*Mathilde* Startet 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2017 Har en Yanmar 6LPA-STP som sitter i en NB 870 fra 2006. Den har gått nesten 1000 timer. og har gått som en klokke hele tiden. Sist uke var jeg på en rundtur langs øyene nord for Frøya. Total turlengde var 260 Nm. Ved oppstart etter dieselfylling, med varm motor, måtte jeg plutselig kinne startmotoren litt før den startet. Motoren har alltid tidligere startet på første nikk. Hele resten av turen var det akkurat samme greie hver gang jeg skulle starte. Av og til startet den etter noen sekunder, men med dårlig og tung gange de første sekundene. Andre ganger ville den ikke starte før på andre forsøk. Motoren går fint og helt som vanlig når den først har startet. samme max turtall som før, og jevn og fin gange når den går. Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd? Sitér dette innlegget Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
Turbåt Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Ingen ide, mer vill gjetning: Grums i dieselen (dieseldyr)? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
*Mathilde* Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Turbåt skrev 4 minutes ago: Ingen ide, mer vill gjetning: Grums i dieselen (dieseldyr)? Skulle en ikke tro at jeg ville merke forskjell ved vanlig gange også da, og ikke bare ved oppstart? Sitér dette innlegget Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
hanto1 Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Det er 2 trinns dyser på denne, når ble dysene sist sjekket?, evt lekkasje på tilbakeslagsventiler for hp dieselrør i dieselpumpe. Er det noe kluss med tilførselen/ tett filter merker man det mest når man gir på litt / wot Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Er startbatteriet bra? Kan oppleves som mer tregstartet om dette begynner å bli dårlig. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
*Mathilde* Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Batteriet er relativt nytt og tipp topp. Sitér dette innlegget Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
navid Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Hei! Har du prøvd å lufte dieselsystemet, f.eks. på dieselfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Kinn motoren i 2 x 5 sekund med stoppbryteren inne før du starter opp neste gang. Starter den lett da har du enten ett problem med tilbakesig av diesel og/eller den trekker falsk luft en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Det første man bør sjekke er vel disellinjen: vann og grums i utskiller/forfilter, tilstand på forfilter, vann i evnteult hovedfilter hvis dette har egen utskiller og luft i systemet. Jeg har nettopp opplevd samme problem for 3 uker siden siden. Riktignok med litt annen motor, men symptomer og oppførsel var nesten likt. Hos meg var det grums i forfilter som gjorde den tungstartet, men det var ikke så tett at det betød noe med litt pådrag. Etter det lot jeg båten stå en uke. Da fikk jeg plustselig ikke start. Tappet for litt grums, og byttet forfilter og luftet. Da startet den lett som bare det. Jeg har nok en tankvask i vente.... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mix Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Captain Chaos skrev 3 minutes ago: Det første man bør sjekke er vel disellinjen: Det er absolutt punkt nummer 1. Men det burde være en selvfølge å sjekke først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.