Elon Startet 28.Juni.2017 Del på Facebook Startet 28.Juni.2017 Hva er værste vindretningen for desse to,og hvor sterk vind kan en gå der med en 24 fots båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Jeg gikk de to fjordene med 37 fot båt. Da var det stiv kuling fra sør. Det var ikke noe greit. I ditt tilfelle ville vel jeg valgt å vente om det var liten kuling. Sørlige og vestlige vinder tenker jeg er verst. Men sikkert mange lokale som kan mere om de fjordene enn en stakkars sørlending ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TB22 Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Sør er kanskje værst, lite le hvis du går nordover eller sørover. Vestavind er ikke så gale hvis det ikke har stått på så lenge at sjø fra havet får bygget seg opp. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Eg har ikkje kjørt så ofte der, men eg vil sei at at det spørst kva veg du skal. Om du skal krysse dei fjordane så er kanskje sidevind fra vest verst. Om du går sørover så kan du krysse litt utover mot sør-vest vind og få sjøen i baugen og kan sikkert tåle meir vind og sjø en om du går nordover. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Blanco Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) I sør og sørvest vind skal du holde godt klar av Korsneset. Her er det definert som farlig bølgeområde, spesielt like sør om neset og Blia. Stygg strømsjø. Gå lengre ut i fjorden mot Austevoll og Kyrholmen. Redigert 29.Juni.2017 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
kdtran Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) Min erfaring etter å ha seilt i området som frivillig RS skipper i 8 år er at kuling som følger retningen til fjorden gjør sjøen svært ubehagelig i disse områdene. Unntaket er østavind ettersom denne ikke får skikkelig "tak" i sjøen. Vest til sørvest gjør Selbjørnsfjorden skikkelig ubehagelig, spesielt i området der denne munner ut i Langenuen. Langenuen fra sørspissen av Huftarøy og nord til nordenden av Reksteren får en del sjø ved sterk sønnavind. Fra nordenden av Reksteren og over Korsfjorden til Buarøy/Bjelkarøy stemmer det Blanco sier BÅDE ved sønnavind og ved Nordavind. Østsiden av fjorden er spesielt ubehagelig i vind fra Nord til Nord-Vest ettersom en da får kraftig trakteffekt kombinert med strømsjø. Ved kraftig vestavind er Korsfjorden generelt ubehagelig ettersom en da får havdønningene rett inn fra havet, men perioden på bølgene pleier å være relativt jevn intill en kommer ut i løpet til Langenuen/Lysefjorden. Der blir sjøen mer rotete. I Langenuen er det generelt roligere på Huftarøy siden av fjorden, også når Korsfjorden skal krysses. Med liten båt ville jeg ha holdt meg unna områdene dersom det blåser mer enn laber til frisk bris. Redigert 29.Juni.2017 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Er oppvokst med hytte på Sandtorv ved Korsfjorden og har krysset korsen og selbjørnsfjorden mange ganger i dårlig vær. Selbjørnsfjorden er kjip i sør-øst og vestlig vind. Korsfjorden er litt kjip i alle vindretninger, fordi det er mange strømmer som møtes her og det blir "rotesjø". Sør-østlig vindretning vil jeg si er aller værst da man får pyramidebølger fra Blia og godt ut i fjorden, vestlig på høyde med linjen mellom Litla Laugarøy lykt og Buarøy Bjelkarøy. Den groveste sjøen har jeg opplevd i Korsfjorden andre juledag 2016, med sørvestlig sterk storm og 8 meter brytende sjø i hele fjorden. Størrelsen på båten til trådstarter mener jeg har litt lite å si, hvis det er en skjrgårdsjeep/daycruiser vil jeg si at den er uegnet i disse fjordene i mer enn 12m/s. Er det en snekke eller seilbåt er det mest sannsynlig mannskapet som setter grensene. Sitér dette innlegget Link to post
Elon Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Takk for alle svar.Kyrholmen,båten er en marry Fisher 755 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.