Barsk IV Startet 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2003 Jeg tror jeg har defekt toppakning på min Yanmar ysb 8 fra 1978 (håper iallefall at det ikke er verre!!) Som tidligere innlegg viser, så har motoren etter uomtenksom motorseiling i fjor, begynt å bruke olje. Jeg har byttet toppakning på bilmotor 3-4 ganger, men aldri båtmotor. Vet at momentet skal være 8,8 kgm. Motoren er horisontal (derfor tåler den vel ikke motorseiling?) Noen som kan gi noen tips, hva må jeg passe på??? Toppakning er allerede kjøpt inn (hos La-Sa, overraskende billig faktisk; 209,-) På forhånd takk!! mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Hei, Har ikke erfaring med å bytte topp pakning på den motoren du har der, men overhalte en yanmar 3qm30 i vinter, og grunnen til at denne brukte olje var at en ventilstyring til en av eksos ventilene var slitt. Byttet denne, samt eksosventiler og PC hetter, så var den som ny igjen... Jeg hadde sjekket ventilstyringer og ventile, samt pc hetter når jeg først hadde toppen ute. Spesielt om motoren begynner å bli noen år. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Barsk IV Svart 13.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Hei, Har ikke erfaring med å bytte topp pakning på den motoren du har der, men overhalte en yanmar 3qm30 i vinter, og grunnen til at denne brukte olje var at en ventilstyring til en av eksos ventilene var slitt. Byttet denne, samt eksosventiler og PC hetter, så var den som ny igjen... Jeg hadde sjekket ventilstyringer og ventile, samt pc hetter når jeg først hadde toppen ute. Spesielt om motoren begynner å bli noen år. Hvordan finner jeg ut om ventiler og foringer er slitt? (min en sylindrede har vel bare en innsugs og en eksos ventil?) I tillegg til at mororen min bruker olje, så får den også vann i oljen (blir grå) Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Hei Igjen, Om olja blir grå, kommer det vann mest sannsynlig fra lekkasje i Topp pakning. Det er mer sjelden at olja finner veien inn i sylinderen via topp pakning, denne lekkasje kommer nok mest sannsynlig via dårlige PC hetter el. slitte ventiler/foringer. Dette får du sjekket hos et verksted som driver med dette. Gå gjerne til bilverksted, evt. et verksted som er spesialister på topper. De finnes, vi har et i Kristiansand som heter Autoteknikk. Om du i tillegg skal planslipe toppen før montering får du det nok billigst på bilverksted. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Barsk IV Svart 13.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Som sagt problemet kom etter motorseiling, på "feil" halser (side). Jeg seilet fra Nevlunghavn til Jomfruland med sønnavind, dvs. at sylinderen på min babord side kom veldig lavt. Jeg tittet lite akterover så jeg oppdaget ingen røyk da. Men direkte dagen etter ved oppstart røyk det ganske mye blårøyk. Derfor tenker jeg følgende: (mulig det bare er ønsketenkning!!) -Hvis jeg kastet olje over i sylinderen, så vil ikke dette nødvendigvis være særlig farlig, olje brenner/tenner jo tross alt (med blårøyk).Yanmar anbefaler jo faktisk ved vinterkonservering å helle litt olje inn i sylinderen(e) Men det soter mer enn diesel olje. -Hvis det ble kastet vann over i sylinderen så antenner dette ikke, og aller viktigst; det lar seg ikke komprimere. Ergo det blir for stort trykk i toppen og toppakning "blåser" Motoren brukte overhodet ikke olje før dette. Skal det ikke mye til at ventiler/føringer/pc hetter (hva er egentlig dette?) plutselig ble slitt samtidig som toppakningen gikk??? Det kan tillegges at problemet er verst når motoren blir varm. Kan dette ha noe med f.eks. at boltene som holder toppen utvider seg mer enn selve toppen og motorblokka ved varme. Da vil det jo bli mindre tett i toppakningen?? Forslag?? mvh Barsk 1 :crazy: Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 14.