Perkins88 Startet 27.Juni.2017 Del på Facebook Startet 27.Juni.2017 Jeg har en 25fots motor båt med en marinisert Perkins 4.108 motor. Den sto ubrukt i lang tid men startet utrolig nokk med en gang, den gikk fint opp på turtall og hadde forventet kraft. Etter litt kjøring begynte turtallet å synke gradvis, det stoppet og synke på 1150 omdreininger og har holt seg stabilt der. Etter dette har tanker olje/luft/diesel filter blitt byttet eller rengjort. Har også blåst gjonnom alle linjene tilfelle blokade men motoren vil fortsatt ikke opp på turtall. Den går opp til 1150 på kvart gass så forblir turtallet uendret selv om jeg gir på mer gass... Har en mistanke om at fødepumpen er litt sliten men kan fødepumpen føre til så mye tap av kraft? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Er usikker på det med tap av kraft, men det koster lite å bytte. Økonomideler har de over disk. Jeg ville byttet om jeg var i tvil, hvis membranen i pumpa er dårlig risikerer du å få diesel i olja og motor som løper løpsk. Så hold kontroll på oljenivået frem til du får bytta pumpa. Du kan jo også evt. bypasse den med en elektrisk dieselpumpe for å sjekke ut om den er årsaken til feilen. Men prismessig er det vel uansett billigst å bare bytte den. Tror jeg ga 700,- over disk for et par år siden. Fra ebay koster den enda noen hundrelapper mindre. Veldig lett å bytte, type 10 minutters jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Sjekk at det ikke problemer med gass-vaier. Forsøk å gi gass rett på motor og se om du får mer turtall. Vi hadde et tilfelle her nylig hvor fult utslag på gasshendel ikke ga fullt utslag på innsprøytningspumpe. Kan stopphendel henge delvis på? Ikke gått helt tilbake sist motor ble stoppet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Perkins88 Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Har prøvd dette, er noe rart med det fordi den stopper på turtallet når den er i fremdrift. Går rett opp på turtallet når den står i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Perkins88 Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Pinkvin skrev for 1 time siden: Er usikker på det med tap av kraft, men det koster lite å bytte. Økonomideler har de over disk. Jeg ville byttet om jeg var i tvil, hvis membranen i pumpa er dårlig risikerer du å få diesel i olja og motor som løper løpsk. Så hold kontroll på oljenivået frem til du får bytta pumpa. Du kan jo også evt. bypasse den med en elektrisk dieselpumpe for å sjekke ut om den er årsaken til feilen. Men prismessig er det vel uansett billigst å bare bytte den. Tror jeg ga 700,- over disk for et par år siden. Fra ebay koster den enda noen hundrelapper mindre. Veldig lett å bytte, type 10 minutters jobb. ja har sett noen til salgs på finn.no også, men jeg skal prøve som du sier og bypasse, muligens det fynker med en pumpe fra slange til påhengsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Mao så klarer den ikke å få opp dampen når den står i gear og får belastning. Kan det være noe så dumt som noe i propellen? Er det noen forskjell på når du går fremover og bakover? Blir pakkboksen varm? Kan cutlesslageret ha "skåret seg"? Ville satt motoren i fri og dradd akslingen rundt for hånd for å sjekke ut noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Perkins88 Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Pinkvin skrev 5 minutes ago: Mao så klarer den ikke å få opp dampen når den står i gear og får belastning. Kan det være noe så dumt som noe i propellen? Er det noen forskjell på når du går fremover og bakover? Blir pakkboksen varm? Kan cutlesslageret ha "skåret seg"? Ville satt motoren i fri og dradd akslingen rundt for hånd for å sjekke ut noe mer. Har sjekket aksling og der er det ikke motstand, kan lett vri den rundt for hånd. Nokså sikker på at problemet ligger i motoren, min største frykt er at dieselpumpa tar kvelden.. Noe rart er det ettersom turtallet stopper og stige etter kvart gass.. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 På nogle motorer sidder et filter i fødepumpen. Er det blevet tjekket. Muligvis stoppet udluftning til tank. