Jump to content

Uheldig i Mossekanalen


Astor

Recommended Posts

Det gjelder å sjekke høyde på master, radar ol. når man skal passere under bruer. En uheldig båtfører fikk masten sin sittende fast oppunder brua i Mossekanalen på lørdag.

Nå vet ikke jeg hvor omfattende skadene ble på mast og utstyr, men hjelp fikk han til å komme seg løs. Det kan til tider være strevsomt med strøm gjennom kanalen i Moss.

Jeg mener vi har diskutert seilingshøyder før og kommet til at Mossekanalen har en høyde på 4.50.

 

Foreløpig er det ikke besluttet når en eventuell åpning av brua for fritidsbåter vil finne sted.

 

Bilde

Edited by Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Samtidig som vi omtaler Mossekanalen bringer jeg fram et bilde fra denne helgen hvor det var mange båter som hadde funnet veien til den trivlige Mossekanalen. Mange ville se og høre Carola og DDE i Kanalparken. Noen for å ta en stopp på vei til neste feriestopp.

 

Vi var på sørside av brua hele 5 Baatplassen-båter på plass. Noen fikk kjøpt vimpel for å vise seg fram at her kommer et Baatplassen-medlem. Kjekt nå i ferien!

 

Uansett, mange koslige båtfolk. Nye medlemmer til Baatplassen ble det også.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Her i Trondheim er vi også belemret med en rekke bruer. Disse begrenser seilingsmulighetene for seilbåter og andre båter med høyde.

 

Men vårt kjære havnevesen har utstyrt hver av bruene med et metermål som viser fri høyde til enhver tid. Dette er praktisk siden høyden varierer ca 2,5 meter pga flo og fjære. Halcoen er 3,4 meter på topplanternen, og vhf-antennen stikker enda noe høyere. Dermed kan jeg gå under de fleste bruene på fjære sjø, de høyeste også nesten på flo. Men metermålet ved bruene forteller meg ganske nøyaktig hvor stor høyde det er akkurat da.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Vannstanden i kanalen endrer seg ganske mye med flo og fjære - så jeg ville nok lagt inn litt ekstra margin på hyøyden her. Er båten over 4 meter høyd ville jeg nok gått gjennom først på lavvann. Dessuten er broa markant høyest på midten - dvs. det er ganske mye lavere bare en meter til hver av sidene fra midten. Som Astor's bild viser - det er best å være på den sikre siden her.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...