Jump to content

Waveinn.com, Tilsynelatende "Norsk" nettsalgfirma for båtutstyr der moms tilkommer ved varemottak.


Chiefengineer

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg gjorde et produktsøk på nettet og ble da ledet inn på sidene til Waveinn.com som tilsynelatende fremsto som et ordinært "norsk" postordrefirma med greie priser. Jeg fant produktet jeg lette etter og bestilte dette. Stusset litt da sporingsnummer kom og produktet ble sendt fra utlandet.

 

Ved ankomst på det lokale postkontoret viste det seg at den norske prisen på produktet som ble betalt pr. kort ved kjøp ikke inkluderte merverdiavgiften så denne samt fortollingskostnadene måtte betales ved uthenting på posten. Varen blir altså 25% dyrere enn det du betaler med kortet ved bestilling samt fortollingsgebyrene.

 

Moralen er, sjekk nøye hvem du bestiller fra i disse nettsalgtider. Det kan godt være utenlandske firmaer som etablerer seg med "norske" nettsider, tilsynelatende meget konkurransedyktige priser men uten å opplyse klart og tydelig ved kjøp at prisen faktisk blir vesentlig høyere når varene ankommer og at firmaet befinner seg i utlandet.

 

Dette firmaet er altså et av disse.  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan reglene er i Norge, men i USA kan du bare la være å hente varene i slike tilfeller og be lredittkortselskapet om å reversere den opprinnelige belastningen.

 

Jeg klikket meg forresten inn på nettsiden, og for meg fremstår den som en helt ordinær amerikansk nettbutikk. Så du må ha blitt redirected til en norsk versjon av websiden deres. Jeg er stygt redd for at du heller ikke har noen norsk garanti eller reklamasjonsrett i 5 år.

 

Oppga de prisene i NOK? Skulle ikke forundre meg om de tok godt betalt for vekslingen også. 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte en lensepumpe i denne nettbutikken i forrige uke. De lå et par hundrelapper under andre i pris så da slo jeg til. Etter jeg hadde betalt stod det at leveringstid var 7-14 dager, og da ante jeg ugler i mosen. Sendte mail om at jeg ønsker å droppe handelen, og etter et noen dager var pengene tilbake på konto. Jeg synes ikke det var verdt tiden/risikoen/prisen å kjøpe av denne butikken. 

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje likt de tyske bildelsfirmaene som er dukket opp på nettet.

du betaler ikke tysk moms, men norsk når varene kommer, frakt er gratis over 1500 kr i kjøpesum tror jeg.

du kan vel velge å fortolle varene selv og spare hundreogtjue kroner.

jeg kjøpte nettopp en clutch til bilen, sparte mye fremfor å handle den på mekonomen/torshov/bilxtra

det kan ta fra 5-15 dager før varene kommer.

Link to post
Share on other sites

Det står følgende fotnote under handlevognen på waveinn.com (utheving lagt til av meg):

Sitat

I samsvar med lovene som gjelder medlemmer av EU, er waveinn nødt til å belaste moms på alle bestillinger levert til destinasjoner i medlemslandene i EU. Prisen som vises for hvert element solgt av oss inkluderer moms. Merverdiavgift gjelder ikke for bestillinger som skal leveres utenfor EU eller til Tax Free områder som Canarias Island, Channel Island (Hvis du er i tvil om Tax Free Areas, vennligst kontakt vår kundeservice). Disse områdene vil bli priset og fakturert med mva fradrag. Vær oppmerksom på at lokal skatt og toll kan apply. For detaljer ta kontakt med din lokale Toll office. If du velger en valuta eller en levering land utenfor EU, vil prisene bli vist MVA gratis.

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg er skeptisk til denne nettbutikken, ved første øyekast fremstår den jo som norsk siden den har norsk språkdrakt, men etterhvert ser man at det er mye dårlige oversettelser og utydelig hvor butikken egentlig holder til.  Det har vært oppslag i nettaviser for ikke så veldig lenge siden om folk som har bestilt varer fra "norske" nettbutikker som ikke er norske - man dekkes jo ikke av norsk forbrukerkjøpslovgivning.

 

Mange utenlandske nettbutikker som sender til Norge tar seg av fortolling og moms og har priser som inkluderer MVA, tilsynelatende er prisene i denne butikken uten MVA, og fortolling blir et problem når varen kommer i postkassa.  Det medfører jo at prisene ser veldig gunstige ut sammenlignet med priser i nettbutikker som inkluderer MVA i prisen.

 

Det positive med denne butikken er at de shipper world-wide, samt at de har et stort sortiment.  Ref en annen tråd sitter jeg nå fast i Tyrkia med en ankervinsj som trenger ny elmotor - så jeg har bestilt en fra Tradeinn/Waveinn - så får vi se når/hvis den kommer frem.  Kanskje det blir min nye favorittnettbutikk dersom det går OK, jeg sliter litt med å få bestilt ting når jeg farter rundt i Middelhavet.

 

Ihht kredittkortinformasjonen er forhandleren basert i Portugal, ute på bygda på innlandet.  Jeg så også et review fra trustpilot fra en spanjol som følte seg litt misledet fordi hen antok at butikken var spansk og sendte varene fra Spania.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Uff, uff og uff.  Har bestilt en del ting, men ingen gode vibber så langt ...

