Jump to content

Mercury 60 hk 4 takt 2001 mod ingen gnist.

skrulei

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 60 hk Mercury 4 takt 2001 mod som ikke får gnist til pluggene. Den er litt merkelig i oppførselen siden den plutselig kan finne på å starte igjen, gjerne kanskje etter et par dager eller uker ,samt kanskje en liten tur på veien med hengeren. Har konkludert med at det må være en eller annen kontaktfeil et eller annet sted,men har ikke klart å oppklare mysteriet. Jeg har prøvd med ekstra jording fra batteriet til motor uten resultat. plukket bort hele ledningsnettet og målte og fikk sjekket,monterte det på igjen,med samme resultat.tenkte da at det kunne være tenningslåsen. Satte tenningen på og kortsluttet på solenoiden så starteren gikk uten at det ble bedre. Har ikke sjekket stator. Men hvis stator er gåen ville vel ikke turteller virket?  Hadde start på den tidligere i sommer både på sjøen og uttafor huset med stamp. Sto over natta og da var den ikke villig til å starte lenger.  Er det noen der ute som har vært borti lignende problem ,eller har forslag så taes alt imot med stor takknemlighet.  Må legge til at når motoren går så går den helt fint uten feilslag. dette er en feil som kommer helt plutselig ,og forsvinner like plutselig. 

Hei.  Nå har jeg hatt vekk svinghjulet. Men der var ingen trigger.  Regner med at trigger er det samme som svinghjulssensor.  Men nå tror jeg at spøkelset er avslørt. Jeg skrudde av statoren og gikk i manualen og sjekket hva de forskjellige ohm verdiene skulle være o.s.v.  Husker ikke akkurat tallene nå,men det var vesentlig lavere verdier enn det det skulle være.  Tenkte da at det kanskje kunne være temperaturpåvirket ,siden motoren har gått uten feilslag eller startproblemer når den har vært varm.  Varmet opp stator til sånn ca normal arbtemp og målte, og da var verdiene mye høyere. Monterte alt sammen igjen , og varmet opp stator før jeg satte svinghjulet på. motoren startet med en gang.  Så da er det bare å bestille ny stator.  Må bare få takke for tips jeg har fått. har hatt dette "spøkelset" i 2 år.  Jett om en som er glad...  ja ..i tillegg til meg?...joda   konemor ;-);-) 

skrulei skrev for 5 timer siden:

Hei.

Jeg skrudde av statoren og gikk i manualen og sjekket hva de forskjellige ohm verdiene skulle være o.s.v.

Varmet opp stator til sånn ca normal arbtemp og målte, og da var verdiene mye høyere.

Monterte alt sammen igjen , og varmet opp stator før jeg satte svinghjulet på. motoren startet med en gang.

Hei igjen.

Sliter med samme problemet.

Fint om du kan oppgi ohm-verdiene, som du har i manualen din.

Lurer også på hvordan du varmet opp stator. Varmepistol kanskje, eller i komfyren siden du hadde skrudd statoren av motoren?

Vet ikke om jeg klarer å montere alt så fort at det beholder tempen før jeg starter opp, men kan jo gjøre et forsøk.

På forhånd takk for oppklarende svar.:thumbsup:

Go kveld.

Her er linken til 40 50 og 60 hk som jeg bruker.  Du finner ohm verdiene på side 70.  Jeg brukte varmepistol for oppvarming.  Går fint å varme opp stator når alt er montert på bortsett fra svinghjulet. Varm opp å sett på svinghjulet. du trenger ikke stramme mutteren med moment, bare dra litt til før du prøver å starte.  Lykke til :-)  https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj2ktb6-d7UAhWoFJoKHQCmAkwQFggtMAA&url=http%3A%2F%2Fboatinfo.no%2Flib%2Fmercury%2Fmanuals%2F40-50-55-60.html&usg=AFQjCNGiZ3LKm3H5w-7hXErbQ8bTLrzFqQ

• 1 måned senere...

En liten oppsummering av sommern.  Hadde som jeg postet tidligere trua på at jeg hadde funnet feilen på min Mercury siden målinger av stator viste store forskjeller på kald og varm stator.  Dette viste seg å stemme på en måte. Målingene var i og for seg riktige utfra det som sto i manualen.......så jeg bestillte ny stator til den nette sum av 3000,- og monterte den, men den var like død.:thumbsdown: Ga opp hele motoren og dro ned til Honda forhandler og kjøpte en Honda bf 40 som nå henger på hekken. Har fått en liten tur på sjøen foreløpig og det funker som bare det. Satser på en fin høst med mange fine turer med nymotorn:thumbsup: 

Ønsker alle en riktig flott høst :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...