Artekno Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Captain Chaos skrev for 6 timer siden: Det gjør det nok. Greia er at du må VELGE hvilket batteri du vil tappe/bruke ved bruk av denne. Normalt så setter man denne på 1 (Bank1/Startbatteri) når man skal starte. Når man kommer til uthavn / havn så setter man denne til 2 (Bank2/Forbruksbatteri). Da tapper du kun batteribank 2 som de fleste har som forbruk. 1+2 posisjonen kobler sammen begge bankene, og er ment å gi ekstra hjelp til å starte dersom en av de andre bankene er tomme. Alternativ gi litt ekstra strøm til forbruk når en av de andre er tomme. Bruker du 1+2 i sammen tapper du også begge batteriene og da får du ikke start.... Ved å finne ut hvilket batteri som er koblet på 1 og 2 kan du utvide ønsket bank med å paralellkoble et batteri til dette. Gjerne et som er beregnet til forbruk. Alternativt skifte det ene til et større batteri til forbruk. Ikke noen ide og blade gamle og nye batterier.... Det demrer.... Kompisen hadde amerikansk båt. Mange rare løsninger, inkludert denne batterivelgeren. Det var jo før skillerele ble normalt. Helt i "klasse" med vegg til vegg teppet som var limt i hele båten. Én liten abbor ombord, så var katastrofen et faktum!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Duppe Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Aha, da skjønner jeg. Spurte både tidligere eier og servicemann på marinaen der den lå om bryteren og de anbefalte å bruke begge så jeg antok derfor at hele greia med 1 og 2 var i tilfelle det oppsto feil med den ene kursen som hindret start og slik tolket jeg bruksanvisningen også, men som dere forklarer det her er det hele jo logisk og ser derfor at hvordan bruksanvisningen henviser til å 'isolate' et batteri ved bruk av bryteren menes det nok med å isolere for å spare, ikke for å ta ut av kursen. Da gjenstår det vel bare å finne ut hvilket batteri er 1 og 2 (koble fra ett kanskje), og så sette inn et ekstra fritidsbatteri i parallell med det ene. Ang. tepper i amerikanske båter ser jeg flere som reagerer på dette. Noen som vet hvorfor det blir gjort der? Kultur eller lettvint løsning i produksjonsprosessen? Føles dog som det passer båtens filosofi med komfort, solseng osv. (og ingen fisker skal inn i kabinen her nei.. ;)) Redigert 30.Juni.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Jeg vil anbefale deg å få bygget om batterioppsettet i båten din. Her er en god skisse jeg har lånt. Klarte ikke å finne den som har lagt det ut her tidligere, men snakk med en båtelektriker og vis han denne, så vet han hva du trenger. Du beholder ett av dine som startbatteri og bytter ut det andre med et større fritidsbatteri. Dette er normal løsning. Du lader begge batterier når motoren går. Hvis du har landstrøm ombord så setter du en god lader kun på forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Joltus Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Og det beste med den løsningen: Det eneste du trenger å tenke på er om forbruksbatteriet blir for utladet. Du vil alltid komme deg derifra uten noen som helst egeninnsats! Bygde det slik i min båt.Er ingen big operation å bytte ut den bryteren din med noe slikt. Men du må ha to nye hovedbrytere og et VSR. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Takk for det. Skal muligens få noen til å legge om når det er på tide å sette inn solcellepanel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.