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Tror det er filter i den ja. Da er det en skrue i senter på toppen av pumpa. Skru den ut, løft av toppen og filter eller sil blir synlig og kan tas ut. Mulig det er lettere og ta av hele pumpa først. Blærepumpe har lite for seg da du ikke kan sitte og pumpe mens motoren går. Den kan gjøre luftingen enklere, men ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Hei, Dette er ikke akkutay mitt fagfelt, men det virker jo som du selv skriver at motoren får for lite diesel. Kan det være noe I rør/slangesystemet som tetter. Dieseldyr, halvåpen krane eller lignende. Lar det seg gjøre og koble en slange rett fra fødepumpa til en liten ekstern kanne med diesel? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Høres definitivt ut som struping på dieseltilførslen ...ja er filter i fødepumpen dritt der kan være problemet da får du samme symptomer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Perkins88 Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Har i dag hatt oppe fødepumpa, va en del dritt i den første gang jeg har blitt glad for dritt i motoren! Men problemet fortsetter, ble helst litt verre, nå går den ikke mer en 1050 omdreininger.. Men i og med jeg kun hadde fødepumpen av og at dette førte til forverring styrker mistanken min og at synderen er selve fødepumpen. Skal få tak på en elektrisk diesel pumpe for å prøve og bypasse den føderen. Men kan det være diesel pumpa som tar kvelden, vilke symptomer kommer med gåen dieselpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Perkins88 skrev 3 minutes ago: Har i dag hatt oppe fødepumpa, va en del dritt i den første gang jeg har blitt glad for dritt i motoren! Men problemet fortsetter, ble helst litt verre, nå går den ikke mer en 1050 omdreininger.. Men i og med jeg kun hadde fødepumpen av og at dette førte til forverring styrker mistanken min og at synderen er selve fødepumpen. Skal få tak på en elektrisk diesel pumpe for å prøve og bypasse den føderen. Men kan det være diesel pumpa som tar kvelden, vilke symptomer kommer med gåen dieselpumpe? Har ikke tro på at det er høytrykkspumpa iom at den ruser fritt uten belastning. Og det er både masete og dyrt å begynne med så jeg ville sjekket ut alt som er før den uansett. Ville byttet fødepumpa, en elektrisk koster da normalt mer...? Og så sugd diesel rett fra ei kanne, som nevnt tidligere her. Da får du sjekket ut en del kandidater. Sitér dette innlegget Link to post
Perkins88 Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 oppdatering: Har nå skiftet fødepumpe og rensket høytrykks pumpe og linjer, er nå nokså sikker på at det ikke er tilførselen av diesel som er problemet.. Lurer litt på hva mer som kan vere galt, kan det vere en varmskjert? Har hatt test turer på opptil 10 timer uten at det har ført til noe forværelse av situasjonen.. Den går stabilt 8knopp på 1050 omdreininger og kan ta den helt ned i 500 omdreininger i fremdrift uten at den stopper opp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) Perkins88 skrev 49 minutes ago: Den går stabilt 8knopp på 1050 omdreininger og kan ta den helt ned i 500 omdreininger i fremdrift uten at den stopper opp. Men.. 25 fots båt i 8 knop på 1050 omdreinger må jo bety at propellen er alt for stor, har for stor stigning. For 8 knop må da vel være nær skrogfart/maxfart. Og det bør du gjøre noe med. Motoren vil ikke ha det noe særlig bra om du presser full gass på 1050 omdreininger over tid. Redigert 20.Juli.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Perkins88 Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Nei, er halvplaner skrog og skal egentlig klare 12-14 knopp. Problemet ligger ikke på propell, gir ikke full gass(turtalle slutter og stige etter 1/3 gass) Alle symptomer peker på for lite diesel til motor men det eneste jeg ikke har kontrolert til nå er dyser og kompresjon. Skal ta komp test nå i slutten av juli men føler heller ikke dette er problemet i og med det lave turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Jeg ville ha sjekket den turtelleren, 8 knop med 1050 omdreininger hørtes mistenkelig mye ut. Ellers så mistenker jeg at regulatoren kan være noe treg etter lang tid uten bruk, Jeg kjenner ikke disse motorene så godt; har den eget oljereservoar på høytrykkspumpa? I så fall kunne et oljeskift her være en ide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.