Jump to content

Vann i giroljen etter byttet belg på VP 110s drev

Sailorboy92

Recommended Posts

Jeg byttet belg på mitt 110s drev for drøyt 2 uker siden. Etter sjøsetting oppdaget jeg vann i giroljen. Båten står nå på land. Jeg tappet oljen og fikk skylt med diesel. Nå er drevet tomt og jeg satte trykk på det (med en sykkelpumpe). 0,5 bar etter anbefalinger av et vp verksted. Jeg kan ikke se at trykket minker? Hva kan være feil? Og hvordan ser/hører jeg evt. en lekkasje når jeg setter trykk på det? 

Setter pris på tips og råd!

Jeg kan ikke skjønne helt at dette har noe med Belgen å gjøre.

Jeg mener bestemt at det ikke er noe sted festet til belgen kommer i nærheten av oljen.

Det mest vanlige når man får vann i oljen på et slikt drev, er at simringene på akslingen er utette.

Om du ikke sjekket for vann i oljen før belgbyttet, vil jeg anta at det er her problemet ligger.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 3 weeks later...

Takk for svar. @Ask og @RSL jeg så dessverre ikke svaret før nå. 

Jeg fikk omtrent samme svar av alle mekanikerne jeg snakket med. Oljen sjekket jeg før belgbytte og det var fint så jeg utelukket simringene. Siden det var belgen jeg byttet og så ble det utett måtte problemet ligge her. Da jeg delte stamme fa girboksen så jeg grunnen. O ringen som ligger og tetter mellom kjølevann og olje hadde sklidd da jeg monterte alt og kommet i klem.

en ny oring der, en ny pakning i oljedreneringsskruen og tett var den:)