Jump to content

"Prosjekt": MJ Dynga, en sliten gammel 14-foter


ThorAlex.

Recommended Posts

Hei folkens! Tenkte jeg skulle skrive litt om båten min her. Mye flotte prosjekter her på foumet, og mye nydelig oppussingsarbeid... Det blir det ikke noe av i denne tråden, her blir det billig, kjapt og enkelt!

 

Jeg kom over denne båten på det lokale gjenbrukstorget i fjor, den skulle kastes men de ansatte synes den var før bra til det og brakte den til bruktbutikken der isteden. Fikk opplyst at den var tett og grei, men han som kastet den synes den var før gammel å bruke tid på å vedlikeholde. Så vidt jeg har kunnet finne ut er det den fra Rana båtfabrikk, trolig bygget på 70-tallet en gang. Den var tett, men et par sprekker fikk litt glassfiber for sikkerhets skyld, og noen riper ble malt. På grunn av stedet jeg kjøpte den, og at jeg kjøpte feil farge til flikkingen i farta så ble den døpt "MJ Dynga". Synes det passer godt med historien og det shabby utseendet :p En 75-modell Johnson 6hk ble også kjøpt inn, den ser ikke mye bedre ut utenpå enn båten, men under lokket ser den nesten ny ut og den starter på første draget!

 

Så langt har jeg snekret sammen en ny tofte, lappet og/eller malt noen småskader i glassfiberen, byttet plugger til dobbeltbunnen og laget ny fenderlist av et vannrør. Totalpris så langt ligger rett under tre lapper, inkludert kjøp av båt og motor...

 

Planene videre er ikke så store, men litt til må fikses før jeg kaller meg ferdig. Den må ha en tofte til, tjener to knop på å sitte der tofta skulle vert fremfor helt bak når jeg er alene i båten...  Vann lekker fra innsiden av båten og inn i dobbeltbunnen, så det må jeg fikse. Og så har jeg en liten plan for ei lensepumpe også, vi får se hvordan det går.

 

På grunn av flytting har båten fått lite oppmerksomhet i år, men i forrige uke fant jeg en plass i nærheten å sette ut og tok en tur på fjorden for å bli litt kjent... Første fisketur i morra tidlig, og forhåpentlig blir det mange flere fremover!

 

 

20160807_191501.jpg

20160708_171438.jpg

20160715_013311.jpg

20170628_213443.jpg

Redigert av ThorAlex.
Lagt til nytt bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.. Jeg syns det er artig med slike prosjekter også, og slikt kan gi mye glede for en billig penge og litt egeninnsats. 

 

Syns forresten også at det minner om en Sigerfjord 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke noen fisketur i går, men jeg tok det igjen i dag! Fangsten ble to torsk, ikke så verst for en amatør i fremmed farvann etter min mening. Båten gjør overfall nytten! Motoren går fint, starter på første draget hver gang.

Jeg sliter litt med å sette ut båten, det er tungt å dytte den av hengeren så det blir en del bal. Skulle gjerne hatt båthenger, men denne får klare seg inntil jeg har råd til det. Har montert vinsj på draget, så det går vert fall greit å dra den opp... En vakker dag finner jeg vel ett billig hengerprosjekt og! Men først blir det ny bil i løpet av sommeren, den passaten synger på siste verset, og det låter ikke bra :p

 

Hvert noen hvor man kan få tak i ny knott til tomgangsjusteringen? Min går bare rundt, må plukke den av og bruke tang når jeg skal dorge...

 

 

20170630_163957.jpg

20170630_170904.jpg

20170630_172034.jpg

Redigert av ThorAlex. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da er det nok samme skroget som "Rana 14 trim" , den er oppgitt til 435cm lengde 

 

hva med å sette en sånn på hengeren ? 

http://www.biltema.no/no/Bat/Tilhenger-og-vinsj/Ruller/Batstotte-liten-2000035444/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har tenkt den tanken ja, men avventer litt med det. Skal jeg ha en sånn må jeg finne en måte å enkelt ta den av og på, i tillegg til at hengeren da blir 10-15 cm høyere bak. Der jeg setter ut er det langgrunt så jeg har allerede 15-20 cm å løfte baugen oppå når den skal inn. Får se hva jeg finner på...

