvdel av motorene om noe må gjøres med turbo, eksosrør, girvaiere etc.   Lavt under "taket".  

Det ble dog laget noen få 35 nova med akslinger. Ganske fin installasjon mener jeg og huske.  Aktre delen av skrogbunn er gjort om med semi-tunneler til propellene.  

Eller hva med en Finsk type båt MA? Når de runder 30-32 fot blir de ganske bra som bobåt for 1 par.  Tett båt, stort akterdekk (som kan dekkes med kalesje), god kjørekomfort, sidedører, lett å gå rundt på med tanke på å ordne med fendring og tauverk osv.  

En bakdel med båttypen er at de de stort sett har "skrekkagregat"/ drev. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ja, det er let at rives med...og nej, jeg skal ikke have båd med to motorer og to drev igen. Ever...men 35 Nova er en flot båd, synes jeg. Og denne pris er ikke skæv i betragtning af hvad man får.

@sap_2000 Fruen er jo stærkt begejstret for stilen i Aquador, men ekspertisen herinde er skeptiske til kvaliteten. Vi har haft en 23 HT, og den var fint skruet sammen, synes jeg, men hvad tænker du om denne? http://princessyachts.se/portfolio/aquador-32-c-2007/

Ja, så gik det stærkt...

Kørte til Vindön i går aftes for at se på Aquadoren. Inden da havde jeg fået undersøgt en del Nimbus 320'ere her i DK og havde fået tilsendt billeder mm. Prismæssigt lå de nogenlunde på samme niveau, men Nimbuserne så lidt mere trist ud i indretningen end Aquadoren, synes jeg: 

Nimbus: 

5955255e12325_DSCI0035(1).JPG.713d8f986f715f2fae07ba05df35f4a5.JPG5955255fe24cc_DSCI0038(1).JPG.a28b6e3788802ffaf3b8890999d7ba8b.JPG

Men som sagt: Jeg satte kursen mod Sverige. Overnattede i nat i Göteborg og mødte Benny og Jessica på Vindön klokken 10 i formiddags. 

IMG_1420.JPG.6ff82aa13bba5b9dad7504893e03ee7a.JPG

Vejret var flot men det blæste nok 12-14 M/s fra øst.

Sammen med Benny gik vi hele båden igennem fra A til Z og sejlede en tur på en halv times tid. Og jeg må sige, at den fuldt ud levede op til mine forventninger. Den har stort set ingen planingstærskel. Går glat fra 6 til 25 knob og virker meget stabil. På trods af krappe bølger og stærk vind var den nærmest uhyggelig stabil og har en helt anden karakteristik end Nord Westen og Forbinaen. Lidt mere motorlyd når den ligger lige under fødderne,  men ikke meget. 

Indretningen er virkelig flot, og man ser ikke, at det er en ti år gammel båd. Den står mange steder som ny, og Benny gjorde et stort nummer ud af at den har gået næsten hele sin levetid i ferskvand. Motorrummet var tørt, ikke en rustplet at se nogen steder. Masser af skabsplads og virkelig flotte sovekabiner med nye madrasser, ny kaleche, nye tæpper, ankerspil for og bag, bog- og hækthruster mm mm.

Elektronikken er det eneste, der ikke er fuldt ud på højde med en ny. En lidt gammel Garmin 4010 plotter og ingen autopilot. Ingen motordata ud over de analoge instrumenter. Men det var ikke nok til at jeg vaklede. Så efter en kort telefonsamtale med Fruen, skrev vi under!

Nu bliver der afhentning om ti dage, så der bliver måske en mini-hentetur - hvis nogen gider læse den...

Her er lidt billeder - der ligger flere her, og de lyver ikke. Båden er fuldt ud så pæn som den ser ud på salgsbillederne:

http://princessyachts.se/portfolio/aquador-32-c-2007/

Og her er mine egne:

IMG_1436.JPG.a2fbd5ff054564525435d3f686aa13f5.JPGIMG_1437.JPG.5147e0e207efbaa4d374a07db65e99f5.JPGIMG_1421.JPG.2db87c6ee3c7245817100c89d4cd1ad6.JPGIMG_1422.JPG.66bbe16549bdea1c1c02563c8fca1153.JPGIMG_1423.JPG.6f82c6f52b303bdc4d870aecfb5746d6.JPGIMG_1428.JPG.b3866d3e288538354f00d0b6f652e23a.JPGIMG_1429.JPG.cf5aabac725e454bceec1030c6590a91.JPGIMG_1435.JPG.2d619f94395b663c0abc282df5d5becf.JPGIMG_1434.JPG.da2f75d574f49481168365e5d24312bc.JPGIMG_1433.JPG.a0a5b2465cb275041bd7b773eb8d8b85.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...