Liffi Startet 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2017 Hei. Tenkte og dele mitt "lille" prosjekt. Kjøpte denne i fjor, men etter første timen på sjøen så banket det i motoren. Har nok vært bank lenge. hørtes på 2000rpm men ikke tomgang, og med 4 rakrør så overdøver det mye lyd. Viste seg også å være en større oljelekasje som ikke ble innformert ved salg. Så det var kortvarig glede på sjøen, men har jo 2 motorer så vi kom oss hjem samt fikk brukt båten noen helger i finværet på 1 motor til og tusle rundt i Oslo fjorden :) Båten er kjent her på forumet da den har gjennomgått en stor renovering men den har forfalt noe siden den tid desverre. Nå er motoren under oppbygging igjen og skal på ferie med den til Kragerø om 14 dager så tiden er knap. Fått rubbet den opp, å lagt på nytt bunnstoff så båten er såsi "klar" planene for båten var mange da den ble kjøpt men etter motor ras så har kun det nødvendige blitt gjort. på brygga på Nesodden / Fagerstrand Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Noen som har et kjøleskap for salg eller veit hvor man får kjøpt rimelige nye? :) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Gratulerer med båt? må jo bruke endel bensin med to slike motorer? ? Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Takk for det. Ja, vill jo bruke litt men spørs på høyere hånda vell :) Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Idag ble det lagt opp nye kabler til sterio samt oppgradering av høytalere :) fikk også satt på ferie kalesjen så den kan impregneres mot helgen . Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Da dukket dette smykket opp igjen....spennende. Får vi se 50 knop + ? Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Det veit jeg ikke. Fikk ikke testet den så mye før det smalt. Men, mht motorer og båt burde denn klare det men tror propeller er litt feil. Men får nå se hva det blir til etter sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Fått rensa olje pumpa, og satt inn bunnlager, veiv stempler å råder idag :) sakte men sikkert blir det motor igjen Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Litt forsinkelser med motor da jeg også byttet hoved lager, så måtte få fatt på deler. Så da satser vi på og få den sammen i løpet av dagen. Avreise til Kragerø om 6 dager ... føler meg litt stresset. Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Kult at denne båten gjør comeback her på forumet! Herlig skute som fortjener en eier med hjerte for den. De veivaksel-lagrene var forresten drøyt ødelagte. Får håpe at du får det sammen igjen og rekker avreise. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Takk for det. Ja dem har fått smake litt. Veiva var ikke no bedre, men største jobben var og rense alt for spoon å håper alt er ute men det ser vi på første olje runde / innkjøring. Var nesten klart til oppstart i dag. Også fått på innsuget, så nå er det kun elektrisk og litt smått igjen bare. Ting tar tid. men dem som har "bygget" opp denne ( disse ) motorene før lurer jeg litt på. Mye rare løsninger å slurv nedi her, så får håpe den andre motoren holder :) Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Fikk taki et kjøleskap, men selfølgelig 1 cm for høyt... så må kappes litt. Fikk å kobblet opp en ladestadjon og byttet barreripoler :) Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 båt som trenger jobb og har 2 bensiner :) fremdeles trua på avreise til kragerø til lørdag men fruen er ikke like opptimistisk Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Den veiakselen hadde fått det ja. Kjøpte du ny veiv? Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Fikk tak på en ny slipt ( samme som den som sto i ) 10/20. En ny råde, å alle lager ble byttet Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Husk å filme oppstart da :) Blir morro å se båten på sjøen igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Motoren ble klar i går kveld, frost plugger ble "fikset" da det er kjent problem at dem sklir ut. Sikkert noen som har noe å si på den jobben men det holder tett! Fått motor inn, å kobblet opp :) droppet å fyre opp pga vill beholde vennskapet med naboene. Så i morgen skal det fyres og gåes over for så hive den på sjøen. Fånn gnikket litt på ventilasjonen så nå skinner det godt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Håper virkelig dette blir bra. Og at den andre motoren holder ut .. det har du fortjent. Lykke til. