Ankersram Startet 29.Juni.2017 Del på Facebook Startet 29.Juni.2017 Hei har en in lander 27 med ett prm Newage 401 gir som slurer. Det rare er att det kun slurer når oljen blir varm. Har fylt 15-40 motorolje som eg har fått oppgitt så tror ikke det kan være olje. :o trenger eventuelt råd og tips om hva det kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) Hei! Det er vanligvis 3 feil som kan forårsake sluring. Utslitte clutchlammeller - feilen utvikles over laaang tid - og en utbedring krever splitting av gearkassa - og overhaling av clutchene. En annen årsak til sluring kan skyldes slitt/defekt oljepumpe som gir lavere oljetrykk enn forutsatt - mener driftstrykket skal ligge på drøye 23 kg/cm2. Dette kan du måle ved å montere på et manometer på ventil-enheten. Er oljepumpa slitt må den byttes ut. En tredje muligheten for feil ligger i selve ventilenheten - om trykkreguleringsventilen åpner for tidlig - og gir lavere driftstrykk enn forutsatt. Denne sistnevnte feilen skyldes at fjæra som styrer trykkreguleringsventilen er blitt slitt (for kort/slakk), og feilen kan nok lett forveksles med den nevnte oljepumpefeilen. Feilen utbedres ved skifte av trykkreguleringsfjæra. De to siste feilene kan utbedres med gearkassa på plass i båten, men skal en jobbe med dette må en vite hva en holder på med! Har du forresten sjekket at du har nok olje på gearkassa? Og er du 100 % sikker på at det er gearkassa som slurer?? Kanskje akselen slurer i klemflensen? Merk i tilfelle aksel og klemflens med en tusjstrek og ta en prøvetur og se om markeringene endrer seg. Det er lurt å sjekke ut det enkle før du begynner med gearkassa. Lykke til! Redigert 29.Juni.2017 av Svee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 I og med at det er foreskrevet en motorolje på kassen, indikerer ikke dette at det er snakk om en mekanisk kasse? Om det hadde vært en hudraulisk kasse ville den brukt atf-olje? Eller tar jeg feil igjen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Svee Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Hei igjen! Den hydrauliske gearkassa PRM 401 skal som hovedregel ha samme olje som den motoren den står på - og 15/40 olje er helt ok. Det må ikke brukes rød ATF-olje på denne kassa! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Så da tar jeg altså feil. Ikke uvanlig det. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ankersram Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Hei takk for gode råd , er manometer fast montert fra før og det ser bra ut med oljetrykket . Så kan vel i værste fall være lamellene :o sikkert det dyreste å ordne., men skal ta å sjekke akselen i morgen :) hva som eventuelt må gjøres der da om den spinner? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2017 Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Les byggingen av Hulda. Der er kassen beskrevet. Oljen skal være mineralsk motorolje, eks. 15W-40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.