Jump to content

Gearsjaltingen på md 2B


Pim

Recommended Posts

Jeg hentet en Centurion 32 sammen med de nybakte eiere i helgen. Gearsjaltingen på motoren forekom meg å være noe lunefull. Gear og gass styres med en enspakskontroll. Under spaken er det en knott som dras ut for å kople fra akslingen. Det ble gjort under start. Jeg antok at motoren etter dette virkelig var i fri når spaken står i nøytral. Imidlertid var den fortsatt i gear. Jeg fikk derfor problemer med kjøringen, den gikk bare i forover og revers. Er det meningen at knotten skal dras ut i tillegg til at gearet står i nøytral, eller hvordan er det? Ble ikke videre klok av å lese det som stod i brukermanualen. Det står også at man ikke skal stoppe motoren ved å dra ut kompresjonshendelen. Men hvordan stopper man den da? Er det noen som kan gi råd?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet en Centurion 32 sammen med de nybakte eiere i helgen. Gearsjaltingen på motoren forekom meg å være noe lunefull. Gear og gass styres med en enspakskontroll. Under spaken er det en knott som dras ut for å kople fra akslingen. Det ble gjort under start. Jeg antok at motoren etter dette virkelig var i fri når spaken står i nøytral. Imidlertid var den fortsatt i gear. Jeg fikk derfor problemer med kjøringen, den gikk bare i forover og revers. Er det meningen at knotten skal dras ut i tillegg til at gearet står i nøytral, eller hvordan er det? Ble ikke videre klok av å lese det som stod i brukermanualen. Det står også at man ikke skal stoppe motoren ved å dra ut kompresjonshendelen. Men hvordan stopper man den da? Er det noen som kan gi råd?

 

Pim

<{POST_SNAPBACK}>

 

Den spaktypen er veldig vanlig, har det på min også.

Det foregår slik at når du trykker inn knappen følger også gearvaieren med spaken.

Kan hende du trykket på knappen først og så beveget spaken til nøytral ? ellers bør du skru den opp og sjekke at overføringene virker som de skal.

Som regel stopper man motoren med en egen vaier som kutter enten drivstoff eller lufttilførselen. Komp. hendelen må være en nødløsning.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det med kompresjonshendelen var oppklarende. Da er det nok den som står på motoren som omtales i brukerhåndboken, mens en vaier i cockpiten stenger for diesel el luft.

 

Hvis jeg forstod deg riktig skal knappen altså alltid aktiveres hver gang man setter den i fri, men at dette ikke vil skje dersom knappen dras ut før den settes i fri (?).

 

Motoren ble for øvrig nokså varm under småkjøring og sank litt i temperatur etter å ha gått lenge (5-6 timer). Er det normalt?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

ja, tror det er slik med den knappen, men dette skal jeg sjekke senere idag.

Tenker ikke så mye på det når jeg kjører :lol:

 

Kan hende motoren blir varm pga. dårlig sirkulasjon, eller at det begynner å bli tett i kjølekanalene.

Det er jo en eldre saltvannskjølt motor så det er ganske vanlig at de går tett eller at det tærer hull i toppene.

 

Du kan i første omgang sjekke at impelleren til vannpumpa er iorden, den skal være myk og bøyelig uten sprekker på vingene. Hvis det er behov for å rense kjølesystemet kan du prøve et produkt som heter systemrens, dette skal stå i motoren i 1-2 dager, deretter skylles man det ut med masse vann.

Som regel vil det da følge med masse grums som har ligget inne i kjølekanalene.

Systemrens koster vel 200 kr for en liter, fåes på nærmeste båtsjappe.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk for oppfølging. Jeg kjenner Systemrens-produktet. Har kjørt den i ferskvannssytemet på min egen motor. For å kjøre Systemrens i md 2 motoren må vi vel stenge for saltvannsinntak og sette slangen ned i et kar med systemrensblanding og deretter kjøre et par omdreininger til vannet har blandet seg i kjøelkretsen.

 

Kan du aller vennligst presisere eller bekrefte det med gearsjaltingen (litt vanskelig å få det med uten overføring i praksis). Altså under kjøring skal knappen ut hver gang man setter spaken i nøytral (forover,knapp inn - nøytral, knapp ut - revers, knapp inn - nøytral,knapp ut osv..).

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

var og sjekket nå.

Det viser seg at man ikke får ut den knappen hvis spaken ikke står i nøytral. Da skal altså gearet være i fri hvis spaken står i midposisjon, uavhengig av om knappen står inne eller ute.

 

Du bør sjekke vaieroverføringene og hvordan hendelen på girkassa beveger seg når du drar i spaken.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...