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Liffi Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Takk takk :) holdt på nå i 14t med båten i dag med henting av små deler rundt om, oppkobbling av eksos, bunnplugg kabler etc.. Mye tull med drev da mutter ikke ville mer, å det fant vi ut kl 20:30 ca ( alt stengt ) så fikk vi tak på mutter og dro av sted så var gjengene på bolt slitne å frem og tilbake men nå er drev på ! Komme seg i seng før kranbil kommer kl 09:00 i morgen. Motor fyren uten feil slag :) justere tenning i morgen samt kjøre inn motor på sjøen og ta nytt olje skift så pakke båt klar for tur. Krysser fingre for at alt går på skinner. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Spennende å hive seg på en langtur med ny overhalt motor som knapt er prøvekjørt. Jeg var i tilsvarende sitevasjon som deg med defekt veivaksel etter ha hå ødelagt ett rådelager. Landet på ny motor da den gamle var minst tre ti år og saltvannskjølt. I den forbindesle sjekket jeg ut hva det kostet i deler og maskinering på Sarsborg Motor. De advarte sterkt mot å ikke "normalisere" rådene etter bytte av lager fordi lagrene kunne havarere igjen innen kort tid. Etter ett googelsøk så fant jeg ut at flere hadde opplevd det selv om man hadde brukt måletråd og riktig moment på bukker. Kanskje det var derfor det gikk til skogen med den ene motoren din? Så da er det bare å krysse fingrene for at det holder denne gang. Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Grunnen til det raste er pga motor ble kjørt med uten olje . Meeen, en sur ( iritetende ) update. Fikk båten på sjøen, alt vell og kom meg til brygga. Funnet flere feil som feks at fordeler er laget for motor med innsprøytning så tenning blir helt feil, men fikk justert den så motorene er trygge og marsje med og fikk bestilt MSD tenning som skal monteres. Motoren som blei overhalt sliter jeg med og få i fri å den andre blir varm :( termostat tatt ut og den blei bedre men på tussling så klatrer den mot 100 grader men marsj så ligger den på 80. Den andre motoren er også uten ( grunnet mangler på deler ) å den ligger på 50-60, så er nok no annet smusk her så det må ses på! Uansett så pakket vi båt og la oss for natten klare til avreise. Opp og hopp, ryddet la ned kallesjen og tjora fast. Men etter 14 dager med lite søvn å stress så må jeg ha bunnet ene delen men ikke andre, så den blåste av å gikk til bunn :( noe vi ikke merket før vi passerte Moss... så snudde i håp om at den kunne dukke opp men nei.. Så blir dårlig med båtferie uten tak ... utrolig surt og ikke minst irriterende. Så nå er vi hjemme igjen, å funderer på å ta Vogna å kjøre et sted eller om vi drar på hyttetur. Ferie blir det uansett, men båten er i det minste på sjøen :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Nei, så kjipt med kalesjen og båturen som gikk vasken. Men fint du har andre alternativer for å gjennomføre ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Ja, det var det men ikke noe å gjøre med det . guttungen blei stor fornøyd med Legoland. Blir og holde på litt med båten i morgen. Titte litt på kjøle problemene så man får brukt båten litt. Blir å ta opp den andre motoren etter sessongen og overhale den også så veit man ting er på stell. Dem som har bygd disse motorene trur jeg ikke har lagt sjela si i det.. mye rart Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 pipe skrev On 27.6.2017 at 22.00: Da dukket dette smykket opp igjen....spennende. Får vi se 50 knop + ? Grunnen til den ikke har klart dette før er trolig pga av tenningen. Den skei totalt ut etter 2500rpm noe som tilsvarer at motorene knapt har hatt 200hk. så gleder meg til MSD tenningen kommer å motorene går ordentlig. Det som også er litt "stas" er at dem har mikkemus topper, annet innsug, grommere gasere og smidd innmat, så noe "riktig" er gjort men monteringa å tenninga er tull. Sitér dette innlegget Link to post
Liffi Svart 17.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Liten sjapp fiks av defekt kjøleskap lås måtte til :) i morgen blir det tur på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.