ne.andersson Startet 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2017 Hei kjære BP medlemmer Dette er mitt første innlegg på forumet og mitt eventuelt første båt-kjøp så vennligst hold meg unnskyldt for dumme spørsmål eller påstand. Jeg vurderer å kjøpe følgende båt https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96997506 Jeg har vært og sett på båten en gang og det er en del kosmetiske ting å gjøre der men ikke noe som jeg anser uoverkommelig. Grunnen til at jeg vurderer en Maxi 95 er at jeg setter pris på størrelsen foran seilegenskaper. Så nå til mine spørsmål Er det noe spesielt jeg burde se etter når jeg inspiserer denne type båten en andre gang? Er det noen grunn til at jeg ikke burde velge akkurat denne båten? Det eneste som gir meg litt kalde føtter er at det ved hullet der staget går ut fra motoren til propellen (vet ikke hva det heter) så jeg litt vann. Bilde er lånt fra en annen side for å illustrere hvor. Båten har legat i boblehavn i vinter, vært oppe og lagt på bunnstoff i år så lagt på sjøen igjen, er det da normal at det skal være noe vann der? . Jeg setter pris på alt av hjelp jeg kan få. Vennlig hilsen spent førstegangs kjøper Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Ta et søk her inne, er flere kjøpstråder ifht Maxi 95 :-) Og det er en del maxisider på nett, sikkert noen kjøpsråd å finne der også. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Hei, takk for tipset. Jeg har gjort dette men fant ikke noe passende sted å plassere mitt innlegg. Noen som kan komme med en uttalelse vedr. vannet nedenfor staget på motoren? Er dette noe jeg burde være urolig for eller er det normalt? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Vet ikke om jeg misforstår her, men, "staget" som går fra motor til propellen er vel propellakslingen. Jeg kjenner ikke spesielt til Maxi 95, men generelt er det slik at alle slike konstruksjoner vil dryppe litt vand inn fra akselhylsen. Det er mulig å stramme tettningen der, men ikke så mye at det blir helt tett. Ellers synes dette å være et godt kjøp for pengene synes jeg. Nyere motor er bra. Anerkjent bra båt (var det) og en av de sist produserte er vel også bra. Men elendige bilder i annonsen ..... Redigert 26.Juni.2017 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Ask Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Hei På det første bilete har båten svensk flagg. Dersom bilete er av same båt, ville eg sjekka om det er betalt mva når båten blei (brukt-)importert til Norge. Det er eit stort pluss at det er nyare motor, men kor gamal er den eigentleg? Ask Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Ja med "staget fra motoren" så mener jeg nok propellakslingen. Så fint å vite, jeg skal tørke opp alt vannet før vi tar en prøve tur med båten og så får vi se hvordan det ser ut etter en time på sjøen. Vedr. import så er det en eier helt fra innkjøps år (avlidne faren til han som selger) så jeg regner med at det skal være greit men jeg skal kontrollere det. Motoren er fra 2011, fikk se kvittering på første besøket i båten. Gode innspill Noe annet jeg burde tenke på? Edit: det første bildet er vel fra en salgs annons fra konstruktøren i sin tid. Redigert 26.Juni.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Ang. vanndrypp ved propellhylse - det skal ikke komme mye vann - bare en dråpe nå og da. Om alt er i orden da. Motor fra 2011 med drøye 300 timer er gode greier. Rulleforseil er bra (synes ikke jeg ser "snella" til den ned ved dekk) - ankervinsj i baug er bra - baugpropell er bra - og så ser det ut som det er montert autopilot på roret. Alle de nevnte ting er ekstrautstyr, som ikke fulgte med båten da den var ny. (og som du vil sette stor pris på tror jeg). At walas er defekt - pytt pytt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Ask Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Hei Eg er eining med FredT. Ikkje la eit defekt kokeapparat stoppa kjøp av denne båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Takk, setter virkelig pris på tilbakemeldingene og info. Jeg følte selv at det var en god første båt for meg. Skal tørke og så holde kontroll på vanndryppet. Da får vi se hvordan dette her slutter Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Ask skrev for 4 timer siden: Hei På det første bilete har båten svensk flagg. Dersom bilete er av same båt, ville eg sjekka om det er betalt mva når båten blei (brukt-)importert til Norge. Det er eit stort pluss at det er nyare motor, men kor gamal er den eigentleg? Ask den første bilden er fra en reklamebrosjyre fra 70 eller 80-tallet....