Link to post
Share on other sites

hadde du fått til å lagd en sånn vippe så funker det mye bedre enn fast rulle bak når båten må oppå

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Skjedd lite her i vinter, men nå er det vår og sesong igjen! Var en liten tur på fjorden i går, båten flyter fortsatt, og er fortsatt like håpløs å sjøsettes på langgrunna her. Motoren startet på tredje draget på bensinen fra i fjord, men hadde startet på første om jeg hadde gjort det rett :p  Lå igjen en stripe med blårøyk når jeg dorget, er visst litt kaldt for den fortsatt...

20180414_123344.jpg.0e2f433d34a9645aa90bd11289059d6e.jpg

 

I dag har jeg snekret bein til båten, så blir det enklere å laste av og på hjemme. Måflikke litt maling under, den har fått noen skraper fra hengeren, så da er det greit å få den litt opp fra bakken. 20180415_165144.jpg.d0e02ea042ff3b77bc312bae3e24134f.jpg

 

En dag jeg kjedet meg ble det også til at jeg kastet sammen en lensepumpe for å holde regnvannet i sjakk. Kun prøvemontert, men ser ut til å fungere greit foreløpig. Opplegget består av en liten akvarimspumpe, en nivåbryter og et gammelt bilbatteri... Får se om jeg gjør det permanent etterhvert. Mulig det blir et lite solcellepanel til vedlikeholdslading da, har noe liggende etter et tidligere prosjekt. Og når man først er i gang med elektrisk så blir det kanskje lanterner og, greit å kunne bruke båten litt utover kveldene også. Blir kanskje litt vel avansert for en sånn gammel balje, men så er det jo så morro å pønske ut greiene også da!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Damen stakk på geocaching med ei veninne i morres, så jeg benyttet anledningen og kjøkkenbordet og fikk gjort litt elektrisk... Kjøpte ei batterikasse på jula og slaktet ett tidligere prosjekt, så ble det slik:

20180424_132248.jpg.d0594e9595e6af8194c7a842c0350b6a.jpg

20180424_132214.jpg.786f0503e95f511bcf8bf556b87b6685.jpg

Skal rydde litt i kablene og feste ting bedre siden, men det ser nok mer rotet ut enn det er, trangt om plassen inni der... Må finne noen batteriklemmer og.

 

Alt er enkelt å ta ut, batterikassa kan brukes som "powerbank" med eller uten solcellelading. Foreløpig ligger solcellene løst, funderer på en løsning for å enkelt kunne feste dem på båten, men får se om jeg gidder. Batteriet er stort nok til at jeg tviler på at jeg noen gang klarer å tappe det på en tur, så jeg regner med det holder å lade når båten står hjemme. Uansett kjekt å ha!

 

Svart bryter er til lensepumpe og er koblet rett på batteriet, de røde er batteribryter (kobler batteriet fra regulator), hovedbryter (slår av alle forbruk etter regulator), 12v/5v uttak og voltmeter, og to disponible (lanterne(r)?). Må montere noen egnede kontakter til forbrukerne, og lage ordentlig kabling til lensepumpe så blir det greit. Funderer på hvor jeg skal plassere batteriet, mulig det havner i baugen siden jeg uansett må lage nytt oppbevaringsrom der. Gjør ikke noe med litt ballast der heller, når jeg er alene i båten tjener jeg to knop på å flytte meg fra bakre tofte til midtre, men jeg får ikke til å styre derfra på fornuftig vis... Har alt for mye ideer, planer og tid, og alt for lite penger for tiden.

Link to post
Share on other sites

ThorAlex. skrev 5 minutter siden:

Gjør ikke noe med litt ballast der heller, når jeg er alene i båten tjener jeg to knop på å flytte meg fra bakre tofte til midtre, men jeg får ikke til å styre derfra på fornuftig vis...

 

da får du lage deg en rorkultforlenger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, ivar said:

 

da får du lage deg en rorkultforlenger 

Jeg har, fulgte med motoren... Den er ca 1,20m men blir likevel litt for kort, og for lang på samme tid. Når ikke helt fram til tofta, og jeg kan i praksis bare svinge til venstre, må henge langt ut over ripa for å svinge til høyre med den :/

20170630_163957.jpg.b04e949fe384300fb520f5dbda79a4d8.jpg

Fant et bilde fra i fjor, som man ser kommer rorkultforlengeren veldig langt ut på siden. Det fungerer greit nok ute på fjorden når det er god plass, men gjennom strømmen her fungerer det dårlig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gode skrog på de båtene, tåler mye sjø og går an å ro hvis det blir nødvendig. Freste rundt i en sånn en gang i verden, med en 9,9 Honda firetakter på, verdens daueste motor og helt umulig å ha med å gjøre om du ikke "kjente den" 100%. 