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2003 Hei, Dersom det er som du skriver (seilte for styrbord halser), så ville "toppen" av din sylinder ligge høyest, ikke lavest - sylindertoppen på din motor ligger på styrbord side. Videre, dersom du kastet olje opp i toppen ville motoren, som du sier, brenne endel av denne oljen, og begynne å løpe ganske villt. Dette skjedde meg ved et par anledninger, men da alltid ved "motorseilig" og babord halser. Etter hva du skriver, høres det unektelig ut som om du, på en eller annen måte har fått vann inn. Jeg hadde i sin tid en rørstuss i ekshaustutløpet som gikk ned i vannet (for å dempe lyden); om denne fremdeles er der er det en teoretisk mulighet for at du kan ha suget vann inn i toppen (tilbakeslag e.l.) Dersom motoren er behandlet nogenlunde OK de siste 3 årene, har jeg liten tro på lekkasje i mellom kjølekamre og sylinder e.l. (utenom topp- pakniningen) Riktinok er motoren saltvannskjølt, men i forbindelse med fullstendig overhaling for 7-8 år siden ble alle kjølekamre renset grundig, det ble laget blindpakninger over det hele og alle kjølekamre ble så "surklet inn" og behandlet med rusthindrende middel. Det var heller ingen tegn til rustskader den gang. Overhalingen som jeg gjorde på motoren omfattet nye lagre, nytt stempel og fjærer/ringer, forsiktig honing av sylinderforing, sliping av ventilseter (Sylinderservice), nye ventiler, nye fjærer, fullstendig rens av hele motoren, inkl bunnpanne og kjølesystemet, overhaling av dyse, nytt ekshaustbend og selvsagt nye pakninger og slanger over det hele. (Motoren ble, til min kones store fortvilelse, tatt hjem i fire esker, demontert ned til minste skrue utover spisebordet, hvoretter hver enkelt del ble avfettet og vasket med motorvask i badekaret........før det hele ble montert og lakkert) Det er en relativt enkel sak å nappe ut motoren (selv om det er litt kronglete å løsne boltene til akslingen) La selv en solid bjelke over luke- åpningen, festet storseilskjøtet til denne, og heiste motoren forsiktig opp med skjøtet, hvoretter jeg lirket bjelken fremover til motoren kunne settes på dørken (brukte selv et gammelt bildekk som underlag og støtte) Du kommer da brukbart til for å skifte topp-pakningen, om du ikke ønsker å heise den på land. Regner med at verkstedhåndboken fremdeles følger båten, så rette momenter etc skulle være en smal sak å finne. Kontakt meg gjerne på mail; Stsoleil@start.no Lykke til m v h Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 14.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2003 Ellers så står det en YSE8 til salgs for 5000,- SEK på http://www.marinan.com/marknaden for tiden. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 14.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2003 Sorry, selvfølgelig for babord halser. Sylinder på styrbord side kom ned. Eller stor takk til StSolei for info om hva som er gjort med motoren tidligere, og gode tips forøvrig (noe som burde være av interesse for flere enn meg) Du minnet meg egentlig på at det stemmer akkurat som du sier at motoren ruset opp av og til. På det drøye året jeg har hatt båten har jeg byttet olje 2 ganger, sinkanode 1 gang (og det var mye igjen av den da, og impeller 1 gang. Så nå har jeg heldigvis tro på at det bare er toppakningen. Bør vel få noen kyndige til å titte litt på toppen generellt m/ventiler føringer og PC hetter (har ennå ikke skjønt hva dette er???) Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 14.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2003 Hei igjen Barsk1, Jeg jobber på Vækerø, og bor på Nordstrand, så en avstikker til Bygdøy er jo ikke lange omveien; om du ønsker tar jeg gladelig en tur bortom for å ta en titt og se om det er noe jeg kan bistå med. Skal bort imorgen, men eventuelt etter reparasjon av svigermors vaskemaskin fredag ettermiddag/kveld, eller eventuelt begynnelsen av neste uke. (Hadde jo også vært hyggelig å se den for meg så alltid trofaste Yanmar'n våkne skikkelig til live igjen også...) m v h Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 15.Mai.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2003 Har akkurat sendt en IM til deg StSolei med mail/mobil mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.