Jump to content

Toppakning eller verre??? - Yanmar


Barsk IV

Recommended Posts

Jeg tror jeg har defekt toppakning på min Yanmar ysb 8 fra 1978

(håper iallefall at det ikke er verre!!) Som tidligere innlegg viser, så har motoren etter uomtenksom motorseiling i fjor, begynt å bruke olje.

 

Jeg har byttet toppakning på bilmotor 3-4 ganger, men aldri båtmotor.

 

Vet at momentet skal være 8,8 kgm.

 

Motoren er horisontal (derfor tåler den vel ikke motorseiling?)

 

Noen som kan gi noen tips, hva må jeg passe på???

 

Toppakning er allerede kjøpt inn (hos La-Sa, overraskende billig faktisk; 209,-)

 

På forhånd takk!!

 

mvh

 

Barsk 1 :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ikke erfaring med å bytte topp pakning på den motoren du har der, men overhalte en yanmar 3qm30 i vinter, og grunnen til at denne brukte olje var at en ventilstyring til en av eksos ventilene var slitt. Byttet denne, samt eksosventiler og PC hetter, så var den som ny igjen... Jeg hadde sjekket ventilstyringer og ventile, samt pc hetter når jeg først hadde toppen ute. Spesielt om motoren begynner å bli noen år.

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ikke erfaring med å bytte topp pakning på den motoren du har der, men overhalte en yanmar 3qm30 i vinter, og grunnen til at denne brukte olje var at en ventilstyring til en av eksos ventilene var slitt. Byttet denne, samt eksosventiler og PC hetter, så var den som ny igjen... Jeg hadde sjekket ventilstyringer og ventile, samt pc hetter når jeg først hadde toppen ute. Spesielt om motoren begynner å bli noen år.

 

Hvordan finner jeg ut om ventiler og foringer er slitt? (min en sylindrede har vel bare en innsugs og en eksos ventil?)

 

I tillegg til at mororen min bruker olje, så får den også vann i oljen (blir grå)

 

Barsk 1 :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen,

 

Om olja blir grå, kommer det vann mest sannsynlig fra lekkasje i Topp pakning.

Det er mer sjelden at olja finner veien inn i sylinderen via topp pakning, denne lekkasje kommer nok mest sannsynlig via dårlige PC hetter el. slitte ventiler/foringer.

Dette får du sjekket hos et verksted som driver med dette. Gå gjerne til bilverksted, evt. et verksted som er spesialister på topper. De finnes, vi har et i Kristiansand som heter Autoteknikk.  Om du i tillegg skal planslipe toppen før montering får du det nok billigst på bilverksted.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Som sagt problemet kom etter motorseiling, på "feil" halser (side). Jeg seilet fra Nevlunghavn til Jomfruland med sønnavind, dvs. at sylinderen på min babord side kom veldig lavt.

 

Jeg tittet lite akterover så jeg oppdaget ingen røyk da. Men direkte dagen etter ved oppstart røyk det ganske mye blårøyk.

 

Derfor tenker jeg følgende: (mulig det bare er ønsketenkning!!)

 

-Hvis jeg kastet olje over i sylinderen, så vil ikke dette nødvendigvis være særlig farlig, olje brenner/tenner jo tross alt (med blårøyk).Yanmar anbefaler jo faktisk ved vinterkonservering å helle litt olje inn i sylinderen(e)  Men det soter mer enn diesel olje.

 

-Hvis det ble kastet vann over i sylinderen så antenner dette ikke, og aller viktigst; det lar seg ikke komprimere. Ergo det blir for stort trykk i toppen og toppakning "blåser"

 

Motoren brukte overhodet ikke olje før dette. Skal det ikke mye til at ventiler/føringer/pc hetter (hva er egentlig dette?) plutselig ble slitt samtidig som toppakningen gikk???

 

Det kan tillegges at problemet er verst når motoren blir varm.  Kan dette ha noe med f.eks. at boltene som holder toppen utvider seg mer enn selve toppen og motorblokka ved varme.

Da vil det jo bli mindre tett i toppakningen??

 

Forslag??

