Jump to content

Trefodssygen - igen! Råd om 30 fods feriebåd

MajorAndy

Recommended Posts

Tak for alle gratulationer. Jeg kan mærke, at der er meget lang tid til næste tirsdag nu...

Norge bliver ikke i år, så kaffen må vente, Bjørn...Men det kommer til at ske! Men Bästkusten bliver det, for vi skal jo hente båden, og er vejret godt, så hænger vi rundt i området i en uges tid inden vi sejler hjem. 

Jeg skal også til at vænne mig til mange nye ting.  Wallas dieselvarmer, Wallas komfur og ovn, Garmin plotter og andre ting, som jeg ikke har haft før, hvor det har handlet om Eber og Simrad/Raymarine. Men det er jo en af glæderne.

Kan nogen i øvrigt hjælpe mig med at forstå hvorfor sejlkarakteristikken er så helt, helt anderledes end alle mine tidligere både?? Jeg har haft fire både med drev og to med udenbordsmotor. Og så en med fast aksel, Skilsø 33. Det er ganske vist længe siden, men jeg husker ikke, at den var på samme måde som Aquadoren. Den opførte sig mere som en planende båd med planingstærskel. Aquadoren pløjer sig gennem vandet som en tank hele vejen op til 26 knob. Den løfter heller ikke boven særlig meget ud af vandet - selv ikke når man fjerner al brug af flaps. 

Det må have noget med skrogformen at gøre. Har Skilsøen i virkeligheden en slags planende skrog eller har Aquadoren dybere v-bund eller hvad? 

Er der nogen, der har et bud på det? 

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Aquadoren er  fra bunnen av konstruert som halvplaner.

Skilsø leveres vel både med drev og aksling på samme skrog - og har da større planende flater akter- men et skjegg for å beskytte akslingen. Skilsøen blir da mer en 3/4 planer enn en 1/2 planer.

Jeg vil tro at skroget på Aquadoren er mer likt skroget til feks Saga båtene som er rene 1/2 planere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Gratulerer så masse med ny båt(igjen) Majoren :thumbsup:

Det er rart med dette båtlivet, det er som et virus :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Bitteliten skrev 1 time siden:

Aquadoren er  fra bunnen av konstruert som halvplaner.

Skilsø leveres vel både med drev og aksling på samme skrog - og har da større planende flater akter- men et skjegg for å beskytte akslingen. Skilsøen blir da mer en 3/4 planer enn en 1/2 planer.

Jeg vil tro at skroget på Aquadoren er mer likt skroget til feks Saga båtene som er rene 1/2 planere.

Det stemmer, og Skilsø 33 med drev har motoren plassert på samme sted som akselversjon og bruker en lang drivaksel mellom motor og drev. Dette gjør at den oppleves som helplaner. Jeg snakket med en representant for Skilsø for noen år siden når jeg vurderte 33 Sport, og som han sa... Det er en halvplaner med egenskapene til en helplaner...

Andy: I hvilket fartsområde (den hurtige delen) får man best økonomi vs fart på Aquadoren? 

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev for 1 time siden:

Andy: I hvilket fartsområde (den hurtige delen) får man best økonomi vs fart på Aquadoren? 

@Captain Chaos  Det ved jeg jo af gode grunde ikke endnu. Måske @Aq 28 Ht kan svare på dette? Jeg mener, at han har haft en tilsvarende? Der er heller ikke motorinstrumenter på min nye, så det bliver svært at finde ud af.

Tester siger et forbrug på 2,2-2,4 l/nm ved march - hvilket passer med effektkurven, der siger cirka 48 liter/timen ved 3000 RPM - og her går båden 20-21 knob. Men jeg tænker, at med det skrog er forbruget det samme fra man forlader deplacementshastigheden. Ved 6,5 knob, som jeg forventer er deplacementshastigheden - er forbruget nok tæt på 1 liter/nm.

Min nuværende Yamaha 220 HK drikker 1,3 liter/nm ved march - og det er benzin, der er 10-15% dyrere end diesel, så det er jo ikke den helt stor forskel. Og som @Bjørn Løvjomås siger, så handler det om liter pr. time ombord... 

MajorAndy skrev 21 minutes ago:

@Captain Chaos  Det ved jeg jo af gode grunde ikke endnu. Måske @Aq 28 Ht kan svare på dette? Jeg mener, at han har haft en tilsvarende? Der er heller ikke motorinstrumenter på min nye, så det bliver svært at finde ud af.

Den plotteren har støtte for all motordata via NMEA2000, jeg har hatt den modellen. Den er SVÆRT god i forhold til årgang. Du får alt av motordata og forbruk i forskjellige varianter.

Du trenger en kabel fra Volvo som du kobler på et eget uttak ved fremre EVC boks :)

Høne, øl og hornmusikk!

• 1 måned senere...

En lille update:

Jeg har været i båden HVER DAG siden jeg overtog den 11. juli! Det siger noget om graden af abstinenser :-)

IMG_1645.JPG.810852a5150930d6e4313e6bf3ca4227.JPG

I går tog jeg båden til arbejde. Jeg elsker, at jeg kan lægge til og se den lige udenfor kontoret!

Ellers har meget af tiden har været tilbragt i havnen med at gennemgå båden fra inderst til yderst og rette små men irriterende ting: Gummilister, der sidder løst, hængsker, der knirker og lynlåse, der ikke glider. Navneskiltet er fjernet, da båden tidligere lå i Åmål og alle, der kom forbi havnepladsen, grinede og råbte "Fucking Åmål"!

Blandt de lidt større ting har jeg i går skiftet både septiktank-instrumentet og giver OG instrument til vandmåleren. Den gamle vandmåler var fra VDO med "capacitive" giver (uden bevægelige dele). Den blev skiftet til en Wema med microswitches og magnet. Og septiktank-instrumentet blev byttet med en tilsvarende. Sjovt i øvrigt at alle givere til septiktanke åbenbart bruger "amerikansk ohm" og ikke europæisk?

IMG_1646.JPG.866326f90152cf3878f59f35689e8d0e.JPG

IMG_1616.JPG.3770c0ec729199bb77abb82d3323230c.JPG

Nå, men det er jo en fantastisk glæde at sætte strøm til og opleve, at begge dele virker! Herligt.

I dag kommer den nye plotter - en Simrad GO9 XSE. Så skal jeg i gang med at installere den og ekkolod-giveren. Det kræver lidt ombygning, da hullet efter Garmin-plotteren er større end Simraden...

Og endelig er den gamle båd kommet til salg:

http://kronborgmarine.dk/boat/beneteau-antares-780/

Lidt mærkeligt nu at eje TO både - det har jeg ikke gjort før. Lad os håbe det kun bliver i kort tid.

IMG_1637.JPG.2cc0196a280c0e2406c2f74d5a9c7d1b.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...