Elmer Startet 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2017 Hva slags triks bruker dere når pumpetoalettet blir tungt å pumpe med? En skvett av ulike typer olje i ny og ne fungerer jo, men er kanskje ikke å anbefale? Er lutter øre til gode forslag her. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Lossa pumpen vid handtaget och smörj o-ringen på kolven med vaselin. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Jeg bruker syrefri vaselin på ringene. Smører de inn hver vår Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 vandhanefedt Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Ett par dusjer med silikonspray i doskåla når pumpa begynner å gå tregt, gjør underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) Hafrsfjord skrev 5 minutes ago: Ett par dusjer med silikonspray i doskåla når pumpa begynner å gå tregt, gjør underverker. Tja, silikon vet jeg ikke. Virker et øyeblikk så er det tilbake til "scratch". Leverandør til min dass anbefaler syrefri vaselin. Har inntrykk av at man skal være litt forsiktig med å bruke silikon i båt Redigert 28.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Kjellg skrev 1 minute ago: ................Virker et øyeblikk så er det tilbake til "scratch". ................... Ok...........? Vet ikke hvor langt "ett øyeblikk" er, men de holder stort sett med en gang hver vår. Hva er problemet med silikon i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Godt jeg bare sa "inntrykk" Slik som jeg har fått det forklart så får du ikke silikon til å sitte på silikon. Samme problem med kalesje impregnering. Har du brukt impregnering med silikon så får du ikke neste strøk til å feste seg på det gamle. Det blir "vasket" bort? Mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg har fått det forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Regner med at ett par dusjer fra en sprayboks silikon ned i doskåla bare blander seg med vannet og smører pakningene i pumpa. Virker nok helt sikkert like bra med syrefri vaselin, men vil vel tro at det er litt mer arbeid å demontere pumpa for å smøre opp pakningene? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Jeg bruker matolje. Pumper tørt, heller på litt olje, og pumper til det er inne i pumpa. Lar det stå til neste gang jeg skal bruke båten. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Takk for raske svar! ? Toalettet i båten vår er ikke en Jabsco, og følgelig er det svært tungvint å skru ut pumpa, og noe jeg helst vil ungå. Tipset om siliconspray hørtes interessant ut. Hvor kjøpes denne og hva er det eksakte navnet? Matolje kjenner jeg til som alternativ. Noen som kjenner til noen ulemper med å nruke det? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kjellg Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) Sikker på at du ikke har en mutter eller en plate med 4 skruer oppe rundt stanga? Da er det bare å løsne denne og trekke hele stempelet opp Redigert 29.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Siliconspray rett i dass er tingen. Fås bla. på Biltema. Men det må gjentas med visse mellomrom. Oljer av noe slag er ikke tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Haba skrev 23 minutes ago: Siliconspray rett i dass er tingen. Fås bla. på Biltema. Men det må gjentas med visse mellomrom. Oljer av noe slag er ikke tingen. For jabsco så sier manualen - Vaselin Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Elmer skrev for 8 timer siden: Tipset om siliconspray hørtes interessant ut. Hvor kjøpes denne og hva er det eksakte navnet? Matolje kjenner jeg til som alternativ. Noen som kjenner til noen ulemper med å nruke det? Siliconspray får du hos enhver forhandler av bilrekvisita. Matolje fungerer også bra, men har den ulempen at det legger seg en oljefilm på toppen av det flytende i tanken. Den vil forhindre at oksygen kommer til septiken og opprettholder den aerobe nedbrytningen av bæsjen i tanken. Det oppstår da en anaerob bakteriekultur, det kjenner du ved at du får en markant hydrogensulfidlukt i og rundt båten (lukten av råtne egg). Det er mulig at litt zalo bryter denne oljehinna. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Elmer Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 1: Jeg er sikker på at jeg ikke har disse 4 skruene på toppen. Jabsco har det-toalettet fra Maritim har det ikke dessverre. 2: Da ser det ut som jeg prøver en siliconspray. ?? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) Jeg har to Jabsco toaletter ombord. Det ene har gått som en drøm hele tiden - lett og mykt å pumpe. Det andre har gått tregt, og jeg har forsøkt med 5-56 på pumpestempelakselen - bare utefra - litt bedre ble det, men ikke bra. Ligger i Rønnerhavn ved Frederikshavn i blåst og regn, så svært passende å prøve silikontrikset. Det var bare helt BINGO - går som et helt nytt igjen - tror jeg. Og så enkelt å fikse da - tusen takk for tips. Redigert 29.Juni.2017 av FredT korrektur (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) Olje i doskåla? Hvis det er noe av gummi nede i skåla, vil olje tære.... På fagskolen i gamle dager lærte vi at gummi og olje ikke går sammen. ( Det samme gjelder forøvrig glimmer og olje, men lite aktuelt i dag, etter som glimmer er ute...)? Vegetabilsk olje er noe annet... Redigert 29.Juni.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 47 minutes ago, Marwin said: Vegetabilsk olje er noe annet... Er det ikke matolje som har vært nevnt her? Selv har jeg brukt olivenolje med godt resultat. Trenger ikke være x-tra virgin! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ruby Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Enig. Matolje fungerte fint for oss da vi hadde pumpetoalett i forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Matolje høres bra ut, men kan siliconspray gjøre samme nytten og i tillegg i hvertfall ikke øke mengden av denne noe intense odøren som kommer fra disse toalettene fra tid til annen, prøver jeg nok det! ?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Hvis du har en noe ubehagelig odør fra toalettet kan det være at lufteslangen din er tett, evt. skroggjennomføringen for lufting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Elmer Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Nei da, ikke noe problem når toalettet er i jevnlig bruk-bare disse to tre første doturene etter at båten har stått i ro en stund. Da burde det vært sikkerhetsavstand rundt båten pga gassfare! ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Det stinker fra do når vi har koplet mot septiktanken. Noen som vet hvor tankluftingen ender mot friluft på en seilbåt av typen Bavaria 36 AC , 2003 modell...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.