 

mvh

 

Barsk 1 :headbang::crazy: :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dersom det er som du skriver (seilte for styrbord halser), så ville

"toppen" av din sylinder ligge høyest, ikke lavest - sylindertoppen

på din motor ligger på styrbord side. Videre, dersom du kastet olje

opp i toppen ville motoren, som du sier, brenne endel av denne oljen,

og begynne å løpe ganske villt. Dette skjedde meg ved et par anledninger,

men da alltid ved "motorseilig" og babord halser.

Etter hva du skriver, høres det unektelig ut som om du, på en eller annen

måte har fått vann inn. Jeg hadde i sin tid en rørstuss i ekshaustutløpet

som gikk ned i vannet (for å dempe lyden); om denne fremdeles er der

er det en teoretisk mulighet for at du kan ha suget vann inn i toppen

(tilbakeslag e.l.)

Dersom motoren er behandlet nogenlunde OK de siste 3 årene, har jeg

liten tro på lekkasje i mellom kjølekamre og sylinder e.l. (utenom topp-

pakniningen) Riktinok er motoren saltvannskjølt, men i forbindelse med

fullstendig overhaling for 7-8 år siden ble alle kjølekamre renset grundig,

det ble laget blindpakninger over det hele og alle kjølekamre ble så "surklet

inn" og behandlet med rusthindrende middel. Det var heller ingen tegn til

rustskader den gang. Overhalingen som jeg gjorde på motoren omfattet

nye lagre, nytt stempel og fjærer/ringer, forsiktig honing av sylinderforing,

sliping av ventilseter (Sylinderservice), nye ventiler, nye fjærer, fullstendig

rens av hele motoren, inkl bunnpanne og kjølesystemet, overhaling av

dyse, nytt ekshaustbend  og selvsagt nye pakninger og slanger over det hele.

(Motoren ble, til min kones store fortvilelse, tatt hjem i fire esker, demontert

ned til minste skrue utover spisebordet, hvoretter hver enkelt del ble avfettet

og vasket med motorvask i badekaret........før det hele ble montert og lakkert)

Det er en relativt enkel sak å nappe ut motoren (selv om det er litt

kronglete å løsne boltene til akslingen) La selv en solid bjelke over luke-

åpningen, festet storseilskjøtet til denne, og heiste motoren forsiktig opp

med skjøtet, hvoretter jeg lirket bjelken fremover til motoren kunne

settes på dørken (brukte selv et gammelt bildekk som underlag og

støtte) Du kommer da brukbart til for å skifte topp-pakningen, om du ikke

ønsker å heise den på land. Regner med at verkstedhåndboken fremdeles

følger båten, så rette momenter etc skulle være en smal sak å finne.

Kontakt meg gjerne på mail; Stsoleil@start.no

Lykke til

m v h

Link to post
Share on other sites

Sorry, selvfølgelig for babord halser. Sylinder på styrbord side kom ned.

 

Eller stor takk til StSolei for info om hva som er gjort med motoren tidligere, og gode tips forøvrig (noe som burde være av interesse for flere enn meg)

 

Du minnet meg egentlig på at det stemmer akkurat som du sier at motoren ruset opp av og til.

 

På det drøye året jeg har hatt båten har jeg byttet olje 2 ganger, sinkanode 1 gang (og det var mye igjen av den da, og impeller 1 gang.

 

Så nå har jeg heldigvis tro på at det bare er toppakningen.

 

Bør vel få noen kyndige til å titte litt på toppen generellt m/ventiler føringer og PC hetter (har ennå ikke skjønt hva dette er???)

 

Barsk 1 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Barsk1,

Jeg jobber på Vækerø, og bor på Nordstrand, så en avstikker til Bygdøy

er jo ikke lange omveien; om du ønsker tar jeg gladelig en tur bortom for

å ta en titt og se om det er noe jeg kan bistå med. Skal bort imorgen, men

eventuelt etter reparasjon av svigermors vaskemaskin fredag ettermiddag/kveld,

eller eventuelt begynnelsen av neste uke. (Hadde jo også vært hyggelig å se

den for meg så alltid trofaste Yanmar'n våkne skikkelig til live igjen også...)

m v h

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...