Jump to content

Triks for å holde toalettet lett å pumpe?

Elmer

Recommended Posts

Hafrsfjord skrev 5 minutes ago:

Ett par dusjer med silikonspray i doskåla når pumpa begynner å gå tregt, gjør underverker.

Tja, silikon vet jeg ikke. Virker et øyeblikk så er det tilbake til "scratch".  Leverandør til min dass anbefaler syrefri vaselin. Har inntrykk av at man skal være litt forsiktig med å bruke silikon i båt

Redigert av Kjellg (see edit history)

Godt jeg bare sa "inntrykk" :smiley:

Slik som jeg har fått det forklart så får du ikke silikon til å sitte på silikon. Samme problem med kalesje impregnering. Har du brukt impregnering med silikon så får du ikke neste strøk til å feste seg på det gamle. Det blir "vasket" bort? Mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg har fått det forklart.

Takk for raske svar! ? Toalettet i båten vår er ikke en Jabsco, og følgelig er det svært tungvint å skru ut pumpa, og noe jeg helst vil ungå. 

Tipset om siliconspray hørtes interessant ut. Hvor kjøpes denne og hva er det eksakte navnet?

Matolje kjenner jeg til som alternativ. Noen som kjenner til noen ulemper med å nruke det?

Elmer skrev for 8 timer siden:

Tipset om siliconspray hørtes interessant ut. Hvor kjøpes denne og hva er det eksakte navnet?

Matolje kjenner jeg til som alternativ. Noen som kjenner til noen ulemper med å nruke det?

Siliconspray får du hos enhver forhandler av bilrekvisita. 

Matolje fungerer også bra, men har den ulempen at det legger seg en oljefilm på toppen av det flytende i tanken.  Den vil forhindre at oksygen kommer til septiken og opprettholder den aerobe nedbrytningen av bæsjen i tanken. Det oppstår da en anaerob bakteriekultur, det kjenner du ved at du får en markant hydrogensulfidlukt i og rundt båten (lukten av råtne egg). Det er mulig at litt zalo bryter denne oljehinna. 

Jeg har to Jabsco toaletter ombord. Det ene har gått som en drøm hele tiden   - lett og mykt å pumpe.

Det andre har gått tregt, og jeg har forsøkt med 5-56 på pumpestempelakselen - bare utefra - litt bedre ble det, men ikke bra. 

Ligger i Rønnerhavn ved Frederikshavn i blåst og regn, så svært passende å prøve silikontrikset. Det var bare helt BINGO - går som et helt nytt igjen -  tror jeg. Og så enkelt å fikse da - tusen takk for tips.

Redigert av FredT
korrektur (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Olje i doskåla? Hvis det er noe av gummi nede i skåla, vil olje tære....

På fagskolen i gamle dager lærte vi at gummi og olje ikke går sammen.

( Det samme gjelder forøvrig glimmer og olje, men lite aktuelt i dag, etter som glimmer er ute...)?

Vegetabilsk olje er noe annet...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...