Jump to content

Simrad CX33 og Airmar ekkolodd - finner ikke dybden lenger, hva kan være feil?


Turbåt

Recommended Posts

I min Scand Baltic 29, 2004/5-modell, har jeg en Simrad CX33 kartplotter (med nye C-map kart 2015 og nytt internbatteri 2016) samt en Airmar P79 dybdesensor.
http://www.simrad-yachting.eu/no/produkter/signalomformere/p79-depth-transducer/

 

De siste par årene har instrumentet hatt problemer med å finne dybden. I dag er ekkoloddet på min Simrad CX33 nærmest ubrukelig så jeg har likegodt skrudd av utgangeffekten via menyen i CX33.

 

Jeg trenger litt tips for feilsøking. Er det noen her som har erfaring med ekkolodd som ikke fungerer?

 

PS: Verdt å nevne er det kanskje også at båten min har to separate kartplottere montert, en Garmin 4012 og en Simrad CX33. Hver av dem har eget ekkolodd, se bilder. Kan det bli et problem med forstyrrelser de to ekkoloddene imellom? Når det er sagt har dette ikke vært et problem før, kun de siste par sesongene...

 

 

1.jpg

2.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

I går tok jeg meg en tur i båten og gjorde en master reset av min Simrad CX33. Jeg fulgte ganske enkelt metoden til @sailorboy, beskrevet her, 

Selv om testing over tid gjenstår ser det umiddelbart ut som dette trikset gjorde susen for dybdemåleren min :smiley:

Godt å vite trikset fra @Fantino også, selv om jeg ikke har måtte ty til dette enda.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...