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Dsverrel Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 ne.andersson skrev for 10 timer siden: Ja med "staget fra motoren" så mener jeg nok propellakslingen. Så fint å vite, jeg skal tørke opp alt vannet før vi tar en prøve tur med båten og så får vi se hvordan det ser ut etter en time på sjøen. Vedr. import så er det en eier helt fra innkjøps år (avlidne faren til han som selger) så jeg regner med at det skal være greit men jeg skal kontrollere det. Motoren er fra 2011, fikk se kvittering på første besøket i båten. Gode innspill Noe annet jeg burde tenke på? Edit: det første bildet er vel fra en salgs annons fra konstruktøren i sin tid. Tror det sitter en VP MD2030 i båten. Mener den gikk ut av produksjon i 2005. Med andre ord er motoren trolig ikke fra 2011, selv om den kanskje ble installert i denne båten i 2011 Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Heisan, det er vel knapt noen andre båter det finnes mer info om. Til og med egen klubb med aktiv webside maxi95.se. Dryppet du beskriver kan også dreie seg om at pakkboks/ eller i verste fall propellhylse/ gjennomføring må byttes - dette må du få fagfolk til å vurdere. Det er en litt tøffere jobb som du må ta med i beregningen/prisen og som med fordel kan gjøres av proffer. De mest vanlige feilene er lekkasjer fra vindu, røstjern, styringen (hvis den er eldre enn ca 78 og har PP-styring). Generelt vil jeg si at båtene fra 78 og utover er best. Spesielt heldig er overgangsbåtene i akkurat ca 78-79 som både fikk de nye forbedringene med ny styring + rigg fra Selden, samt fortsatt hadde blykjøl (jernkjøl kom ca 78-79). Maxi 95 er sterkbygget som panserbåter, romslige, har en enorm cockpit, har vist seg å ha helt OK kvalitet på innredning og skrog, og etter mitt syn seiler ganske GODT og er enkel å få til å gå bra. Genial utforming på kjøl/ror bidrar til dette. Sjekk ut de mest vanlige feilene, få med deg en erfaren Maxi 95-eier når du ser på båten. lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 1 minute ago, Festina_Lente said: Heisan, det er vel knapt noen andre båter det finnes mer info om. Til og med egen klubb med aktiv webside maxi95.se. Dryppet du beskriver kan også dreie seg om at pakkboks/ eller i verste fall propellhylse/ gjennomføring må byttes - dette må du få fagfolk til å vurdere. Det er en litt tøffere jobb som du må ta med i beregningen/prisen og som med fordel kan gjøres av proffer. Byttet pakkboks/hylse og aksel en gang, ble ikke tett av den grunn :( ... but anyways: Pakkboksen fungerer enten ved at o-ring tetter rundt akselen, eller ved hjelp av pakning i form av en slags "snor/line" man vikler rundt akselen, så strammes pakkboksen rundt og det blir tett (i teorien). Strammer man for mye blir det tett og for varmt, for lite og det blir utett. Den første typen pakkboks skal vel forøvrig smøres med vannfast fett fra en smørekopp. Her kan det være at for mye fett virker mot sin hensikt, da vannet også smører (er jeg blitt forklart). Det første jeg ville prøvd er å bytte pakning/o-ring, og se/kjenne etter graderinger på propellaksel. Ikke mye som skal til før det blir utett. Det kan gå an å kappe akselen bittelitt, eller bare forskyve den litt i klemflensen oppe ved giret, så ny o-ringen får kontakt med "fersk" aksel. I motsetning til hva jeg trodde er det også mulig å pusse fint med smergel på graderingen så det blir helt jevnt. Det ble gjort på drevet mitt, og det holder tett nå. Ville uansett ikke vært veldig bekymret for dette Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Dsverrel skrev 50 minutes ago: Tror det sitter en VP MD2030 i båten. Mener den gikk ut av produksjon i 2005. Med andre ord er motoren trolig ikke fra 2011, selv om den kanskje ble installert i denne båten i 2011 Dette er ikke en 2030. Det ser ut som en 2003? edit: 2030 i annonsen ja Redigert 27.Juni.2017 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Bildet over er ikke fra den aktuelle båten. Hvis du kikker på annonsen så sitter det en 2030 i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 God morgen alle sammen, Det er riktig at bildet er fra en annen motor, som jeg skriver i original-posten så er bildet lånt fra en annen maxi 95à for å illustrere hvor det er jeg så noe vann. Men om jeg da forstår alle sammen korrekt så er det ikke noe jeg trenger å være mer en middels stresset for med tanke på at det i løpet av vinteren kommet inn noe vann der. Er dere enig om at hvis jeg tørker opp dette vannet, er ute med båten en time og kun ser at det kommet noen få dråper så er det greit? En ting til som jeg lurer på er hvor vanskelig det er å legge inn landstrøm i en slik båt? (jeg er utdannet installasjons-elektriker så jeg har noe peiling men har ikke utført arbeid på båt tidligere) Enda en gang, setter pris på at dere legger tid på å bistå en uvitende førstegangskjøper Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Hvis det er riktig at motoren som sitter i båten (Volvo Penta MD 2030) gikk ut av produksjon 2005 må det jo være en overligger eller brukt motor som ble installert 2011. Dette ville jeg sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.