Dissern Startet 28.Juni.2017 Del på Facebook Startet 28.Juni.2017 Heisann! I går kveld og natt gjorde jeg mitt 2. forsøk på å installere trådløs dødmannsknapp i min Yamarin 76DC. Den første enheten jeg kjøpte fikk jeg ingen respons fra og jeg tok kontakt med Fell Marine support og de sendte meg en erstatningsenhet. For å eliminere feil i evt. kabler så la jeg opp en ny kurs før jeg installerte enhet nummer 2 igår. Men fortsatt ingen respons fra xHub enheten. Litt fakta: Når jeg installerte den første enheten så målte jeg jevn spenning på 12V+ og 12V- på rundt 12,7V med tenning på. Med ledninger fra eksisterende dødmannsknapp tilkoblet så lot motoren seg starte uten problemer. Når jeg da beveget på xHuben så hendte det at motor stanset med tilhørende pipelyd som indikerer at dødmannsknapp er utløst. Det var aldri på noe tidspunkt noen respons fra selve xHub enheten, ingen lys eller lyd, og det skjedde ingenting når jeg trykket på knappen på forsiden av xHub. Så forsøker jeg å installere enhet nummer 2, legger opp ny kurs med 12V+ og 12V- og bekrefter med multimeter at spenning når helt frem til koblingspunkt for xHub. Måler over kabler for dødmannsknapp fra motor og bekrefter spenning der når motor går (Yamaha utenbordsmotor). Men fortsatt ingen respons i det hele tatt fra xHub enheten, ingen lys eller lyd og reagerer heller ikke når jeg trykker på knappen på forsiden. Til forskjell fra den første enheten så kan jeg ikke starte motor når alle kablene er tilkoblet xHub, det kommer kun en pipelyd som indikerer at dødmannsknapp er utløst. For å starte motor må jeg koble av Xhub enheten. Men fortsatt ingen respons i det hele tatt fra selve xHuben, og da kan jeg ikke pare mot xFob osv. Jeg er ganske rådvill nå, jeg mener at strømtilførsel er helt ok (bekreftet med multimeter gjentatte ganger at spenning holder seg jevn/ingen dropp), så jeg forstår ikke hva problemet er. Er det noen som har vært borti tilsvarende? Er det en hemmelig av/på knapp på selve enheten annet enn den store knappen på fremsiden? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Det er ingen brytere (som jeg har funnet iallefall). Enheten piper og lyser når du kobler til strøm uten at du må gjøre noe. Har du sjekket at kontakten er skrudd helt inn? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Ja, dyttet kontakten så langt inn som jeg kunne og skrudde ringen rundt også så langt inn jeg kunne. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Send mail eller ring Fell i Drammen. Jeg fikk veldig raskt respons og greie svar fra dem. Jeg kobla ikke inn stoppfunksjonen før etter paring med to xFob'er og har ikke hatt noen problemer. Systemet virker bedre enn forventa på relativt stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Fikk med en returslipp fra dem for enhet nummer 2 så jeg har avtalt med Fell i Drammen idag om at jeg sender begge enhetene i retur. Sigurd, jeg koblet opp alle kablene på xHub (altsp 12V+ og 12V- samt kablene til stoppfunksjon) før jeg slo på strømmen, men jeg tror ikke det skulle være noe galt med det. Når jeg slo på strømmen iallefall så var det som sagt ingen tegn til liv på xHub. Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Feilen er funnet og med folkeopplysning som motivasjon så kan jeg informere om at feilen nå i kabelskoene som jeg hadde presset på kabelstokken fra xHub. Disse kabelskoene var festet med en god kabelskotang, men kabelskoene var presset rundt isolasjonen på lederen slik at lederen lå fritt inne i selve kabelskoen. Dermed ingen kontakt. Lærdommen er altså, vær nøye med korrekt plassering av leder i kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 30.Juni.2017 Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Takk for oppdatering :) Bra det løste seg. Var det gutta hos Fell som fant ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Jepp, Fell som feilsøkte og meldte tilbake om feilen samme dag som de mottok enheten i posten fra meg. God service! Sitér dette innlegget Link to post
Torero Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Jeg har kjørt problemfritt med Fell i flere sesonger nå og er veldig fornøyd med løsningen. Det var frem til i går..... vet ikke, men mye tyder på at det er dødmannsbryteren som er feilkilde. Motor går helt fint en stund for plutselig å stoppe momentant. Må trykke på knappen (armbåndet) for å få startet igjen, som en normal start. Motor starter på første slag og alt er normalt, før hele showet gjentar seg. Noen som har opplevd lignende med Fell? T. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Torero skrev 38 minutter siden: Jeg har kjørt problemfritt med Fell i flere sesonger nå og er veldig fornøyd med løsningen. Det var frem til i går..... vet ikke, men mye tyder på at det er dødmannsbryteren som er feilkilde. Motor går helt fint en stund for plutselig å stoppe momentant. Må trykke på knappen (armbåndet) for å få startet igjen, som en normal start. Motor starter på første slag og alt er normalt, før hele showet gjentar seg. Noen som har opplevd lignende med Fell? T. Pussig sammentreff, jeg opplevde nøyaktig det samme i går! Det var litt stress siden det skjedde akkurat da jeg skulle legge til i båsen med sidevind. Sitér dette innlegget Link to post
Torero Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Vurderer å koble inn den gamle manuelle for å eliminere ev elektronikkfeil. Problemet blir å prøvekjøre uten følgebåt...... (Dumt å satse på redning). Problemet ser ut til å dukke opp først etter å kommet over halv gass. T. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Hvilken motor har du? Med Evinrude eller andre motorer som kutter motoren ved å lukke kretsen til dødmannsknappen, kan du bare koble ut kontakten på baksiden av Fell-enheten. Da eliminerer du hele enheten som feilkilde. Hvis det er et problem mellom armbåndet og mottakeren, så kan du holde inne knappen på mottakeren i 10 sekunder for å overstyre og starte. Sitér dette innlegget Link to post
Torero Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hadde en feilmelding på «shiftcontrol» samtidig som forstyrret logikken litt. Lang historie kort: alt er koblet til og fra etter tur og endt opp med parallelle systemer på både Fell og manuell dødmannsknapp (kjekt å ha). Og som tidligere nevnt i denne tråden så var den egentlige «feilen» dårlig batteri i fob’n.....🤪🤣🤣. BYTT BATTERI HVER SESONG!!!!!! Og selvfølgelig, problemer med knappen..., klipp ledningene 👍. Torero Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Torero skrev for 12 timer siden: Hadde en feilmelding på «shiftcontrol» samtidig som forstyrret logikken litt. Lang historie kort: alt er koblet til og fra etter tur og endt opp med parallelle systemer på både Fell og manuell dødmannsknapp (kjekt å ha). Og som tidligere nevnt i denne tråden så var den egentlige «feilen» dårlig batteri i fob’n.....🤪🤣🤣. BYTT BATTERI HVER SESONG!!!!!! Og selvfølgelig, problemer med knappen..., klipp ledningene 👍. Torero Jeg tygger gjennom 5-6 batterier hver sesong.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.