ko-stens Startet 29.Juni.2017 Del på Facebook Startet 29.Juni.2017 Har en lett, liten Viking 370 med en 6-hesters Tohatsu firetakter, men det blir noe for spinkelt når det er to i båten. Da er den langt unna å plane. Derfor lurer jeg litt på om jeg skal kjøpe meg en Tohatsu 9,8 igjen. Likte den veldig godt, så derfor er det nok mest nærliggende å kjøpe igjen en slik. Den er jo den letteste på markedet og det teller kanskje litt, i hvert fall om en vil ha en maks tihester. Jeg vet jo hva som er forskjell mellom de to variantene. Begge har samme effekt, men 9,8'en er en trimmet 8-hester og kan ikke skremmes opp i 15, mens 9,9'en er en nedtrimmet 20-hester. I hvert fall kan den fås både i 15 og 20 hester. Den lille har 209 kubikk, mens Sport har 328 eller noe slik. Vekten er hhv 37 og 52 kilo. Sånn sett skulle en tro 9,8'en ville komme best ut i alle tester, men vil den gjøre det? Er det forskjeller mellom dem i bruk, eller er det ikke merkbart? Dersom jeg finner en 9,9 Sport, er det bare tull å kjøpe den fordi den er et tungt dråg av en tihester, eller er den et bedre kjøp enn 9,8 uansett? Nå kan det selvsagt hende en kan trimme den til 15 hester om jeg får tak i en, men jeg hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det med det første uansett. Men muligheten for å gjøre det, frister jo. Hvordan vil feks en 9,9 Sport få denne duppen av en båt opp i plan sammenlignet med en 9,8? Nå skrev jeg om Tohatsu, men dette gjelder jo andre merker også, blant annet Mercury (som er samme motor som Tohatsu) og Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Juni.2017 Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Tja, du svarer jo på det nesten selv, du kjenner jo 9,8hk fra før. Jeg hadde 9,8Hk tohatsu på en rib Mercury 270, gikk som en kule den, 22knop, men planet akkurat, med mor, far og 2 barn på 9 og 7år.. Jolla veide bare 39kg og er relativt flatbunnet. Til vikingen burde du ha en "ekte" 9,9hk, hvis du skal plane greit og med litt last. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.