Jump to content

Yanmar 6LPA-STP - startvansker

*Mathilde*

Recommended Posts

Har en Yanmar 6LPA-STP som sitter i en NB 870 fra 2006. Den har gått nesten 1000 timer. og har gått som en klokke hele tiden.

Sist uke var jeg på en rundtur langs øyene nord for Frøya. Total turlengde var 260 Nm.

Ved oppstart etter dieselfylling, med varm motor, måtte jeg plutselig kinne startmotoren litt før den startet. Motoren har alltid tidligere startet på første nikk.

Hele resten av turen var det akkurat samme greie hver gang jeg skulle starte. Av og til startet den etter noen sekunder, men med dårlig og tung gange de første sekundene. Andre ganger ville den ikke starte før på andre forsøk.

Motoren går fint og helt som vanlig når den først har startet. samme max turtall som før, og jevn og fin gange når den går.

Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd?

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Det første man bør sjekke er vel disellinjen: vann og grums i utskiller/forfilter,  tilstand på forfilter, vann i evnteult hovedfilter hvis dette har egen utskiller og luft i systemet. 

Jeg har nettopp opplevd samme problem for 3 uker siden siden. Riktignok med litt annen motor, men symptomer og oppførsel var nesten likt. Hos meg var det grums i forfilter som gjorde den tungstartet, men det var ikke så tett at det betød noe med litt pådrag.  Etter det lot jeg båten stå en uke. Da fikk jeg plustselig ikke start. Tappet for litt grums, og byttet forfilter og luftet. Da startet den lett som bare det.

Jeg har nok en tankvask i vente....

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...