 

Jeg strammet styringa ved stammen så mye at jeg ikke risikerte at motoren "heiv seg rundt" når jeg slapp styringa og satt stort sett godt fremme i båten og styrte med kroppsvekten på lengre strekk. 

--

Helt topp kombo du har der. Gjør nytta og en har noe som fungerer uten at det koster store penger. 

Link to post
Share on other sites

Styring kan gjerast på mange måter:

I min ungdom kjøpte eg ein ny motor til ein gammel færing. Motoren blei skrudd på, og eg skulle på prøvetur. Men eg måtte sitja heilt bak der ved motoren, so før eg kom opp i halv gass so hadde båten reist seg sopass at den tok inn vatn over hekken.

Ikkje holdbart, so eg gjekk til snarlig innkjøp av fjernbetjening til gass og gir, med høvelig lange vaiere. Men so var det styringa. Der var med eit mellomstykke i fjernstyringa, til å montera vaier til eit ratt, men ratt tenkte eg ikkje å bruka, so eg skrudde ei trelekte fast i dette mellomstykket, og lot den rekka ein liten halvmeter ut til styrbord, tok so ei lekte på eit par meter og bolta fast til den andre lekta, med litt slakk so den kunne svingast opp og ned samt til side. Denne lekta blei so skubba bakover eller dradd forover for å svinga. Sammen med fjernkontrolleren virka dette svært bra, eg kunne sitja framme i båten og oppnå ein svært komfortabel fart.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

16. Mai sto fisketur på planen! Litt vel røff sjø utpå fjorden da jeg la utover, båten brydde seg ikke men eier synres det var i meste laget, så jeg gikk i land igjen og ventet et par timer til været ble bedre. Ble en fin tur på fjorden når været fikk roet seg, og fisk ble det og. Glad og fornøyd med fangsten bestemte jeg meg for å vende baugen mot rampa igjen, bare for å oppdage at girspaken ikke fungerte, og motoren sto i revers... Så da måtte jeg ta årene fått, til stor glede for russen som hadde fest i bukta like ved og sto og heiet  og syntes en amatør med motorhavari prøve å ro med umake årer var god underholdning :p  Jeg kom meg heldigvis tilbake uten større problemer, men nye årer står høyt på ånskelista nå. Sånn kan det gå!

 

Plukket av undervannshuset i dag for å undersøke, ser ut til at staget i stammen har løsnet fra spaken, og jeg klarer ikke se hvordan det skal henge sammen? 20180519_151909.jpg.7eb0510c88c2f72e5d94252af7653455.jpg

Litt vanskelig å se på bildet desverre. Staget er bøyd 90 grader øverst, ved siden av er det en liten firkantet tapp med en skrue på toppen som er enden på girspaken. Disse to skal tilsynelatende være festet sammen på noe vis. Ser ut som jeg må skille motor og stamme for å komme til,  kan ikke si det frister. Har prøvd å finne info på nett, men ser ut som "alle" knekker selve girspaken eller mekanismen i undervannshuset, så jeg finner ikke noe relevant for meg. Deletegninger og servicemanual finner jeg heller ikke... Kanskje noen her inne vet om noe?

Link to post
Share on other sites

Bruker helligdagene på å skru motor...

20180520_134536.jpg.41e375676fd2daaebe21073eb2cb9155.jpg

Synderen er funnet:

20180520_133223.jpg.157599df638f86fe56c6469ed6bfe4b6.jpg

Dette er armen som gjør om den roterende bevegelsen fra spaken til opp/ned-bevegelse til staget. Knekt av en bit rundt akselen fra spaken, og knekt skruen igjennom. Bruddet i skruen så nytt ut, men bruddflatene i armen var gamle, så det er nok en skade som har vert en stund. Denne delen var ikke så enkel å finne, så jeg gjør et forsøk med stålepoxy.20180520_135658.jpg.77aa03df809a44e0587c5b67ad19be43.jpg

Det ble ikke pent! Flater som ikke skulle limes sammen  smurt med wd-40 så de ikke skulle bli sittende fast. Det fungerte bra, så nå skal delene få herde et par timer før montering. Får håpe det holder... Må kanskje ha ny pakning mellom motor og stamme, er et lite hakk i den gamle. Vet ikke om pakningssement vil holde her?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...