Code0 Startet 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2017 Jeg har en ferdkvannskjølt VolvoPenta MD2030. Jeg ser kjølevæsken i slangen opp til ekspansjons-karet. Jeg byttet kjølevæske i våres, fyllte på rød glycol. Nå er ikke væsken rød lenger. Enten blir fargen nedbrutt, eller så lekker det kjølevæske ut og sjøvann lekker inn. Mulig også at det er skittent i kjølekanalene.... men mister glycol farge under bruk..? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Har også brukt Biltemas røde på min Perkins (og på bilene). Ser den blekner en del i fargen ja. Skal ikke si den er helt klar etter et års bruk, men den er ikke på langt nær like rød i fargen som da den var ny (gjelder både for båt- og bilmotorene). Du kan jo ta ut en liten prøve av kjølevæska di og tilsette vanlig grønnsåpe for å sjekke om det er saltvann i kretsen. Hvis såpa blandet seg fint med kjølevæska er alt OK. Skiller såpa seg, legger seg på bunn og blir hvitgrumset har du saltvann i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Takk for grønnsåpetrikset, skal prøve det. Tapper også en dl og setter i frysern, så ser jeg hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Bare hyggelig Ser jeg skrev feil, grønnsåpa legger seg hovedsaklig på toppen, uansett så skiller den seg i kontakt med saltvann (en reaksjon med saltvannet). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.