Jump to content

Mye eksoslukt inn i cockpit. Lekkasje?


Torsen67

Recommended Posts

Er klar over at eksosen kan trekke inn i cockpit ved gange. Men i går følte jeg det var vel mye uansett fart og vindretning. Kjølevannet går jo i eksosen, og jeg finner ingen lekkasje av kjølevann.

Men det kan vel kanskje lekke eksos selv om det ikke lekker kjølevann? Noen tips til hvor jeg burde lete først?

 

Båt: Sollux 24 med strak aksel. Motor: Volvo Penta D2-55. Ca 800-1000 timer gange.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Om det lekker rundt eksosmanifolden, før innføringen av vann i eksosen, vil det trolig høres eller merkes ganske tydelig. Ellers er det vanskelig å si noe om hvor det kan lekke eller hva som skjer uten å undersøke selv. Nå har det jo blåst medvind mellom Oslofjorden stort sett hele juni, så det mest fristende er å tro at eksosen kommer inn fra utsiden. :-)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Lukk kalesjen helt og lukt. Så åpner du bak og ser om det er stor forskjell.

Da får du i hvert fall avdekket om det kommer fra motorrom eller om det er turbulens bak båten som drar inn eksosen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tja, å lukke kalesjen helt på tomgang og ruse motoren litt burde jo avsløre lekkasje. Men i går kjørte jeg med- side- og motvind. Syntes det var like ille hele tiden. Har alltid fremre kalesje oppe. Men i går hadde jeg "luka" rullet opp hele tiden. Da får man god gjennomtrekk. Luktet fortsatt. Får åpne alt av dørkplater etc og inspisere alt.

Link to post

Er denne Solluxen med aktercabin? Mulig det er 28 foten det, men såkalte bakvegg båter som det sies har større utfordringer med turbulens eller dragsuget bak og at eksos trekkes lettere inn i båten. I de fleste Volvo Penta manualene står dette godt beskrevet helt først i manualen. Men også båter uten aktercabin sliter med dette når det er spesielle vindforhold i visse fartsområder. Hvis du ikke har funnet lekkasjer på eksosslanger, bend etc. så bør du sjekke dyser og hvordan motoren forbrenner. Hvit røyk/sort røyk osv. Det blir kanskje mye knot på denne båttypen som er relativt smal bak, men mange båttyper vinner en del på å legge eksosutløpet ut på siden. Hadde selv en båt med dette problemet og noen ganger bare seg det inn en sviende eksosstank selv om alt det tekniske var i orden. Måtte leve med det, men det satt seg lukt i klær og puter ombord. Noen kaller det båtlukt :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...