 

  • Tar vilkårlig lang tid fra man bestiller ting til de faktisk er sendt avgårde
  • ingen konsistens mellom ETA på avsending og faktisk avsending
  • Pakker som rutes fra Spania til Nederland før de kan sendes til Tyrkia
  • Pakker som ikke kommer frem (adressen ugyldig påstås det etter at pakken hadde ligget i Istanbul i mange dager - og adressen på tracking-tjenesten til tyrkisk post er ulik den jeg gav til waveinn.  Adressen som vises på waveinn-bestillingen er også forskjellig fra den som jeg tastet inn)
  • Goddag-mann-økseskaft-svar fra support
  • Informasjon om bestillingen som er såpass dårlig oversatt til norsk at jeg ikke aner hva de prøver å formidle til meg
  • Da to varer hadde ulik antatt forsendelsesdato kunne jeg fjerne den ene varen fra bestillingen - men det er ingen historikk på dette (dukker ikke opp under "cancelled orders"), så nå lurer jeg på om jeg har betalt for den eller ikke.
  • To ordrer så langt, og de er prossessert ulikt.  Den ene er påstått sendt, men har ikke tracking-informasjon engang.
  • Den pakken som ikke kunne leveres holdes for tiden hos den tyrkiske posttjenesten PTT (og jeg fikk valget mellom PTT og DDL da jeg bestilte), men i mailen fra tradeinn bes jeg kontakte et nederlandsk transportfirma for å forhindre at pakken returneres til Spania - men uten noe kontaktinformasjon til det nederlandske firmaet.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den andre bestillingen min var på tre nye fleksible vanntanker (helt like) og ett vannfilter.  Det sendes tilsynelatende som fire separate pakker.  Flott dersom man bor fast et sted innenfor EU og ønsker produktene så snart som mulig - men for meg innebærer det bare ulemper, umulig å kunne planlegge noe (jeg kan ikke bli her for evig tid å vente på pakkene mine), masse stress med å prøve å hente ting på postkontoret, og ekstra kostnader i fortollingsgebyrer.  De siste er heldigvis relativt lave i Tyrkia, men i Norge blir det jo fort ganske mange hundrelapper av dette.

 

Den ene pakken kom frem - til feil postkontor.  Kom for å hente pakken på postkontoret jeg antok pakken skulle være i en halvime før alt stengte pga Eid.  Fikk to mailer fra Waveinn om at jeg måtte hente pakken, første beskrev at jeg hadde en 14 dagers tidsfrist (postkontorene i Tyrkia opererer normalt med 3 arbeidsdager), deretter en ny (midt i Eid) som beskrev at pakken måtte hentes innen tre dager.

 

Da jeg endelig fikk hentet pakken, så var det et vannfilter til en verdi av kanskje 40 EUR.  På varedeklarasjonen stod det noe slikt som  "vanntank, verd 150 EUR" - så jeg betalte ca 30 EUR i MVA på dette.

 

Det aller viktigste - den nye ankervinsjmotoren min - er nå sendt tilbake til Nederland, da de tilsynelatende har greid å skrive feil adresse på pakken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere dårlige erfaringer med WaveInn (og de andre xxxInn-variantene). Den siste var ifm kjøp av AIS, der de solgte enheten uten antenne. B&G support sa at det skulle man ikke selge til sluttkunder, men WaveInn support svarte ikke i det hele tatt, så jeg måtte kjøpe antenne i tillegg til et par tusen. Etter det har jeg boikottet den kjeden. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg handler fra utenlandske nettbutikker sjekker jeg alltid om de er VOEC registrert. Sparer en del på handling og utleggsgebyrer om MVA er lagt til i nettbutikken.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid tok det fra bestilling til pakkene kom frem, og var det samsvar mellom forventet ankomst og faktisk leveringstidspunkt?  Hvilken valuta ble trukket fra kredittkortet, og var det samsvar mellom hva du betalte og hva som var oppgitt på nettsiden?

 

Jeg antar at denne tjenesten er som en del andre tjenester - problemfri i et flertall av leveransene, men kjempeproblem dersom noe ikke går som det skal, og man faktisk trenger hjelp fra support.  https://xkcd.com/325/ - en skjult bildetekst der sier: "You can do this one in every 30 times and still have 97% positive feedback"

 

Ting på TradeInn virker som at det er satt litt opp med strikk og binders, jeg har inntrykk av at det er mye som ikke kan gå helt som det skal der.  Alt i alt har jeg et altså et svært negativ inntrykk.  Jeg vil ikke anbefale å bestille flere ting i en ordre, og jeg vil ikke anbefale å bestille ting der uten å først sjekke grundig at det ikke finnes andre steder å bestille det fra.  Jeg vil absolutt ikke anbefale å gå inn og se gjennom vareutvalget og risikere å bli fristet til å bestille ting man ellers ikke ville ha bestilt.

 

Når det er sagt, dersom man er klar over at ting sendes fra Spania, at de er veldig trege på å levere, at supporttjenesten der ikke gjør annet enn å returnere standardsvar på henvendelser, at man har omtrent null rettigheter ihht forbrukerkjøpsloven, at man trolig blir trekt i en annen valuta enn NOK, samt at MVA og fortollingsgebyr kommer i tillegg til oppgitt pris, så ... ja, dersom man trenger noe passelig sært, så er det ikke helt usannsynlig at man kan få det billig fra TradeInn, mens man må lete svært lenge for å finne det andre steder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...